Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sjef avlyser vakt - har jeg rett på betaling?

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der jeg jobber har vi krav på lønn hvis sjefen ringer et par timer før et skift og avlyser. F.eks. hvis jeg skal jobbe nattskift og et maskinhavari fører til at vi ikke kan produsere før neste dag når mekanikere har sett på feilen.

Da føles det ganske godt å sitte hjemme foran PC'n og "tjene" fullt nattillegg + timebetaling.

Det er regnet som en selvfølge hos oss, og sjefen sender mail til lønningskontoret.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja det er vel regelen hos oss også, hvis man får vite flere dager i forveien at vakten avlyses er det "planlagt", men hvis du får vite det samme dagen skal du ha lønn uansett siden du ikke har 24 timers varsel. Vi får også kompensering hvis vi må bytte skift pga sykdom med 1-2 dager forvarsel bare, bare noen hundrelapper men det er prinsippet som teller mest.

Men nå er jeg ansatt i en stor fagorganisert legemiddelbedrift med flere hundre ansatte, vi har ikke cowboy-sjefer som kan bestemme selv hvem som får lønn og ikke.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hovedregel: Er det overtid er svaret nei. Ellers ja. Se AML § 10-3. Endringer (i begge retninger) skal varsles med minimum to uker.

Nå kan det selvsagt være at dere i tariffavtale har avtalt noe annet, eller om dere ikke er dekket av tariff har avtalt annet i arbeidskontrakten.

Lenke til kommentar

Hovedregel: Er det overtid er svaret nei. Ellers ja. Se AML § 10-3. Endringer (i begge retninger) skal varsles med minimum to uker.

Nå kan det selvsagt være at dere i tariffavtale har avtalt noe annet, eller om dere ikke er dekket av tariff har avtalt annet i arbeidskontrakten.

§ 10-3 er en ordensregel, den gir ikke noe lønnskrav til de ansatte hvis den blir brutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Scenario: Du får beskjed om å stille på vakt en kveld, like før du skal ut på vakten får du beskjed om at oppdraget er avlyst og at du ikke skal stille. Har du rett på betaling?

Er dette omtalt i loven?

Ifølge AML skal arbeidsplan foreligge 1 mnd i forveien, LO, arbeidstilsynet, og rettsvesenet ville gitt deg medhold i at du skulle fått penger, men det kommer ann på hvor mye irritasjon du vil være for sjefen. Kanskje du mister vakter, og ender opp med minimalt med arbeid.

jeg ville kanskje spurt om siden det står i loven er det en kajngs, (si du trenger pengene sart), sier han nei, la det ligge, sier han ja, så er alt bra. Men er du en som står på prinsippene, kan du ta det til tillitsvalgt/fagforening og evt. videre, men det er ikke lurt karrieremessig, og du kan få det fortalt når noen ringer sjefen din for en referanse ;)

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...