Gå til innhold

service fra kommune


Anbefalte innlegg

Eg vet også at staten Norge er et byråkrati uten like

 

Denne saken viser jo at det ikke er et byråkrati "uten like".

 

Sett fra kommunens side:

Vi har fått en mail fra en innbygger. Den "tilhører ikke oss" da veien er statlig. Vi kjenner derfor ikke alltid detaljer på andres eiendom.

 

Jeg tenker på å være grei og sjekker opp og finner entreprenøren. Jeg gir deg kontaktinformasjon til personen.

 

Er jeg slem eller byråkratisk?

 

Uansett er det få land som har så lite byråkrati som Norge, Nomore. Om du har annen informasjon så tar jeg gjerne imot noen lenker til dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er enig med deg at den ansatte i kommunen gjorde korrekt. Eller har eg skrevet noe annet noe sted?

 

Når det gjelder dokumentasjon på nivået av byråkrati så må eg først vite hvordan eg skal kunne dokumentere dette, eller hvordan du kan dokumentere det motsatte. Finnes det et tall som sier noe om nivået av byråkrati i et land?

Lenke til kommentar

Eg har til en viss grad forståelse for den kommuneansatte. Som regel er enten jobben å besvare samtaler og sette disse over til korrekt person internt, eller opplyse om hvem korrekt kontaktperson er, eller så er jobben ofte en helt annen. Dette kolliderer med å måtte drive etterforskning på vegne av en kunde, og da effektivt blir en mellommann. Det vil da spare tid om kunden selv kan ta kontakt med neste ledd, og evnt få avklart saken eller bli henvist videre igjen.

Lenke til kommentar

Problemet da er at kunden ikke nødvendigvis får et så kjapt svar som ønskelig. Og en e-post tar fire dager i systemet pga videresendinger, eller lenger pga feil eller at folk er på ferie, så vil det fremstå som dårligere service enn å få svar med en gang om hvem kunden bør ta kontakt med.

Lenke til kommentar

Problemet da er at kunden ikke nødvendigvis får et så kjapt svar som ønskelig. Og en e-post tar fire dager i systemet pga videresendinger, eller lenger pga feil eller at folk er på ferie, så vil det fremstå som dårligere service enn å få svar med en gang om hvem kunden bør ta kontakt med.

 

La oss anta 1 dags forsinkelse mellom hver epost.

 

Eks:

Du sender til etat dag 1

De svarer dag 2

Du får sendt til neste etat dag 3, etc....

 

La oss anta at de nå må være tvunget til å også videresende til riktig etat....

Dag 1: Du sender

Dag 2: De sender et beklager om at de ikke vet, men sier også at de har videresendt den til hva de tror er riktig etat

Dag 3: Du får svar fra etaten, og vidresendes

 

STORT effektivitetsforbedring, spesielt på ting som de nekter å svare på... om f.eks hva jeg har lov til å tvinge nettleverandøren min til.

Lenke til kommentar

Da tror eg ganske enkelt at vi er uenige om hva som regnes som svar. Om eg får en tilbakemelding fra noen om at e-posten er lest, men at noe må sjekkes, så betyr det ikke at eg har fått svar.

 

Men om eg får en konkret tilbakemelding om at eg har henvendt meg feil, ta kontakt med YYY i stede, så anser eg det som et fullgodt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...