minsez Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg eier en bil som jeg så meg nødt til å avskilte i romjulen fordi den ikke gikk lenger og jeg bestemte meg for å selge den. Bilen sto da på parkeringsplassen utenfor blokka der jeg bor. Jeg skulle flytte den men det var problematisk i og med at den ikke gikk og jeg måtte finne noen som kunne hjelpe meg med å taue den. I Julen og i tiden etterpå bodde jeg hos min familie slik at jeg ikke kom hjem før litt ut i Januar, da la jeg merke til at bilen min var borte. Jeg ringte flere ganger til både politiet og NAF men ingen visste noe om bilen min. Jeg antok da at den rett og slett var stjålet. Jeg skulle til å melde den stjålet. Da jeg i går mottok et brev i postkassen fra RFC Bilberging om at de hadde bilen min. Der sto det oppgitt et tlf nummer jeg skulle ringe for mer informasjon. Jeg ringte de og fikk da den hårreisende nyheten om at jeg måtte betale 14000 kr for å få den tilbake grunnet døgnleie på 250 kr. Mitt spørsmål er dette; Har de rett til og kreve penger av meg når jeg ikke er informert om at bilen er tauet? Jeg skjønner nå at det ikke var lov å parkere en uregistrert bil på parkeringsplassen, men jeg hadde jo ikke annet valg enn å la den stå enn så lenge. vær så snill og hjelp meg, jeg skal i møte med firmaet i dag og jeg er nødt til å vite hva jeg har rett på. Jeg er en 20 år gammel student og har ingen mulighet what so ever til å betale 14000 kr. Hilsen frustrert bileier Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Kven er eigaren av parkeringsplassen? § 37. Fjerning og forvaring av kjøretøy m.m. Politiet kan kreve fjernet, eller om nødvendig fjerne eller ta i forvaring kjøretøy a. som er plassert i strid med bestemmelse i eller i medhold av denne lov, eller b. som er plassert slik at det ellers er til hinder for trafikken eller for snøbrøyting eller annet arbeid på veg, eller c. som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud. Står kjøretøyet på et område som ikke er åpent for alminnelig trafikk, gjelder dette bare dersom eier eller bruker av grunnen krever at kjøretøyet blir fjernet. Myndighet etter første ledd bokstav b kan også utøves av regionvegkontoret. Kongen kan, etter uttalelse innhentet fra vedkommende politimester, bestemme at myndighet etter første ledd også skal kunne utøves av kommunen. Den som skal føre tilsyn med overholdelsen av regler gitt med hjemmel i § 8, har tilsvarende rett til å fjerne, kreve fjernet eller ta i forvaring kjøretøy som er parkert i strid med disse regler. Kjøretøy som er tatt i forvaring etter denne paragraf kan selges dersom det ikke er hentet innen 3 måneder etter at eieren i rekommandert brev er varslet om forvaringen og om at kjøretøyet vil bli solgt dersom det ikke blir hentet. Dersom eieren eller adressen hans ikke er kjent, kan varselet kunngjøres i pressen eller på annen måte. Finner politiet eller regionvegkontoret at kjøretøyet må anses som vrak, kan det avhende kjøretøyet på hensiktsmessig måte uten hensyn til fristen foran og om nødvendig uten varsel til eieren. Reglene i lov 29. mai 1953 om rett for handverkarar o.a. til å selja ting som ikkje vert henta, gjelder tilsvarende for salg etter fjerde ledd og for betaling av salgssummen. Kjøretøy som er tatt i forvaring, står for eierens regning og risiko. Krever eieren tilbake et kjøretøy som politiet eller regionvegkontoret er i ferd med å fjerne eller har tatt i forvaring, må han først betale de utgifter som politiet eller regionvegkontoret har hatt i samband med fjerningen og forvaringen. Endret ved lover 13 mars 1981 nr. 6, 4 juli 1991 nr. 49 (ikr. 1 jan 1994), 28 apr 1994 nr. 9 (ikr. 1 mai 1994), 17 des 2010 nr. 91 (ikr. 17 des 2010 iflg. res. 17 des 2010 nr. 1613). Eigaren av parkeringsplassen kan kreve kjøyretøyet fjerna. Bur du i blokka det er snakk om? Tilhøyrer parkeringsplassen blokka? Er det eit burettslag? Har bebuerane private parkeringsplasser? Når det gjeld kva du må betale så er eg meir usikker på kva som kan krevast av deg, men det er nok tvilsomt at ein kan kreve meir enn det som er den faktiske utgifta (leige av bil og sjåfør for borttauing og ei leige av plassen der kjøyretøyet er oppbevart). 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Rent juridisk kommer du ingen vei for dette med uregistrert bil på boretslagets parkeringsplass står det om i vedtektene. Problemet ditt nå er at du enten må betale for tauing og leie eller så blir bilen tvangssolgt. Du kan ikke skylde på omstendighetene heller for bilen er ditt ansvar om den virker eller ikke. Det beste hadde vært å la skiltene stå på bilen og betale årsavgifta for da står bilen lovlig med skilter. Jeg virkert kanskje litt aggresiv men i boretslaget jeg bor er det et problem at plutselig står det hensatt uregistrerte biler på en allerede overfylt parkeringsplass. Her blir det da satt en klistrelapp i ruta med beskjed om at bilen blir tauet innen ei uke med dato for tauing og det er bemerkelsesverdig at alle bilene hittil har blitt flyttet om kvelden dagen før tauing. Regner med at det samme har skjedd med din bil mens du var borte noe vedtektene til boretslaget eller reglene for tauing ikke tar hensyn til. Lenke til kommentar
minsez Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 Vet ikke hva det heter.. Ja det er vel kansje et borettslag det heter? Og ja, jeg bor i blokken. Parkeringsplassen gjelder for 5 forskjellige blokker som har samme adresse. Det var smartpark som hadde meldt ifra om bilen og det er ingen som har private plasser. Også reagerer jeg på at de ikke har sagt ifra før nå?? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Vet ikke hva det heter.. Ja det er vel kansje et borettslag det heter? Og ja, jeg bor i blokken. Parkeringsplassen gjelder for 5 forskjellige blokker som har samme adresse. Det var smartpark som hadde meldt ifra om bilen og det er ingen som har private plasser. Også reagerer jeg på at de ikke har sagt ifra før nå?? Slik jeg forstår deg så har bilen stått uten skilter på samme sted i mer enn 14 dager? Bare det gir rett til tauing av kjøretøyet. Iom at du ikke har hatt noen kjennetegn på bilen så har vel dette kanskje vært med på å forsinke meldingen utad til deg? Uansett; Hvordan gikk det på møte? Vet at det svir å få en slik regning, men så lenge man ikke har privat dedikert parkering burde man tenke over dette. Håper for din del at du kan få en god løsning på problemet. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Uansett; Hvordan gikk det på møte? Vet at det svir å få en slik regning, men så lenge man ikke har privat dedikert parkering burde man tenke over dette. Håper for din del at du kan få en god løsning på problemet. http://www.budstikka.no/nyheter/minas-bil-ble-tauet-vekk-fikk-regning-pa-14-000-over-en-maned-senere-1.6783455?localLinksEnabled=false Sezgin fikk tilslutt prisen ned til 3.750 kroner mot at Rfc Bilberging selv vraker bilen og dermed også får vrakpanten. Men - Gitt at bilen skal vrakes - kan selskapet strengt tatt kreve noe utover vrakpanten? //Ole Endret 19. februar 2012 av Ole3 Lenke til kommentar
Waco Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hei, er det denne saken ? http://www.budstikka.no/nyheter/minas-bil-ble-tauet-vekk-fikk-regning-pa-14-000-over-en-maned-senere-1.6783455 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå