Gå til innhold

Anvendt matematikk eller geofysikk?

basillen

Anbefalte innlegg

Hei. Er for tiden i full jobb med en mastergrad i mediefag, men for et par år siden ble jeg meget interessert i realfag og vitenskap og har siden da studert matematikk deltid. Jeg har nå fullført 80 sp matematikk og 10 sp informatikk (grunnkurs i programmering). Målet mitt har vært å ta en grad i anvendt matematikk innenfor reservoarsimulering/olje-gass utvinning. Nå ser jeg imidlertid at jeg også har valget om å ta en grad i geofysikk (igjen med fokus på olje-gass utvinning) med en sterk vinkling mot matematikk. Dersom jeg skifter over til dette vil jeg riktignok bruke 6 mnd mer på å bli ferdig, men et halvt år fra eller til spiller liten rolle for meg.

Jeg er meget interessert i begge disse retningene, men vil gjerne høre om hva som kan være lurest med tanke på fremtidige jobbmuligheter. Er det slik at geofysikere er mer ettertraktet enn matematikere? Eller spiller det liten rolle? Som sagt så vil jeg uansett fokusere på et område av matematikken som er relatert til olje og gass, men med geofysikk får man jo også en del forståelse for reservoarfysikk utover det rent matematiske.

Setter stor pris på om noen kan komme med tips til hva jeg bør velge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer geologi og tar et innføringsfag i geofysikk. Vurderer selv å skifte til geofysikk da dette er et svært spennende fagfelt med mange muligheter. Dersom du tar geovitenskap vil du være svært ettertraktet i oljebransjen, ettersom bransjen sliter med å rekrutere nok folk. De fleste har jobb når de er ferdig ettersom jeg har blitt fortalt.

Hvor vurderer du å søke?

Vil oppfordre deg til å søke geofysikk ;)

Endret av chris_stoffer
Lenke til kommentar

Takk for nytt innspill :). Jeg går for tiden på matematikk ved UiB, og har frist til 15 april dersom jeg vil søker overgang til geofysikk. Hadde imidlertid et møte med en professor ved matematisk institutt i dag, og fant da ut at jeg faktisk kan bli ferdig 1 år tidligere dersom jeg fortsetter med matematikk enn hvis jeg skifter til geofysikk. Fikk også opplyst at nesten alle som har tatt anvendt matematikk med spesialisering i reservoarsimulering får jobb før fullført utdannelse - og nesten alle i oljen. Lurer derfor på om jeg kanskje bør fortsette her likevel. Skal forhøre meg litt mer rundt først.

Lenke til kommentar

Institutt for Geovitenskap er vertfall veldig bra, men uansett hva du velger så kommer du langt med begge linjene. Dersom du er lysten på å vite hvordan man vet hva jordens indre består av, hvordan skille en bergart fra en annen, eller kartlegge havbunnen, så er geofysikk veldig interessant. Du vil ha gode muligheter offshore med bachelor i geovitenskap (geofysikk).

Lenke til kommentar

Takk igjen! Geologi og geofysikk er veldig spennende, men samtidig så er jeg veldig glad i anvendt matematikk også. Det er få ting som er så tilfredsstillende som å klare å sette opp et matematisk uttrykk som simulerer noe komplekst fra virkeligheten! I og med at det nå viser seg å være 1 års forskjell mellom når jeg blir ferdig, tror jeg jeg holder meg til matematikken. Hvem vet? Kanskje jeg i fremtiden vil ta noen geofag bare for moro skyld! Uansett var det betryggende å høre fra professoren jeg snakket med at man er svært ettertraktet også med matematikk master, og at nesten alle nå jobber i oljebransjen, samt at de hadde få problemer med å få se jobb. Tror nok også det hjelper at den forskningsgruppen jeg skal ta master i samarbeider tett med Statoil på flere av forskningsprosjektene :)

Lenke til kommentar

Takk igjen! Geologi og geofysikk er veldig spennende, men samtidig så er jeg veldig glad i anvendt matematikk også. Det er få ting som er så tilfredsstillende som å klare å sette opp et matematisk uttrykk som simulerer noe komplekst fra virkeligheten! I og med at det nå viser seg å være 1 års forskjell mellom når jeg blir ferdig, tror jeg jeg holder meg til matematikken. Hvem vet? Kanskje jeg i fremtiden vil ta noen geofag bare for moro skyld! Uansett var det betryggende å høre fra professoren jeg snakket med at man er svært ettertraktet også med matematikk master, og at nesten alle nå jobber i oljebransjen, samt at de hadde få problemer med å få se jobb. Tror nok også det hjelper at den forskningsgruppen jeg skal ta master i samarbeider tett med Statoil på flere av forskningsprosjektene :)

Etter det jeg har hørt så er det store jobbmuligheter innen oljen her på Vestlandet nesten uavhengig av hvilken realfaglig utdanning man har, så sant den er relevant for oljeindustrien på en eller annen måte. Selv om man med geofysikk antakelig har mer innsikt i de enkelte prosessene som foregår, ville jeg anbefale å fortsette med matematikken dersom det er matematiske modeller innen dette feltet du har lyst til å jobbe med videre. Etter det jeg har inntrykk av er matematikerene de som helst får jobb onshore, mens mange andre, f.eks. de fleste ingeniører, i hvert fall begynner offshore.

Dessuten bør det være rimelig lett å få seg jobb som matematiker, rett og slett fordi landet ikke har overflod av matematikere.

Det er jo også en god del andre oljeselskap her i byen enn Statoil, selv om de er det største på landsbasis:

Andre oljeselskaper i Bergen

Så det ikke var nevnt i listen, menogså Reinertsen , men er ikke helt sikker på om det blir 100% relevant for din bakgrunn.

Lenke til kommentar

Takk for fyldig tilbakemelding, mstud (fra matematikk.net tenker jeg :)). Ja, jeg har også hørt at det er bra arbeidsmarked uansett hvilken vei man velger. Men leste nylig i avisen at geologer og geofysikere er de yrkesgruppene det er størst mangel på i Norge i dag, så det var dette som fikk meg til å vurdere et lite beiteskifte.

Endret av krijen1980
Lenke til kommentar

Takk for fyldig tilbakemelding, mstud (fra matematikk.net tenker jeg :)). Ja, jeg har også hørt at det er bra arbeidsmarked uansett hvilken vei man velger. Men leste nylig i avisen at geologer og geofysikere er de yrkesgruppene det er størst mangel på i Norge i dag, så det var dette som fikk meg til å vurdere et lite beiteskifte.

Er matematikk.net jeg kommer fra, ja :)

Selv om det er størst mangel på geologer/geofysikere, så vil jeg tro at matematikere kommer like etter. Har ellers inntrykk av at det varierer mer hvor mange man trenger fra andre retninger, mens matematikere er det så og si alltid bruk for.

Lenke til kommentar

Dessuten bør det være rimelig lett å få seg jobb som matematiker, rett og slett fordi landet ikke har overflod av matematikere.

Er du sikker? Og gjelder dette kun anvendt matematikk, eller gjelder det også for ren matematikk (sett vekk ifra lærerutdanning)?

Trådstarter:

Har du kommet deg inn hit også? :)

Dersom du har snakket med en professor og han sier at trender er at en får jobb før endt studium og denne progresjonen tar mindre tid ville jeg jo gått for det.

Lenke til kommentar

Å endre utdanningen til MatNat fremfor medie tror jeg er lurt!

Men å "kaste bort" et år på å snu fagretning til geofysikk når du liker matematikk og ønsker å ta master/hovedfag i anvendt matematikk høres feil ut. (Dessuten taper du en god årslønn+utsatt basisår i 10+ år fremover). Det er mange penger for en grad som til slutt kan gi samme/tilsvarende jobb, eller i hvertfall like interessant jobb. Det er mangel på folk som er flinke i matematikk også i oljeindustrien. Konsentrer deg om å bli god. Men ta gjerne noen geofag i tillegg om du føler for det. Det skader ikke.

Du kan godt bli ansatt i et oljeselskap som reservoaringeniør etc med anvendt matematikk. Du vil ikke være den første som gjør det. Når du er innenfor døren gir store selskap den treningen som trengs i tillegg.

Lykke til med utdanningen.

Lenke til kommentar

Det er jo også en god del andre oljeselskap her i byen enn Statoil, selv om de er det største på landsbasis:

Nå har jeg ikke sett noen bergensfanatisme fra trådstarters side, men en kort betraktning som kan være verdt å ta med: vil man være med på det operasjonelle i bore- og brønnoperasjoner er Stavanger rett by i Norge. Om man derimot sikter seg inn mot litt mer fundamentale, langsiktige spørsmål (letemodeller, FoU av ymse slag etc.) finnes det gode miljøer også i andre byer – deriblant Bergen.

Nå tror jeg ikke valg av utdannelse nødvendigvis låser en inn i noen bestemt retning her, har kanskje mest med hvilket miljø man blir hektet inn i.

Eller så var det vel ganske tynt med oljeselskaper på den listen, uten at det er så nøye.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett noen bergensfanatisme fra trådstarters side, men en kort betraktning som kan være verdt å ta med: vil man være med på det operasjonelle i bore- og brønnoperasjoner er Stavanger rett by i Norge. Om man derimot sikter seg inn mot litt mer fundamentale, langsiktige spørsmål (letemodeller, FoU av ymse slag etc.) finnes det gode miljøer også i andre byer – deriblant Bergen.

Nå tror jeg ikke valg av utdannelse nødvendigvis låser en inn i noen bestemt retning her, har kanskje mest med hvilket miljø man blir hektet inn i.

Eller så var det vel ganske tynt med oljeselskaper på den listen, uten at det er så nøye.

Er bare det at trådstarter holder til i Bergen og studerer på UiB for tiden... Derfor jeg nevnte i Bergen, listen tok med en del mindre selskaper som man ikke nødvendigvis tenker på.

Er fullstendig klar over at det finnes mange andre. Jeg ville bare si at det var mange muligheter også utenfor Statoil...

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene. Setter stor pris på det!

Pr dags dato så heller jeg som nevnt over mer mot matematikken enn geofysikken rett og slett fordi jeg blir ferdig 1 år tidligere. Men den retningen jeg ønsket å gå innenfor geofysikk ville uansett, som nevnt, vært meget mattetung, så alt det jeg har tatt av matematikk hittil ville absolutt vært relevant for denne retningen også. Og jeg synes geovitenskap er utrolig fascinerende og spennende - akkurat som matematikken.

Når det gjelder arbeidssted så ønsker jeg jo helst å bli værende i Bergen ettersom det er her jeg har stiftet familie og er etablert med bolig og det hele. Men hadde dog likt godt å få muligheten til å jobbe utenlands et par år. Forstår det slik at innen oljebransjen så vil det være gode muligheter til dette, og det er jo positivt. Andre byer i Norge frister ikke så mye, men selvsagt vil jeg vurdere muligheten dersom et godt jobbtilbud skulle dukke opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...