Gå til innhold

Hva slags type bassinstrument er dette?

AloBeger

Anbefalte innlegg

Hei!

Spiller bass på fritiden, og har nå bestemt meg for å kjøpe meg en ny.

Har lenge lett etter en type bass, men har litt problemer med å finne dem siden jeg ikke vet hva den typen bass heter.

Så det jeg lurer på da er hva en slik type bass heter?

http://www.gitarhuset.no/product/bass/akustisk-bass/3003834/bassgitar-hagstr%C3%B8m-viking-blk

eller bassen til Simon Gallup Eccleshall 335.

Og om folk lurer på hva jeg mener med type, så har du jo f.eks. precision bass, jazz bass osv ;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På norsk kaller vi det oftest halvakustisk. På engelsk semi-acoustic, hollow body eller thinline, avhengig av den indre konstruksjonen.

Eccleshall kaller dem selv semi-acoustic. 335-betegnelsen kommer av likheten med Gibson berømte gitar.

Geir :)

Tusen takk for svar! :D

Men vet du eller noen andre om hvilke produsenter som lager slike basser utenom Hagström?

Lenke til kommentar

Tja. Spørs litt hva du er ute etter. Den meste kjente er Höfner, selskapet bak "Beatles-bassen". Link. Den har jo sitt helt særegne utseende. Se også deres andre modeller med mer tradisjonelt utseende.

Epiphone har sin Jack Casady. Gretch har en Broadkaster bass. Godin har et par litt anderledes saker som heter A4 og A5.

Så har Ibanez noen modeller. Og flere finnes det sikkert også. Jeg er ingen ekspert på bassgitarer...

I tillegg er det av og til utgåtte modeller fra gamle dager til salgs på eBay. En original 60-talls Höfner kan bli lovlig dyrt, men det er mange mer ukjente gitar- og bassmerker som ikke er så ettertraktet av samlere som går for langt rimeligere summer.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Tja. Spørs litt hva du er ute etter. Den meste kjente er Höfner, selskapet bak "Beatles-bassen". Link. Den har jo sitt helt særegne utseende. Se også deres andre modeller med mer tradisjonelt utseende.

Epiphone har sin Jack Casady. Gretch har en Broadkaster bass. Godin har et par litt anderledes saker som heter A4 og A5.

Så har Ibanez noen modeller. Og flere finnes det sikkert også. Jeg er ingen ekspert på bassgitarer...

I tillegg er det av og til utgåtte modeller fra gamle dager til salgs på eBay. En original 60-talls Höfner kan bli lovlig dyrt, men det er mange mer ukjente gitar- og bassmerker som ikke er så ettertraktet av samlere som går for langt rimeligere summer.

Tusen takk for godt svar, fikk mye bra å se på nå! ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...