Gå til innhold

prosjekt: hurtig Øl-/Colakjøler(Sau) Nesten ferdig.

Anbefalte innlegg

det mest geniale og enkleste ville vel vært å finne et 100% vanntett peltier, for så å rett og slett dyppe det oppi boksen?

--alexio

Det hadde ikke vært noe vits i det da? fordi at du greier ikke å "fjerne" varmen med strøm, men slik jeg har fått med meg at et peltier funker, så er det en side som holdes mot det som skal kjøles ned, å den andre siden er varm? correct me if i'm wrong!

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
var ute i går og fikk ikke skrevet noe i pdf-filen.

Men nå har jeg bestilt 2x 118W TEC og en Haydorpumpe fra Microplex.

Håper at dette fungerer ellers svir det i punga (og lommeboka) :D

Har kun en 80w tec. Ellers skulle du fått lånt den :)

PS: Synes du burde legge ut noen bilder av det rotete Omega-verkstedet :D

Lykke til videre.

Enda en PS: det er en på voll som har lagd noe alla det du har lagd. Prøvde å finne igjen linken til det han har lagd, men fant det ikke...

Njaal

Lenke til kommentar
det mest geniale og enkleste ville vel vært å finne et 100% vanntett peltier, for så å rett og slett dyppe det oppi boksen?

--alexio

Det hadde ikke vært noe vits i det da? fordi at du greier ikke å "fjerne" varmen med strøm, men slik jeg har fått med meg at et peltier funker, så er det en side som holdes mot det som skal kjøles ned, å den andre siden er varm? correct me if i'm wrong!

Jon

Dette er aldeles tull:

et TEC forbruker energi mens det overfører varme.

så et TEC på 118W har en 94W arbeid. Dette utgør en effekt på 212W som leveres til den varme siden.

Dypper du TECen ned i vannet vil det tilsvare å dyppe en 94W varmeovn ned i vannet og i løpet av 4.69 minutter har vanntemperaturen hoppet fra 20C til 40C :p

Lenke til kommentar

Har kun en 80w tec. Ellers skulle du fått lånt den :)

PS: Synes du burde legge ut noen bilder av det rotete Omega-verkstedet :D

Nå har jeg bestilt TEC så jeg trenger ikke flere. Ellers takk for tilbudet.

skal se om jeg kan legge ut en liten videoklipp/bilder av Omega Verkstedet også. De har faktisk rydda der, og det ser meget fint ut der nå.

Aerocker handlet sjokolade for over 4000kr på torsdag da. Så da er det bare å komme :)

Lenke til kommentar

Skulle gjerne kunne skrike rip-off her nå, siden jeg har gjort akkurat det samme, dog på en annen måte, men jeg har aldri publisert info om dette tidligere..

Systemet mitt er snart ferdig, jeg bruker 2x156W pelt,drevet av to standalone 450W psu'er, en eheim 1046 pumpe og en delta 120 vifte (raddis fra Hondaen) :)

Tar en rask gjennomgang av mitt oppsett;

en heldekkende kappe i alu omslutter boksen, med to pelt montert på hver side, og ett pelt med vannkjøling på hver side.

Kappen rundt er dreid ut av en massiv alublokk på ca 70x70x130mm,

og kjøleblokkene til pelt'n er to stykk blokker på samme størrelse som omtrent er 15-20mm tykke. Men nå har jeg sagt for mye...:o)

Problemene har vært mange, og jeg sliter blandt annet med luft i systemet, noen som kan gi noen råd på hvordan jeg kan få luftet ut dette på en effektiv måte? Planen er å innstallere en liten vanntank i form av en gammel honning-boks for å kunne få luftet litt der, men jeg er usikker på hvordan dette skal fungere....

Tenker det kommer en hel artikkel når hele saken er ferdig, dvs når jeg får dreiet opp kappa til boksen med 0.5mm til...

Lenke til kommentar

Meget interessant.

Ser veldig bra ut. Litt kortere enn min men til gjengjeld dekker den rundt hele boksen.

Får du isolert den godt kan det bli bra.

på grunn av mine beregninger viser at kjøling med blokker og radiatorer gir for dårlig kjøling, går jeg vekk fra den løsningen.

Det er snakk om 420W varme som må fraktes bort hurtig.

Derfor har jeg valgt å bruke kjøleribber med veldig stort areal som jeg kan dyppe ned i et godt isolert basseng med kaldt vann. Jeg får håpe at jeg tjener noe på denne løsningen da. svaret får jeg når jeg tester systemet. Ikke til helga (Im.fest), men neste helg :)

Lenke til kommentar

joda, dette var bare en rask test for å se om det funka, jeg må dreie opp blokka litt mer i morgen, så dette var bare for å se om det faktisk fungerte slik det skulle.

Spørs nok hvor lang tid det vil ta, jeg vil få en langt mer effektiv kjøling ved isolering, i tillegg til at det blir to elementer isteden for ett som jeg brukte her. Vanntemp lå på 30C, og jeg kjørte delta'n på 5V, så jeg har maaasse å gå på 8)

Lenke til kommentar

Integraler er et helvete, liten tvil om det. :evil:

Jeg tenkte jeg skulle få en kompis av meg til å regne litt på varmekapasiteten til en boks med øl eller cola vs hvor mye varme man flytter pr min under gitte ideelle forhold...

Men jeg tror bestemt jeg skulle greie å senke temperaturen på en boks rimelig fort så fort jeg får isolert skikkelig.

Mens vi er i gang med isolering; Hva er best ? Tenkte det raskeste var sånn isoleringsskum på boks, men det blir så voldsomt, er det noe fint man finner i huset som kan brukes?

Er det viktig å isolere TEC'et godt med hensyn til kondens?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke vanlig Q=c*m*dT når det gjelder å beregne hvor lang tid det tar å kjøle boksen.

Hvor lang tid det tar vet jeg ikke en nå, men får en viss indikasjon når jeg har løst de to siste integralene :)

Jeg tenkte på fugeskum og sitteunderlag på REMA1000 :D

med fugeskum kan man forme maskinen til å se attraktiv ut :)

TECen min er isolert med silicon på sidene. så kondens er ikke noe problem selv om jeg ønsker å bli kvitt kondensen.

Nå er det natt for meg :D :D *gjesp*

Lenke til kommentar

ikke? det var som fanken.

Trodde det skulle være pur enkel 2fy jeg...

Nuvel, tror faktisk jeg har noen sitteunderlag fra kiwi liggende, de kan brukes (rema er vel billigere enn kiwi, sikkert dårligere kvalitet :D )

Tar kvelden selv jeg...*gjæsp*

Lenke til kommentar

oceana: Prosjektet ditt ser meget lovende ut!

Du har samme alu blokk som jeg dreide til for en stund siden, men jeg har bunn også ( i et stykke ). Planen er å ha ha 5 stk 226W TEC påmontert.

Har ikke blitt så prioritert fordi jeg har hatt viktigere ting å gjøre, så det ligger på hyllen foreløpig. For tiden mangler jeg TEC, strømforsyningen er den jeg driver å jobber med litt nå. Trekker endel strøm de 5 elementene. Strømforsyningen vil kunne levere 3kW og gi 0-60V DC uten glatting og 0-90V med glatting. Tunge saker :)

Strømforsyningen er en slags laboratorie strømforsyning, der jeg har stabilisert 12V, 5V, 3.3V, 0-90VDC, 0-220VAC, 220VAC via skilletrafo, 220VDC via skilletrafo etc. Bruker bl.a. 2 stk dreietransformatorer og en pc psu.

Lenke til kommentar

Har en idé til deg Oceana. Hva med å dele kjøleblokken på midten, slik at du får to "kalde" halvdeler. Så lager du en kasse rundt dette, og fjærbelaster halvdelene? På den måten er du garantert optimal kontakt med boksen.

Hvis man deler den, så vil det forsvinne tilstrekkelig med material i kuttflaten, slik at du er sikret at halvdelene ikke bunner i hverandre, men at boksen får alt presset.

Fjærtrykket kan ikke være all verden, ellers vil du jo få problemer med å trykke boksen ned og ta den opp. Men jeg tror ikke det er behov for spesielt stort trykk heller. Å trykke boksen ned vil uansett ikke by på større problemer siden bokser er kon i bunn.

Jeg vet ikke hvor nøyaktige utvendig diameter på øl og colabokser er, men jeg vil ikke bli overrasket om de varierer med 1 mm avhengig produsent. Resultatet vil da være at en "tynn" boks omtrent ikke vil få noe kjøling hvis den plasseres i en statisk kjøler.

Lenke til kommentar

siste oppdatering:

Synes dere at denne ligner en sau? Driver med å finne navn til den. (tenker på Saufilus :D)

sau10liten.JPG

sau6.JPG

9 nye bilder av min bruskjøler.

Fikk testet den litt i dag. Det fungerte greit, men dårligere enn forventet.

Mer info kommer når den er ferdig. 70% completed nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...