Grix Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Leker med tanken på å sende en værballong med en liten PC og webkamera til kanten av verdensrommet for å ta noen bilder. Men isåfall orker jeg ikke drive å kjøre mange hundre kilometer for å hente den når den lander, så jeg hadde tenkt å ha den koblet til nettet for å laste opp bilder automatisk og kontinuerlig. Så, hvordan kan jeg få internetttilkobling 30km opp i atmosfæren? Jeg ser at noen av de mobile bredbåndsleverandørene reklamerer for internett langt ut i sjøen via antenner på land. Vil disse antennen ha like lang rekkevidde rett oppover? Eller vil skyer eller noe blokkere signalene fra bakken? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Må den være direkte tilkoplet Internett da? Jeg ville tenkt meg at du ville vært lønnet ved å sette en kraftig WIFI på ballongen (40km wifi feks.), og så kople pcen din på bakken mot Internett? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Må den være direkte tilkoplet Internett da? Jeg ville tenkt meg at du ville vært lønnet ved å sette en kraftig WIFI på ballongen (40km wifi feks.), og så kople pcen din på bakken mot Internett? Det er kun retningsstyrte antenner, blir for unøyaktig med en ballong. Hør med Telenor og NetCom om de vet det, vi har jo tross alt mobildekning i flyhøyde. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 En GSM basestasjon klarer maks 35 kilometer. Dette har ikke bare med signalstyrke å gjøre, men det har med tiden det tar å sende så langt (lysets hastighet). Når signalet er forsinket lengre enn tiden det tar å sende over 35km, klarer ikke GSM-standarden å kompensere for forsinkelsene lengre, og ignorerer etterpå det som da blir mottatt. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg med UMTS (3G fra telenor/netcom), det er ikke basert på tidsluker slik som GSM, så i teorien burde det ikke være noe problem slik jeg ser det, men det forutsetter fortsatt at man har signal. Ice reklamerer med dekning 120km utover kysten, kanskje de har dekning 120km i høyden også? Ellers finnes det satellittelefoner som lar deg koble til internett. Jeg har ingen kunnskap med satellittbaserte telefon/internettjenester, men det blir nok ganske dyrt, og internett over samme teknologi som satellittelefoner skal visst være overdrevet ekstremt tregt. Jeg mener å ha lest 1.8kbit (god gammeldags oppringt internett er 56kbit til sammenligning), så noe live filming blir det nok ikke, men jeg vil tro dette er den standarden som med størst sikkerhet vil gi deg dekning ved den høyden. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Det er nok kun ICE som er noe alternativ pris og dekningsmessig. Usikkerheten består i hvor mye signalet dempes pga antennediagrammet til ICE. Trolig har de ganske flat utstråling for å få størst mulig rekkevidde langs horisonten. Man må regne med at de har antenner som er minst like skarp som 5/8 lambda-diagrammet her. Dette oppnår de ved å bruke flere antenneelementer i fase. En annen faktor er at man teoretisk vil kunne nå alle ICE sine sendere på en gang (også de svenske). Det er jo effekten av å ha fri sikt... Hva dette vil føre til av forvirring og kommunikasjonsproblemer er ikke greit å si... Endret 19. februar 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå