Gå til innhold

Hvorfor er et fengselår mye kortere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fengselsåret var 8 måneder for enkelte insatte på 1800-tallet, angivelig for å kompensere for soninsgforholdene i botsfengslene. Det tok slutt for over 100 år siden.

Idag eksisterer ikke begrepet lenger. Istedet har vi idag muligheten for prøveløslatelse etter utholdt 2/3 soning.

Geir :)

Er det mulig?

jeg mener at jeg hørte det fra en fengselsbetjent for mange år siden. Men for all del: det er ikke SÅ vktig... sorry

Lenke til kommentar

Politikerne på høyresiden bruker det fremdeles når de skal understreke at straffenivået er for lavt, så det er ingenting å være lei seg for. Ellers er begrepet velkjent for alle lesere av diskusjoner på steder som hegnar online og vgd, der lever myten i beste velgående fremdeles og man er etter sigende et naivt konspirasjonsoffer om man ikke vet det. :)

Ordet ble visstnok brukt i lovverket angående prøveløslatelser fram til endringen av straffegjennomføringsloven i 2001, så hvis det er mer enn ti år siden du snakket med denne fengselsbetjenten så hadde han formelt rett.

Geir :)

Lenke til kommentar

Politibetjent som jobber i fengsel hadde fåredrag på skolen min for cirka en uke siden hvor han faktisk sa at et fengselsår er 2 tredjedeler av et vanlig år. Ikke vet jeg.

Det er vel en litt unøyaktig fremstilling, siden man som oftest blir løslatt etter 2/3 utholdt soning hvis man har oppført seg pent.

Lenke til kommentar

Av de kompisene mine som har sittet inne har jeg også fått høre at et fengselsår er kortere enn et vanlig år, mener de og sa ni måneder. Ja jeg ser at wikipedia sier noe annet, men jeg har hørt dette av fire forskjellige venner så jeg er usikker.

Endret av DMN
Lenke til kommentar
Hei!

Det er ikke noe som kalles et ”fengselsår”, så 2 års fengselsstraff tilsvarer to år. Derimot kan en ved lengre straffer søke om tidligere løslatelse, noe som gjør at ikke hele straffen blir sonet. Ta en titt på straffegjennomføringsloven §§ 42 og 43 (lovene finner du på www.lovdata.no). Dette kalles løslatelse på prøve. Det er mange som på grunn av dette tror at ett år i fengsel er kortere enn ett år utenfor fengselet, mens det egentlig er snakk om at ikke hele straffen blir sonet.

Hilsen juristen, ung.no

http://www.ung.no/oss/kriminalitet/6226.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Leste en artikkel om Havnå her for ikke så lenge siden. Han ble i 2006 dømt til 17 års fengsel for NOKAS-ranet. Allerede om to år kan han bli sluppet ut på prøveløslatelse. Nå er ikke jeg jurist, men i mine øyne vil dette med stor sannsylighet skje. Hva tenker dere om dette?

Greit for meg, så fremt at Magne har skjønt poenget med straffen.

Lenke til kommentar

Leste en artikkel om Havnå her for ikke så lenge siden. Han ble i 2006 dømt til 17 års fengsel for NOKAS-ranet. Allerede om to år kan han bli sluppet ut på prøveløslatelse. Nå er ikke jeg jurist, men i mine øyne vil dette med stor sannsylighet skje. Hva tenker dere om dette?

At det da er mulighet for å bli med på et ran, eller var det du annet du tenkte på?

Lenke til kommentar

Greit for meg, så fremt at Magne har skjønt poenget med straffen.

Erling, ikke Magne ;)

Magne Havnå døde i en båtulykke.

Lenke til kommentar

Et fengselsår er 9 måneder.

Nei. (Les svarene i tråden, eller troller du bare?)

Jeg vet bedre enn svarene i tråden.

Du vet ikke bedre enn noen. Man sier ofte at ett fengselsår er 9 måneder, fordi man slipper ut etter 2/3 så lenge man ikke har gjort noe spesielt ille mens man soner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du vet ikke bedre enn noen. Man sier ofte at ett fengselsår er 9 måneder, fordi man slipper ut etter 2/3 så lenge man ikke har gjort noe spesielt ille mens man soner.

Nei, denne gangen (overraskende nok) tar wikipedia feil.

Lenke til kommentar
Fengselsåret var 8 måneder for enkelte insatte på 1800-tallet, angivelig for å kompensere for soninsgforholdene i botsfengslene. Det tok slutt for over 100 år siden.

Idag eksisterer ikke begrepet lenger. Istedet har vi idag muligheten for prøveløslatelse etter utholdt 2/3 soning.

Det er vel standard at man slipper ut etter 2/3 av idømt tid, men i tillegg slippes folk ut på "permisjon" mye tidligere, maks er vel etter 2 år.
Lenke til kommentar

Nei, denne gangen (overraskende nok) tar wikipedia feil.

Hva er feil? jeg har heller ikke nevnt wikipedia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...