Gå til innhold

AGP 4X - maks ytelse på 760mpx ??

HighFly

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg et Asus dual AMD hovedkort for noen hundre lapper. Bygget på 760mpx chipsettet har dette kortet kun støtte 4x apg.

Jeg har ikke tenkt å starte noen ny debatt om hvor vidt dette kortet et egnet for spill eller ikke. Nå har utviklingen på skjermkort fronten gått raskt og det jeg lurer på om noen har erfaring med er hvor raskt skjermkort man sette på en gammel 4x agp for det er denne bussen som blir flaskehalsen ?

Har noen av dere gode innspill ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare å sette inn FX 5900 der. Har ett slikt kort selv. Men Ati får maskinen til å fryse når det gjelder 9700 og 9800 Pro ihvertfall.

Gjelder det alle 9700 kort ? både pro og vanlig ? :roll: ikke kult. Har et Sapphire 9700 som jeg tenkte å bruke.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg et Asus dual AMD hovedkort for noen hundre lapper. Bygget på 760mpx chipsettet har dette kortet kun støtte 4x apg.

Jeg har ikke tenkt å starte noen ny debatt om hvor vidt dette kortet et egnet for spill eller ikke. Nå har utviklingen på skjermkort fronten gått raskt og det jeg lurer på om noen har erfaring med er hvor raskt skjermkort man sette på en gammel 4x agp for det er denne bussen som blir flaskehalsen ?

Når du nevner det, du fåren minimal økning, grunnet at grafikken må igjennom sørbrua på maskinen din.

Og det er samme som PCI, det er gjort slik fordi Nordbrua som brukes på single CPU rigger er opptatt med minne og de 2 CPU'ene.

Lenke til kommentar
Hei.

Når du nevner det, du fåren minimal økning, grunnet at grafikken må igjennom sørbrua på maskinen din.

Og det er samme som PCI, det er gjort slik fordi Nordbrua som brukes på single CPU rigger er opptatt med minne og de 2 CPU'ene.

Gidder du å utdype det litt mer ?

Lenke til kommentar

Okei det der, må nesten dra fram og blåse støvet av noen diagrammer.

Jeg bruker et for Pentium4 CPU'er nå, det er ikke det samme som ditt, men prinsippet er det samme og det betyr ikke så mye at det er for Pentium 4 for det jeg skal forklare

http://www17.tomshardware.com/motherboard/...4x266-block.jpg

På det bilde ser du at det Står Northbridge, og til høyre er AGP'en nevnt.

Dette er et eksempel på et singel CPU system.

Tenk deg følgende, AGP en flyttes og kobles til Southbridge som er rett under Northbridge og en ekstra CPU tar AGP'ens orginale plass.

Da må AGP'en snakke med Southbridge, og den er ikke like rask som Northbridge, dette er et kjent faktum, og det er ikke kjøling på den hvis du ser på samtlige hovedkort.

Og kanalen som Southbridge har og prate med Northbridge er allerede ganske full, noe som fører til at skjermkortet må vente en god del på å sent sine data til CPU, minne og tilbake.

Dette fører til redusert ytelse enn hvis the hadde direkte forbindelse med Northbridge.

Hvorofor ikke da bare presse inn AGP'en samme med de andre CPU'ene?

Northbridgen er ikke kraftig nok til å levere god nok kommunikasjon med alle de delene, grunnet at det får mer load enn et single CPU system får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...