Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fra lynrask pc til siup over natta

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en stasjonær Delmaskin som er knapt ett år og som kjører Win 7. Den har fungert knirkefritt inntil i dag. Den ble plutselig veldig treg og jeg valgte å restarte. "Windows avslutter" ble hengende i 10-15 minutter og da stoppet jeg maskinen med bryteren. Ny oppstart men helt sirup. Det merkelige er at det ikke synes å være prosesser som trekker spesielt mye av prosesorkraft eller minne. Prøvde så å kjøre en Windows update, men den gikk til slutt helt i stå. Det ser ut til at det er 13 oppdateringer som bør instaleres. På en annen maskin jeg har ser jeg at det be installert en opdatering på Win 7 i går, men den står som misslykket på "problemmaskinen".

Jeg er ikke spesielt datakyndig, men er det kanskje noen som kan hjelpe meg litt på vei??? Noe av problemet er jo at det kan ta et minnutt fra jeg trykker på en komando til det sjer noe. Dette til tross for at prosessorbruk er lavt og det samme med bruk av minne. Kan det være at den mislykkede oppdateringen har forårsaket alvorlige feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en delemaskin som er siup? :p

Tipper du har 1 av 2 problemer.

1. En prosess som bruker 100% cpu konstant, som gjør maskinen / windows tregt.

2. Lite minne tilgjengelig i windows som gjør at maskinen mellomlagrer til disk = alt blir suppe tregt.

Start Windows task manager og gå inn på performance tabben.

Her vil du lett se om cpu stå på 100% Hvis så, gå inn på "Processes" å se hvilken prosess som bruker 100% cpu.

Du kan også se under "physical memory"

"Total" er totalmengden minne du har.

"Available" er det du har tilgjengelig for bruk.

Hvis "available" er veldig lav, så er det noe som bruker opp alt minne på maskinen, du kan se hva dette er under "processes".

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Beklager - Dell er vel bedre enn del - eller hvem vet (.;

Jeg har 6gb ram og ca 4gb ledig. Det er heller ingen proseser som treker noe særlig. Den som trekker mest er svchost.exe på ca 90000kb og MsMpEng.exe noe lavere. Det er det som er så rart...."Prosessor" veksler mellom 00 og 01 i alle programmene.

Lenke til kommentar

Det har jeg også prøvd. Den fungerer en stund og så står den plutselig i stein. Da kan det ta minutter fra jeg foretar en komando til noe skjer. Det hender etter omstart at den svarer helt vanlig noen minutter, andre ganger er den i sirup helt fra den er oppe og går.

Det jeg elers har gjort er følgende:

1) Kjørt en hurtig virusskann

2) Lastet og installert alle opdateringer fra Windows update

3) Fjernet alle programmer og oppdateringer som er gjort i tiden rett før problemet oppsto og til i dag

I dag prøvde jeg å kjøre en full virusscann, men da stoppet den på WindowsShell.Manifest. Denne filen skal etter det jeg forstår ligge på maskinen. Den finnes også på en annen win7 som jeg nå skriver på.

Jeg forstår ikke noe av dette.....

Lenke til kommentar

Heisann.

Kan det være temperatur relatert dette ?

Last ned HWmonitor og sjekk temeperaturen.

Du bør også skru opp pcen og sjekke viften for støv og om den i det hele tatt går rundt. Dette gjelder også skjermkortet.

Er det støv, bruk trykkluft, helst å boks. Eller forsikt med en støvsuger som har plastikktut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...