Gå til innhold

Skjermkort < 2000,- HD6950? Hva er beste kompromiss?

Lakrisbåt

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt skjermkort som skal erstatte 5770. Vil ikke bruke mer enn 2k, men kan fint kjøpe demokort uten kabler osv.

Har sett på HD 6950 er det særlig oppgradering fra 5770? Må ha mer fps i BF3. Ligger på mellom 35-30 fps i BF3, men får irriterende fps drop til 25 av og til.

- Må ikke støye for mye.

- Vil ikke ha et for varmt kort.

Forslag/tips?

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ligger idletempen deres på? Idletempen på mitt nåværende 5770 kort er håpløst. Ligger på +/- 50 grader idle(!).

Går man glipp av noe spesielt ved å velge serie 6 kort kontra serie 7 ? Har lest gjennom ørten 7770 anmeldelser, og der virker det som om de er ganske samstemte om at kortet gir lite ytelse i forhold pris.

Lenke til kommentar

Hva ligger idletempen deres på? Idletempen på mitt nåværende 5770 kort er håpløst. Ligger på +/- 50 grader idle(!).

Går man glipp av noe spesielt ved å velge serie 6 kort kontra serie 7 ? Har lest gjennom ørten 7770 anmeldelser, og der virker det som om de er ganske samstemte om at kortet gir lite ytelse i forhold pris.

Idletemp er meningsløst å forholde seg til. Temperatursensorer fungerer på en slik måte at de blir mer nøyaktige jo nærmere max temp man kommer, implisitt blir de også unøyaktige ved lavere temperaturer. 2 brikker på 40C kan rapporte henholdsvis 25C og 55C uten at dette er så voldsomt overraskende, da jeg hadde 2x 6950 ville toppkortet idle 10C lavere enn bunnkortet.

Ærlig talt er ikke temperaturer noe å bry seg om så lenge kortet ikke får loadtemps over 90C med jetmotorstøy.

7770 er på ingen måte verdt prisen sin nå. Bedre å kjøpe et mindre effektivt 6950 eller 6870.

Lenke til kommentar

Idletemp er meningsløst å forholde seg til. Temperatursensorer fungerer på en slik måte at de blir mer nøyaktige jo nærmere max temp man kommer, implisitt blir de også unøyaktige ved lavere temperaturer. 2 brikker på 40C kan rapporte henholdsvis 25C og 55C uten at dette er så voldsomt overraskende, da jeg hadde 2x 6950 ville toppkortet idle 10C lavere enn bunnkortet.

Ærlig talt er ikke temperaturer noe å bry seg om så lenge kortet ikke får loadtemps over 90C med jetmotorstøy.

7770 er på ingen måte verdt prisen sin nå. Bedre å kjøpe et mindre effektivt 6950 eller 6870.

Var ikke ute etter din subjektive mening om idletemp.

Idletemp gir en grei pekepinne på hvor lur kjølinga på et kort er, dvs. forholdet mellom kjøleribbe, antall vifter osv.

Det sier seg selv at det øverste kortet i et oppsett med to skjermkort har høyere temp. Det er nærmere prosessoren, og det er ofte trangere i det øverste pci-sporet. Ergo, trangere og dårligere luftsirkulasjon.

Så skal det sies at seriøse anmeldere tester ulike skjermkort i det samme testopsettet, og da kan man til en viss grad sammenligne ulike skjermkort opp mot hverandre.

Min erfaring er at idletemp er ganske viktig. Det spiller en stor rolle inn den generelle temperaturen i kabinettet. Noen grader opp fører gjerne til at viftene spinner opp noen prosent, og det fører igjen til at støynivået øker betraktelig.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Var ikke ute etter din subjektive mening om idletemp.

Idletemp gir en grei pekepinne på hvor lur kjølinga på et kort er, dvs. forholdet mellom kjøleribbe, antall vifter osv.

Nei, det gir en pekepinn på hvor kalibrert sensoren er. Det gir også en pekepinn på hvordan kjøleløsningen fungerer ved lave viftehastigheter, hvordan løsningen skalerer med raskere viftehastigheter gir det ingen pekepinn på.

Det sier seg selv at det øverste kortet i et oppsett med to skjermkort har høyere temp. Det er nærmere prosessoren, og det er ofte trangere i det øverste pci-sporet. Ergo, trangere og dårligere luftsirkulasjon.

Nå sa jeg jo at toppkortet (35°C) lå på 10°C lavere enn bunnkortet (45°C). Jeg tok en rask test ved å legge fingeren på kjøleløsningen (Twin Frozr III) og fant ut at toppkortet kjentes varmere enn bunnkortet, avmålingene tilsa noe annet. Temperaturmålinger er totalt meningsløse før du kommer opp på 10-15°C under max temp, det er kald og beinhard fakta.

Så skal det sies at seriøse anmeldere tester ulike skjermkort i det samme testopsettet, og da kan man til en viss grad sammenligne ulike skjermkort opp mot hverandre.

Ja, men da må du se på temperaturer og støyavlesninger under load.

Min erfaring er at idletemp er ganske viktig. Det spiller en stor rolle inn den generelle temperaturen i kabinettet. Noen grader opp fører gjerne til at viftene spinner opp noen prosent, og det fører igjen til at støynivået øker betraktelig.

Idletemp på en åpen kjøleløsning påvirkes ofte av hvordan luftflyten i kabinettet er. Idletemp i en lukket kjøleløsning påvirkes knapt av luftflyt i kabinettet. Om kortet ditt er støyende under idle er det kanskje en bedre idé å sjekke om det har kommet støv inn og om kjøleløsningen sitter skikkelig.

En avlesning på 55°C kan bety faktiske temperaturer mellom 65°C og 45°C på skjermkort, fortell meg hvordan dette er noe å stole på.

Lenke til kommentar

Bør du ikke vente de få ukene til 7870 / 7850 kommer i butikkene og velge et kort på 28 nm prosess som har mye bedre ytelse per watt?

Ytelsen er antakelig nokså lik 6970/6950, men effektbruken er betydelig lavere. Vil fraråde å kjøpe kort på 40nm nå som 28nm har tatt over. Effiktiviteten vil i praksis variere mellom ulike GPU-design og kortmodeller men den nye produksjonsprossessen muliggjør lik ytelse med halv effektbruk eller dobbel ytelse med lik effektbruk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bør du ikke vente de få ukene til 7870 / 7850 kommer i butikkene og velge et kort på 28 nm prosess som har mye bedre ytelse per watt?

Ytelsen er antakelig nokså lik 6970/6950, men effektbruken er betydelig lavere. Vil fraråde å kjøpe kort på 40nm nå som 28nm har tatt over. Effiktiviteten vil i praksis variere mellom ulike GPU-design og kortmodeller men den nye produksjonsprossessen muliggjør lik ytelse med halv effektbruk eller dobbel ytelse med lik effektbruk.

Har du hørt noe om når dem slippes?

Jeg ble ikke særlig imponert over 7770, det blir ikke den store overgangen fra 5770. Prismessig så frykter jeg at modellene mellom 7950 og 7770 blir ganske så dyre. 7770 ligger på rundt 1300-1400, neste hakket blir vell 2500?

Virker som om ytelsen til 7870/7850 skal være i samme området som 6950/6970. Er eneste fordelen at man får et mindre kort som trekker mindre strøm og gir fra seg mindre varme.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...