Gå til innhold

Hvorfor er et fengselår mye kortere?

Anbefalte innlegg

Fengselsåret var 8 måneder for enkelte insatte på 1800-tallet, angivelig for å kompensere for soninsgforholdene i botsfengslene. Det tok slutt for over 100 år siden.

Idag eksisterer ikke begrepet lenger. Istedet har vi idag muligheten for prøveløslatelse etter utholdt 2/3 soning.

Det er vel standard at man slipper ut etter 2/3 av idømt tid, men i tillegg slippes folk ut på "permisjon" mye tidligere, maks er vel etter 2 år.

Nja, den siste endringen i loven kom nettopp fordi en del stortingspolitikere synes at prøveløslatelsene var blitt for automatiske, og ville ha en mer reell vurdering. Men det kan vel argumenteres for at de som gjør vurderingene kanskje ikke har forandret seg. Det vil tiden vise.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et fengselsår er 9 måneder.

Jeg vet bedre enn svarene i tråden.

Nei, denne gangen (overraskende nok) tar wikipedia feil.

Noe sier meg at du mislykkes i å kvele debatten med denne metoden. Kanskje du heller skal prøve å dokumentere din påstand? Det burde være enkelt: En henvisning til angjeldende lovparagraf, forskrift eller direktiv er en god start.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Wikipedia er kanskje ikke en særlig god kilde, men én ting er det veldig mye bedre enn: INGEN kilde. Så jeg støtter Geir, kom med en kilde på at et fengselsår er ni måneder.

(Tipper at du kommer til å slite, forresten).

For øvrig ganske morsomt at man sier 9 måneder. 2/3 av 12 er da vitterlig 8 måneder, ikke 9.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han prøver underforstått å få det til å virke som han har førstehåndsinfo om dette, og forsøker å gi inntrykk av at dette er tøft ved å la det (at han «bare vet») henge i lufta. For meg sier det mer enn nok om hva han baserer uttalelsene sine på og det tok ca et halvt milisekund før vedkommende havnet i ignoreringslista mi. Et troll er bare et troll og så vidt jeg har forstått det er det vel nesten like mye trolling å bevisst fôre det.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...