Gå til innhold

Lage steadicam, tips?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Skal kjøpe meg 550D idag som jeg gleder meg som en unge til men uansett

Har i flere dager gått rundt og vurdert åssen steadicammet kan bli lagd da tenker jeg mest på bevegelige håndtaket og fester for kameraet

Da har jeg kommet til 2 ting som kan bli brukt som jeg har bestilt :p

Som da kan ligne på noe som dette her

1107894.jpeg

bare et skisse

Skruen og mounten http://www.ebay.com/itm/120813719493?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

og bevegelige håndtaket som er billig tripod

http://www.ebay.com/itm/220817300359?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

også har jeg tenkt å bruke tynt aluminum og bøye det for å lage knekken som er brukt i de mest populære steadicam løsninger

Tror dere det kommer til å funke? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du søkt på DIY steadicam ?, finnes flere gode løsninger ute på weben, inkludert youtube.

Det viktigeste er og få balansert riggen så kameraet er sentrert og kanskje mulighet til og sette kameraet begge veier så riggen blir litt mer anvendelig.

Det skal også være et par tråder her på forumet fra i fjor som omhandler dette.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan også lage en "gyro" med en motor og et svinghjul? Litt mer komplisert, men skulle funke bra om du får mekka det til på en praktisk måte.

Største problemet er vibrasjoner siden det kan vanskeliggjøre video/fotograferingen, ville nok være bedre med en form for treghetsdemper.

Lenke til kommentar

Har sett det der, arthon. Men de fleste designa der krever utstyr som jeg ikke har. Sefølgelig har jeg søkt om det og sett stort sett alle på youtube, de fleste er litt for avanserte og/eller krever spesielle biter som er umulig å få tak i norge.

Men , hva tror dere om designet mitt da?

Lenke til kommentar

Har sett det der, arthon. Men de fleste designa der krever utstyr som jeg ikke har. Sefølgelig har jeg søkt om det og sett stort sett alle på youtube, de fleste er litt for avanserte og/eller krever spesielle biter som er umulig å få tak i norge.

Men , hva tror dere om designet mitt da?

Du får prøve å bygge den, men det jeg har lest om DIY steadycam prosjekter så er det ikke lett å få det til å fungere tilfredsstillende.

Hvis det er moroa ved å bygge selv som er drivkraften så sett i gang å bygg, men hvis det er å ha en steadycam som er hovedmålet ville jeg heller brukt kr.1200.- incl. moms på en Flycam og heller modifisert den så den fungerer best for deg. http://www.thecinecity.com/eshop/home.php?cat=103

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann. Jeg driver også med og lager en stedicam, men da til digitalkamera. Den jeg blir skikkelig low-cost prosjekt, men jeg skal nok få det til. Jeg kan laste opp bilder i helgen over hvor langt jeg har kommet. Jeg fant også en genial tutorial som jeg har lagret på min private pc hjemme som jeg kan legge ut her når jeg kommer hjem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er dokumentet jeg snakket om.

Jeg har laget "foten" som skal være i bunn nå i kveld og den ble slik:

P1040045.JPG

P1040040.JPG

P1040084.JPG

Alle materialer og slikt jeg bruker til dette prosjktet har jeg kjøpt inn fra Biltema. Dette kommer ikke til å koste mer enn ca. 200 kr. Jeg gjør det litt avansert da jeg har alt av sveiseutstyr, maskiner osv. Hvis det skulle være interesse her om min glidecam så kan jeg finne frem link til alle ting jeg har kjøpt på Biltema.

Mvh

KF

• Liker 2
Lenke til kommentar

hehe

Det der blir litt for einstein for mitt dumme hjerne til å forstå og tilfelle jeg prøver så hadde jeg faila garantert ! Kraftig og :p

Men blir awesome å se ferdig resultatet da. Blir sikkert meget flaut å vise din vs min steadicam. Men sånn er livet :p

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det, KapteinFredrik? :-)

Jeg har ikke kommet noe lengre siden sist. Jeg tror ikke jeg rekker å jobbe mer på stabilisatoren før helgen/neste uke. Hva synes dere? Jeg prøve den bittelitt med tvinger og tenger som vekt i bunn. Det virket litt komplisert å bruke den. Det er mulig jeg bare dropper Gimball enheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...