Gå til innhold

Stor utvidelse for Civilization V (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

trur ikkje dette er nok for og redde civ 5 men vi får se

Tviler på formålet er å "redde" Civ 5. Sist jeg sjekket var det ikke nødvendig ;)

 

det har ein good del dårlig balanserte trekk og filosofien i civ5 at små emperier skal være like bra som store emperier .

 

- "campeing" med og sitte på 4 byer, mer ein det er lite poeng i (om du ikkje har den "garden of eden" som vi kaller det som er 5+ mat(3 grainfarms) og fjell og lignende pågrunna v penaltys

 

-civvilisasjoner perks, noen er rett og slett ubruklige og andre er rett og slett litt for sterke. eksemple babylon er så og si immune imot angrep opp imot til rifla er kommet (eller om du er rommer) men når du når den tid er han langt forbi deg i forskning

 

derimot andre som danmark er latterlige og er bare der for "lore" og ganske dårlig imotsetning til bushido til japan eller cho crossbowene til china

 

-culture, du vinner ikkje ein seriøs kamp som culturel

 

etter reve ned på det negative så må eg understreke civ4 var no heller ikkje perfekt tvert imot (20 archere i forsvar) men derimot hadde mer kontrol

 

det eg håoper på med Expansjonen

 

eg håper spionasjen vil hjelpe med og rive ned dei irritable "turtlingen" som er meta

 

relgion ikkje blir heilt lik som cultur og bare gir bonuser men (forhåpligvis) påvirke fienden på ein måte som i Civ 4 (som var at du tok landegrenser sakte men sikkert og kunne lage opprør og problemer i byene til motstanderen med propoganda og lignende)

 

problemet eg ser mest at du har så lite muligheter og lite og gjøre i civ 5 imotsetning til civ4, men kan være fordi eg er total war fan og liker og ha mye og håndtere;)

Lenke til kommentar

AI'en i Update 8 er hvertfall særere enn den har vært på lenge, og er ingen suksess, selv om det virker som om AI personlighetene nå "rollespiller". En del leder AI'er er rett og slett berserk, og vil spamme deg med krigserklæringer så ofte de har muligheten, og lærer tilsynelatende ingenting ifra sine nederlag, og gir deg ingen annen mulighet enn en atrisjonskrig... noe som er fort kjedelig.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg egentlig syntes noen av disse elementene burde vært tatt med i starten, men som noen nevnte tidligere så introduserte civ V veldig mye annet nytt som et forsøk på å "erstatte" disse elementene.

 

Det jeg hovedsakelig håper på, er at de gjør spillet litt mer komplekst, Civilization serien har hatt en tendens til å simplifisere en del elementer, og for en nyling forelsker EU3 elsker som meg selv så kan dette finnes smålig irriterende.

 

Når det gjelder mods og slikt var jeg aldri en stor fan av slikt i tidligere serier uansett, det er for min del mer spennende å spille standard spillet, men jeg håper virkelig de forbedrer multipiplayer potensialet i CIV5, her har jeg opplevd en del problemer (for de av dere som har prøvd dette, så blir det en type serversplit ca 1 gang for hver halvanne time, noe som ikke er SÅ ille da man bare må reconeccte, men det jævla loading screenet blir fort irriterende hvis man spiller en 10 timers lan-game) Dette gjelder per i dag uansett antall spillere... Frustrerende at de ikke har fått fikset slikt enda.

Lenke til kommentar

Lang tekst, så jeg kutter ut quotingen slik at det ikke spammer hele forumet.

 

Jeg tror vi er ganske enige egentlig, men at jeg bare uttaler meg litt knotete (jeg er god på det).

 

Det er ikke store forskjellen fra Civ4 på mange av de tingene jeg tar opp, men det er jo litt derfor jeg er frustrert også. Det blir litt "wet monkey theory" ut av dette, trenger det ærlig talt å gjøres på samme måte fordi det er gjort slik før?

Jeg spiller civ5 masse, og jeg liker spillet, men det er så mye som kunne vært gjort på en annen måte og som burde vært gjort på en annen måte. Det med nukes var like irriterende på Civ4, men der var det enkelt å finne en mod for multiplayer som enten begrenset det, ga deg uhorvelige minus for å fyre av, eller bare fjernet muligheten til å bygge nukes. Er man Russland kan man potensielt sitte med 4 nukes fra en stusselig gruve, og er man riktig heldig slik som jeg var i en skirmish mot en kompis, så sitter man med 3 i hver by... Da er det rett og slett ikke vits å spille mer... På toppen av all ødeleggelsen, har man jo fallout som tar lang tid å fjerne per tile.

 

Mye av de problemene kunne vært løst ved å tillate de minimodsene som man kan i singleplayer. Singleplayer er egentlig ikke så aktuelt å spille, siden man stort sett har faste rigide strategier man må kjøre for å vinne. Viker man litt fra dette kjører enten AI'en over deg, eller man blir låst helt til man får sendt avgårde den romferga... Jeg skjønner iallefall ikke hvorfor det ikke er tilgjenglig på hotseat som jo er på samme pc også....

Lenke til kommentar

Lang tekst, så jeg kutter ut quotingen slik at det ikke spammer hele forumet.

 

Jeg tror vi er ganske enige egentlig, men at jeg bare uttaler meg litt knotete (jeg er god på det).

 

Det er ikke store forskjellen fra Civ4 på mange av de tingene jeg tar opp, men det er jo litt derfor jeg er frustrert også. Det blir litt "wet monkey theory" ut av dette, trenger det ærlig talt å gjøres på samme måte fordi det er gjort slik før?

Jeg spiller civ5 masse, og jeg liker spillet, men det er så mye som kunne vært gjort på en annen måte og som burde vært gjort på en annen måte. Det med nukes var like irriterende på Civ4, men der var det enkelt å finne en mod for multiplayer som enten begrenset det, ga deg uhorvelige minus for å fyre av, eller bare fjernet muligheten til å bygge nukes. Er man Russland kan man potensielt sitte med 4 nukes fra en stusselig gruve, og er man riktig heldig slik som jeg var i en skirmish mot en kompis, så sitter man med 3 i hver by... Da er det rett og slett ikke vits å spille mer... På toppen av all ødeleggelsen, har man jo fallout som tar lang tid å fjerne per tile.

 

Mye av de problemene kunne vært løst ved å tillate de minimodsene som man kan i singleplayer. Singleplayer er egentlig ikke så aktuelt å spille, siden man stort sett har faste rigide strategier man må kjøre for å vinne. Viker man litt fra dette kjører enten AI'en over deg, eller man blir låst helt til man får sendt avgårde den romferga... Jeg skjønner iallefall ikke hvorfor det ikke er tilgjenglig på hotseat som jo er på samme pc også....

 

Ah, jeg trodde det var nok et "alt var så mye bedre før"-innlegg. :p Vi er nok ganske enige, ja. :) Man kan jo bli enige om regler i multiplayer da, om man spiller mot gode venner.

Lenke til kommentar

Lang tekst, så jeg kutter ut quotingen slik at det ikke spammer hele forumet.

 

Jeg tror vi er ganske enige egentlig, men at jeg bare uttaler meg litt knotete (jeg er god på det).

 

Det er ikke store forskjellen fra Civ4 på mange av de tingene jeg tar opp, men det er jo litt derfor jeg er frustrert også. Det blir litt "wet monkey theory" ut av dette, trenger det ærlig talt å gjøres på samme måte fordi det er gjort slik før?

Jeg spiller civ5 masse, og jeg liker spillet, men det er så mye som kunne vært gjort på en annen måte og som burde vært gjort på en annen måte. Det med nukes var like irriterende på Civ4, men der var det enkelt å finne en mod for multiplayer som enten begrenset det, ga deg uhorvelige minus for å fyre av, eller bare fjernet muligheten til å bygge nukes. Er man Russland kan man potensielt sitte med 4 nukes fra en stusselig gruve, og er man riktig heldig slik som jeg var i en skirmish mot en kompis, så sitter man med 3 i hver by... Da er det rett og slett ikke vits å spille mer... På toppen av all ødeleggelsen, har man jo fallout som tar lang tid å fjerne per tile.

 

Mye av de problemene kunne vært løst ved å tillate de minimodsene som man kan i singleplayer. Singleplayer er egentlig ikke så aktuelt å spille, siden man stort sett har faste rigide strategier man må kjøre for å vinne. Viker man litt fra dette kjører enten AI'en over deg, eller man blir låst helt til man får sendt avgårde den romferga... Jeg skjønner iallefall ikke hvorfor det ikke er tilgjenglig på hotseat som jo er på samme pc også....

Hørtes ut som dere spiller med litt biased modes, å skru av "realistic resources" eller hva det heter er et must for en balanced game.

Lenke til kommentar

Ah, jeg trodde det var nok et "alt var så mye bedre før"-innlegg. :p Vi er nok ganske enige, ja. :) Man kan jo bli enige om regler i multiplayer da, om man spiller mot gode venner.

Kjenner man kompisene mine så kan man ikke bli enige om regler. Vi er som regel værre mot hverandre når vi spiller på lag enn når vi spiller mot hverandre. Vi pleide å spille Red Alert mot hverandre på playstation, to tv'er og to ps'er (evt. flere om vi hadde muligheten), those where the days ;) Første vi gjorde var å finne hverandre, alliere oss og knuse motstanderen. Omtrent hver gang vi nesten var ferdige, pleide iallefall en av kompisene mine å fjerne alliansen bare for å bombe basen min tilbake til steinalderen (jeg var selvsagt helt uskyldig... :p ), til tross for at vi hadde lovt hverandre at denne gangen skulle vi være snille.... Så tanken på at noen av kompisene mine skal sitte med nukes og ikke bruke de mot meg er faktisk utopi, da liker jeg oddsen bedre om jeg surrer meg inn i pølser og går og gir isbjørnene en klem ;)

 

Hørtes ut som dere spiller med litt biased modes, å skru av "realistic resources" eller hva det heter er et must for en balanced game.

 

Vi kjører vanligvis med normale ressurser, det meste av valgene våre er standard (kanskje med unntak av størrelsen på kartene). De enste valgene vi har på som ikke er standard er policy saving og promotion saving (uten at jeg vet hvorfor vi har det på for ingen av oss pleier å spare på disse alikevel). Vi har til og med begynt å velge random civ's bare fordi noen civ's er så sinnsykt op, og disse alltid blir valgt (russland, japan, greece, egypt, frankrike og babylon).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Andre som reagerer på at en expansion som krever hovedspillet koster nærmere 300 kr? (29.99 euro på Steam) :wow:

 

Med den prislappen blir det uaktuelt å forhåndsbestille ihvertfall. Den må være usannsynelig "meaty" for at det der skal kunne legitimeres..

 

Det er jo ikke akkurat snakk om vanlig DLC her, mer god gammeldags ekspansjon. 9 nye civs, to store nye gameplay systemer, en haug med nye units, redesign av store deler av kamp-systemet, med mer. Nesten alt i spillet kommer til å bli forandra eller påvirka på en eller annen måte. Sammenligna med andre spill som kommer ut årlig med mindre forandringer til full pris så kan det nesten vurderes som en god deal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...