IntelAmdAti Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Scenario: Du får beskjed om å stille på vakt en kveld, like før du skal ut på vakten får du beskjed om at oppdraget er avlyst og at du ikke skal stille. Har du rett på betaling? Er dette omtalt i loven? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 (endret) Der jeg jobber har vi krav på lønn hvis sjefen ringer et par timer før et skift og avlyser. F.eks. hvis jeg skal jobbe nattskift og et maskinhavari fører til at vi ikke kan produsere før neste dag når mekanikere har sett på feilen. Da føles det ganske godt å sitte hjemme foran PC'n og "tjene" fullt nattillegg + timebetaling. Det er regnet som en selvfølge hos oss, og sjefen sender mail til lønningskontoret. Endret 16. februar 2012 av Bytex Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 Det er bra Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Er dette omtalt i loven? Det korte svaret er eigentleg nei, sjølv om arbeidsmiljølova definerer arbeidstid som den tida du er tilgjengelig for sjefen din. Det du må sjå på er kva som står i arbeidsavtalen din. Og då spesielt kva som er sakt angåande arbeidstid og vakter. 1 Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 (endret) Som the Avatar sier, så varierer kontraktene utrolig mye fra sted til sted. Hadde hjulpet å visst hva du jobber med. Feks. bemanningsbyrå er nådesløse når det gjelder avlysning av skift. Endret 16. februar 2012 av BertNaked Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg jobber som vekter, er snakk om en 13timers vakt som ble avlyst 1 time før den begynte Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Da må du nesten skjekke hva det står i din arbeidskontrakt. I min, står det at vakter skal avlyses dagen før, blir den avlyst senere vanker det lønn. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 (endret) Ja det er vel regelen hos oss også, hvis man får vite flere dager i forveien at vakten avlyses er det "planlagt", men hvis du får vite det samme dagen skal du ha lønn uansett siden du ikke har 24 timers varsel. Vi får også kompensering hvis vi må bytte skift pga sykdom med 1-2 dager forvarsel bare, bare noen hundrelapper men det er prinsippet som teller mest. Men nå er jeg ansatt i en stor fagorganisert legemiddelbedrift med flere hundre ansatte, vi har ikke cowboy-sjefer som kan bestemme selv hvem som får lønn og ikke. Endret 16. februar 2012 av Bytex Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Hovedregel: Er det overtid er svaret nei. Ellers ja. Se AML § 10-3. Endringer (i begge retninger) skal varsles med minimum to uker. Nå kan det selvsagt være at dere i tariffavtale har avtalt noe annet, eller om dere ikke er dekket av tariff har avtalt annet i arbeidskontrakten. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Takk for svar Kan ikke huske å ha lest noe om det i arbeidskontrakten men jeg skal gå over den grundig og se. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Hovedregel: Er det overtid er svaret nei. Ellers ja. Se AML § 10-3. Endringer (i begge retninger) skal varsles med minimum to uker. Nå kan det selvsagt være at dere i tariffavtale har avtalt noe annet, eller om dere ikke er dekket av tariff har avtalt annet i arbeidskontrakten. § 10-3 er en ordensregel, den gir ikke noe lønnskrav til de ansatte hvis den blir brutt. 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Scenario: Du får beskjed om å stille på vakt en kveld, like før du skal ut på vakten får du beskjed om at oppdraget er avlyst og at du ikke skal stille. Har du rett på betaling? Er dette omtalt i loven? Ifølge AML skal arbeidsplan foreligge 1 mnd i forveien, LO, arbeidstilsynet, og rettsvesenet ville gitt deg medhold i at du skulle fått penger, men det kommer ann på hvor mye irritasjon du vil være for sjefen. Kanskje du mister vakter, og ender opp med minimalt med arbeid. jeg ville kanskje spurt om siden det står i loven er det en kajngs, (si du trenger pengene sart), sier han nei, la det ligge, sier han ja, så er alt bra. Men er du en som står på prinsippene, kan du ta det til tillitsvalgt/fagforening og evt. videre, men det er ikke lurt karrieremessig, og du kan få det fortalt når noen ringer sjefen din for en referanse -frank Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Jeg skriver den på timelisten og ser hva som skjer, det er ikke feil å skrive det. Har et godt forhold til sjefen og trives veldig godt i jobben mye pga det, så jeg er forsiktig med hva jeg ber om. Takk for hjelpen alle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå