Gå til innhold

Hva slags komponent er det på vedlagte bilde?


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har ett spørsmål angående komponenten på vedlagte bilde...

Har googla & googla men finner ikke ut hva slags komponent det er..

Er temmelig sikker at det er en SOT457, men får ikke noe treff på merkingen på den J 4 O A, strek over bokstaven O eller om det er tallet 0, strek under A...

 

Noen som vet?

post-666-0-62784100-1329320176_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei..

 

Har ett spørsmål angående komponenten på vedlagte bilde...

Har googla & googla men finner ikke ut hva slags komponent det er..

Er temmelig sikker at det er en SOT457, men får ikke noe treff på merkingen på den J 4 O A, strek over bokstaven O eller om det er tallet 0, strek under A...

 

Noen som vet?

 

Det er en harddisk-kontroller, den som sitter på selve disken. Dersom du ser på en vanlig harddisk, så ser du at det er et slikt kort som sitter under. Dette er fra en SATA-harddisk laget av Seagate.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Hei..

 

Har ett spørsmål angående komponenten på vedlagte bilde...

Har googla & googla men finner ikke ut hva slags komponent det er..

Er temmelig sikker at det er en SOT457, men får ikke noe treff på merkingen på den J 4 O A, strek over bokstaven O eller om det er tallet 0, strek under A...

 

Noen som vet?

 

Det er en harddisk-kontroller, den som sitter på selve disken. Dersom du ser på en vanlig harddisk, så ser du at det er et slikt kort som sitter under. Dette er fra en SATA-harddisk laget av Seagate.

 

 

Hehe...:)...Jada, jeg vet veldig godt det er ett kontroller pcb til en Seagate harddisk...

Jeg skrev det tydeligvis ikke klart nok, men det er altså den komponeneten jeg har sirkla inn på høyre side av pcb, det er den som jeg ikke vet hva er..

Lenke til kommentar

Om du har en defekt HD og må redde ut data. Da er det nok enklere å se om man finner en 100% identisk disk og så kryssbytte kretskortet. Eller så sender du disken og kortet montert til IBAS. IBAS har stort sett styringskort til det meste av populære disker slik at de kan bytte kort og redde ut data den veien.

 

Og om du får tak i komponenten så koster den nok sikkert litt, så skal man smålodde dette og dette garanterer ikke at dette løser feilen. Det kan hende at det er en annen feil som medfører at den chippen brenner. Ergo så er du like langt.

 

Enklere å bare bytte disken tror jeg. Eller spørre Seagate om du kan kjøpe ett styringskort om de har det på lager.

Lenke til kommentar

Om du har en defekt HD og må redde ut data. Da er det nok enklere å se om man finner en 100% identisk disk og så kryssbytte kretskortet. Eller så sender du disken og kortet montert til IBAS. IBAS har stort sett styringskort til det meste av populære disker slik at de kan bytte kort og redde ut data den veien.

 

Og om du får tak i komponenten så koster den nok sikkert litt, så skal man smålodde dette og dette garanterer ikke at dette løser feilen. Det kan hende at det er en annen feil som medfører at den chippen brenner. Ergo så er du like langt.

 

Enklere å bare bytte disken tror jeg. Eller spørre Seagate om du kan kjøpe ett styringskort om de har det på lager.

 

Enig i det siste, å kjøpe en ny disk, men vil forsøke diy reparasjon først...

 

IBAS, utelukket...

 

Kryssbytte av pcb fra disk til disk, har prøvd det..

På nyere disker er det vrient siden hvert pcb er unik til hver disk, pga at firmware er delt i to. en del er lagret i en rom chip på pcb og den andre delen på selve disk platene, dette området kalles Service Area, og de to delene av firmware må "spille på samme lag"..

 

Jeg har intersse av å reparere elektronikk og lodding av slike små komponenter er ikke noe uoverkommelig problem..

Før jeg gir denne disken opp og kjøper en ny så vil jeg gjøre ett forsøk på å reparere dens originale pcb som fikk noen komponenter ødelagt da SATA power ble tilkoblet i feil modulær utgang på psu, og den eneste jeg mangler er denne J4OA chipen..

 

Derfor vil jeg gjerne prøve å nøste opp hva slags komponent dette er, anatgelig er det en transistor, men som sagt jeg har ikke fått noe treff når jeg googler merkingen på den..

Endret av Heia
Lenke til kommentar

Hehe...:)...Jada, jeg vet veldig godt det er ett kontroller pcb til en Seagate harddisk...

Jeg skrev det tydeligvis ikke klart nok, men det er altså den komponeneten jeg har sirkla inn på høyre side av pcb, det er den som jeg ikke vet hva er..

 

Da må jeg få beklage at jeg undervurderte deg. Kjedelig om du ikke får tak i dataene.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Sjekka elfa.se?

Dem har jo det meste av komponenter ;)

Evt Ebay.. Men kan jo hende den heter noe helt annet enn det du har funnet, så om du sender en mail til seagate, så kan det jo hende dem har mer info til deg ;)

 

Produsentene er ikke så glad i å gi ut slik info. Har prøvd på andre produsenter, og de gir ikke et svar tilbake engang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan du ta et nærbilde av selve komponenten? Kan være en hvilken som helst TSOP-6 pakke. Umiddelbart ville jeg gjette på en I2C PROM eller SPI Flash siden en LSI Logic ASIC typisk ikke har ROM så har man ofte noe permanent lagring for serienummer/boot kode osv.

 

 

Dersom det er en PROM/Flash må du jo kunne kopiere innholdet fra det andre kortet hvis du skal bytte den med en fabrikkny krets.

Lenke til kommentar

Kan du ta et nærbilde av selve komponenten? Kan være en hvilken som helst TSOP-6 pakke. Umiddelbart ville jeg gjette på en I2C PROM eller SPI Flash siden en LSI Logic ASIC typisk ikke har ROM så har man ofte noe permanent lagring for serienummer/boot kode osv.

 

 

Dersom det er en PROM/Flash må du jo kunne kopiere innholdet fra det andre kortet hvis du skal bytte den med en fabrikkny krets.

 

Hei..

Skal få tatt ett nærbilde av den...

Tror forøvrig ikke det er en prom brikke, rom (firmware brikken) på dette pcb'et sitter i en SOT 8 rett nedenfor denne komponenten, og den er merket 25FW406A..

Den jeg prøver å nøste opp er altså enten en SOT 23-6 eller en SOT 457...

Merkingen skrev jeg i ett tidligere innlegg, det er J4OA, vet ikke om det er bokstaven O eller tallet null..

Det er forøvrig en strek over O/null og en strek under A..

Har på ett annet identisk pcb sett den vært merket A1U, hvor U en ser litt rar ut, ser mer ut som en sirkel som mangler den øverste delen slik at den kan se ut som en U..

Vedlagte bilde er bare en illustrasjon, det er en SOT457

post-666-0-92534300-1330352384_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan du ta et nærbilde av selve komponenten? Kan være en hvilken som helst TSOP-6 pakke. Umiddelbart ville jeg gjette på en I2C PROM eller SPI Flash siden en LSI Logic ASIC typisk ikke har ROM så har man ofte noe permanent lagring for serienummer/boot kode osv.

 

 

Dersom det er en PROM/Flash må du jo kunne kopiere innholdet fra det andre kortet hvis du skal bytte den med en fabrikkny krets.

 

Hei..

Skal få tatt ett nærbilde av den...

Tror forøvrig ikke det er en prom brikke, rom (firmware brikken) på dette pcb'et sitter i en SOT 8 rett nedenfor denne komponenten, og den er merket 25FW406A..

Den jeg prøver å nøste opp er altså enten en SOT 23-6 eller en SOT 457...

Merkingen skrev jeg i ett tidligere innlegg, det er J4OA, vet ikke om det er bokstaven O eller tallet null..

Det er forøvrig en strek over O/null og en strek under A..

Har på ett annet identisk pcb sett den vært merket A1U, hvor U en ser litt rar ut, ser mer ut som en sirkel som mangler den øverste delen slik at den kan se ut som en U..

Vedlagte bilde er bare en illustrasjon, det er en SOT457

 

Ja da er min antagelse (wild guess) mindre sannsynlig hvis det er en annen krets der du kan se klart at er en EEPROM e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...