Gå til innhold

service fra kommune

Anbefalte innlegg

Hei alle!

I dag har jeg en rart opplevelse og jeg vil gjerne vet fra dere hva du tenker om saken.

I går kveld sendte jeg en epost til min kommune med neste spørsmål:

Hei!

Hvem er ansvarlig for brøting av vei xxx

Har de rett å kastes snø på mitt afkjørsel? Det er ikke normalt så høy

de kastes det. I dag var det tung snø og det var nesten umulig å komme

av min egene tomt.

Jeg vil ikke tenke hva konsekvenser er når det er nødvendig å komme til

sykehuset i nød.

Med vennlig hilsen.

I dag kommer då svar fra teknisk enhet:

Ansvarlig for vedlikehold av fv xxx er: Kolo Veidekke ( med navn og telefonnr)

Så jeg svarte:

Hei!

Takk for svar, men jeg sporte hvem er 'ansvarlig' for brøyting. Kolo veidekke er entrepenør.

Og mitt annet spørsmål?

Da kommer nytt svar:

Hei!

Jeg har vel allerede gitt svaret ved at Kolo er ansvarlig utførende  men dersom du skal snakke med noen som er eiere av vegen så må du kontakte Statens vegvesen på xxxr. Kontaktperson er ( navn og telefonnr)

Men da var aldri svar på mitt annet spørsmål så jeg svarte igjen;

Hei igjen,

Og min annet spørsmål?

Og da kommer:

Hei!

Vet ikke. Det må du da ta opp med de ansvarlige!!!

Jeg har rart følelse om denne svarer, er jeg rart eller?

Håper for litt innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for reaksjoner!

Jeg kan bare ikke finnes ut hva er feil med mitt spørsmål:

Hei!

Hvem er ansvarlig for brøting av vei xxx

Har de rett å kastes snø på mitt afkjørsel? Det er ikke normalt så høy

de kastes det. I dag var det tung snø og det var nesten umulig å komme

av min egene tomt.

Jeg vil ikke tenke hva konsekvenser er når det er nødvendig å komme til

sykehuset i nød.

Med vennlig hilsen.

Hva er da frekk i?

Lenke til kommentar

Det er skrivemåten og tonen i e-postene som eg mener er frekk.

Du kunne skrevet noe alla dette og satt en mye hyggeligere tone fra start:

Hei!

Eg lurte på hvem som er ansvarlig for brøyting av vei xxx?

Har et par spørsmål rundt brøytingen som er blitt gjort i det siste. :)

Med vennlig hilsen.

Her stiller du et spørsmål samtidig som du gir en kort setning om hvorfor du spør. Ikke et skrekkeksempel på hva du tror kan skje om ikke brøytingen blir gjort skikkelig.

Deretter i e-post nummer to, så har du fått svar, men du avviser svaret og hevder å vite bedre.

Husk at vedkommende som svarer også er et menneske. En liten runde grammatikksjekk og kutte ut unødvendig informasjon hjelper på lang vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, jeg forstå 100% hva du mener, men der teller to ting. Norsk er ikke min morsspråk. Og han i kommune vet dette.

I følge myndigheter snakker jeg veldig bra Norsk. Ikke min ord, men fra kommune og NAV. ( ja jeg sporte om hjelp for min Norsk)

Jeg sporte om 'ansvarlige'. Det er annet ting en 'utførende' tror jeg.

punkt to at teller er at min erfaring er når jeg bruker mye tid for ha en hyggelig e-post jeg bare fått 'ja' eller 'nei'. mvh er også kjempe vanlig i sted for med vennlig hilsen o.s.v.

Og denne herr fra teknisk kontor har også klart det ikke å svare på spørsmål tidligere.

I min øyene var det godt mulig å svare med en gang på begge to spørsmål fra meg.

'vet ikke' er også en svar. Men når han ikke svarer på spørsmål er det i min øyene frekk.

Lenke til kommentar

Sett deg ned og fokuser på skrivingen din. Du stiller bare et spørsmål. Eller har jeg oversett et spørsmålstegn her?

Du fikk jo også svaret på spørsmålet ditt i første e-post fra kommunen!

Dette, mine damer og herrer, er hvorfor byråkratiet vokser og folk opplever treg saksbehandling. Milde himmel. Dette er noe som gjelder folk flest, ikke bare TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. jeg fikk ikke svar.

Han sender meg til feil bedrift, og svarer bare halv.

I følge førstepost sendte de deg til helt rett bedrift. Kommunen vet ikke hvem som brøyter, men det vet sannsynligvis entreprenøren, de ber deg derfor ta kontakt med dem.

Ta kontakt med entreprenøren, og forhør deg om hvem som brøyter.

Lenke til kommentar

Da er det på sin plass og ønske deg velkommen til Norge, kongeriket av å fordele oppgaver :)

Den som er ansvarlig for noe, er den som skal sørge for at nødvendige oppgaver blir gjort. Som for eks brøyting. Det er ikke sikkert at den som er ansvarlig er de som faktisk gjør jobben/oppgaven, men da har de sørget for at noen andre gjør det. Og det er heller ikke sikkert at de heller gjør det, men de har da for eks innleide brøytemannskap som faktisk gjør jobben. Men den eneste måten å finne ut av dette på er å høre med de som er ansvarlig for vedlikeholdet av veien, og det fikk du vite av kommunen.

Når du stiller et spørsmål så er det viktig at du gjør dette til noen du tror innehar kunnskapen til å besvare spørsmålet. Når du da får svar, må du også vise en viss tillit til at svaret du får kommer fra noen som vet svaret, og at svaret er korrekt.

Du stilte her et spørsmål til kommunen, og fikk et svar. Du antok automatisk at svaret var feil og indirekte så sier du at vedkommende som svarte deg ikke kan jobben sin. Det er det ingen som blir i godt humør av.

Spørsmål nummer to minner mer om svada/uviktig info/historie, og ikke et reelt spørsmål. Derfor ble ikke det besvart. Og når du indirekte kritiserte den andre part for å ikke kunne jobben sin, så gir det ingen velvilje til å besvare spørsmålet heller.

Lenke til kommentar

Takk Nomore.

Vanskelig å forklare noe hva jeg tenker. Du slå spiker på hodet ( sier du det slik her? )

Jeg forstå hva du mener. Og det er noe forskjell i kultur. Jeg må tilpasse meg til Norge, det er klart.

Men av og til har jeg stor følelse at jeg er send hit og til. Eller man prøve å lure meg.

Når myndigheter sier at jeg snakker veldig bra Norsk føler jeg meg lurt for eksempel.

( jeg vet at jeg snakker 50% dårligere en jeg skrive )

Men... denne tråd var interessant Tusen takk!

Lenke til kommentar

Nå vet eg ikke hvordan du snakker, men måten du skriver på gjør deg absolutt forstått. Til å ikke være morsmål så synes eg det er bra. Men husk at når du kommuniserer med noen pr e-post så vet ikke mottaker bakgrunnen din, og skrivefeil og tone i teksten kan fremstå som latskap eller uhøflig, selv om du ikke mener noen av delene.

Nordmenn går for å være isolerte og lukkede mennesker på grensen til uhøflige. Eg kan forstå at mange får det inntrykket, men husk at det bare er overflatisk. Vi er ikke overdrevent høflige mot personer vi ikke kjenner, og vi viser ikke overdrevent interesse ovenfor personer vi ikke har et bånd til. Men det betyr ikke at vi ikke bryr oss. Så mitt råd er å akseptere svar og hjelp du får som det det er, og se det positive i det. Eg vet også at staten Norge er et byråkrati uten like, spesielt NAV, så eg kan forstå at det til tider er vanskelig å ikke blir frustrert på vedkommende som man har kontakt med. Men de fleste vil faktisk hjelpe.

Ellers må eg si at holdningen din til kritikken du har fått her er eksemplarisk. Veldig bra :)

Lenke til kommentar

Takk for å forklare litt om Nordmen, Nomore.

Men du har glemt denne gruppe Nordmen det har ikke hat skule tidliger.

Der er også mye mennesker ( ikke bare Nordmen!!!) det ikke LESER.

Det er samme gruppe det gjerne kaste olje på bålet.

Desverre vet denne gruppe også ikke at denne ting heter en "snøskuff" og de må bruke gjerne bilder på Donald-Duck nivå.

Lenke til kommentar

Det er samme gruppe det gjerne kaste olje på bålet.

Desverre vet denne gruppe også ikke at denne ting heter en "snøskuff" og de må bruke gjerne bilder på Donald-Duck nivå.

Problemet er ikke din skrift. Men din evne til å klage på snø i oppkjørsel. Der har du Donald Duck forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...