Gå til innhold

Olympus E-PL1 ta bilder i mørket,trenger hjelp?

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte et Olympus E-PL1 kamera,for en stund siden og er godt fornøyd med den.

men jeg har et stort problem med den som jeg ikke finner ut av,er hvordan ta bilder med den i mørket.kamera vil bruke autofokus før den bruker blitzen.men når det er veldig mørkt så klarer ikke autofokus og fokusere.den må ha noe lys før den klarer og fokusere slik at den tenner blitzen.

så mitt spørsmål er: hvordan tar jeg bilde i mørket med E-PL1?

Endret av KILMAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så mitt spørsmål er: hvordan tar jeg bilde i mørket med E-PL1?

Det er det ikke noe enkelt svar på.E-PL1 klarer å fokusere selv i ganske dårlig lys, men er det mørkt nok går det ikke.

Er det litt lys kan du prøve å foksuere på et område som er i samme avstand som motivet hvis det er større kontrast der enn i hovedmotivet. Manuell fokus er også en mulighet, men heller ikke helt enkelt. Jeg er ikke sikker på om de eksterne blitsene til Olympus har fokuslys, i såfall er det også et alternativ å skaffe en slik.

Lenke til kommentar

De fleste kameraene sliter med dette.

Men det finnes muligheter. Mitt forslag: Kjøp en (led) lommelykt, og bruk den til å lyse på motivet mens kameraet fokuserer. Dette virker kun med motiver som lommelykten klarer å lyse opp. Du må også stille om kamera slik at du bruker en annen knapp til å fokusere med, slik at når du trykker ned utløseren, så prøver ikke kameraet å fokusere på nytt.

Lenke til kommentar

hvorfor kan ikke blitzen lyse opp først slik at autofokusen kan fokusere?.på min mobil som har et elendig kamera, der lyser blitzen opp først slik at man kan ta bilde når det er helt mørkt ute.rart at en kamera til over 6000kr ikke klarer det et mobil kamera klarer.vil det hjelpe på hvis jeg kjøper meg en ekstern blitz og sette oppe på kamera?

Lenke til kommentar

hvorfor kan ikke blitzen lyse opp først slik at autofokusen kan fokusere?.på min mobil som har et elendig kamera, der lyser blitzen opp først slik at man kan ta bilde når det er helt mørkt ute.rart at en kamera til over 6000kr ikke klarer det et mobil kamera klarer.vil det hjelpe på hvis jeg kjøper meg en ekstern blitz og sette oppe på kamera?

Hvis du ønsker å bruke en blits, så er det en god løsning - f.eks. FL36. Den er litt stor i forhold til huset; men den har muligheter for å vinkle den i alle retninger (f.eks for å få reflektert lyset fra et hvitt tak for å få mykere lys). Har den selv.

Lenke til kommentar

synes kansje FL36 blir litt stor.tenkte meg heller FL14.men vet ikke om den blir og lyse opp så mye bedre enn den blitzen som følger med kamera

Du må over på FL36 eller større for å få hjelpelys som ikke består i å fyre av blitsen. Da er et alternativ å oppgradeer til E-PL3 eller E-P3 som har hjeleplys. FL300 er en mer fornuftig blits enn FL14, men mangler også hjelpelyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...