Gå til innhold

Hvorfor Canon eller Nikon speilrefleks ?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fnugg av talent, og ikke et kreativt hår på mitt hode. Men det har ikke stoppet meg fra å oppgradere til et D90 og videre til et D700.

Bildene har blitt ørlite grann bedre, men jeg er et godt ekspempel på at det er fotografen som skaper (ødelegger) bildene og ikke kameraet. :)

Gjett om jeg kjenner meg igjen :whistle: "Ukreativ" men lykkelig fotograf.

(350D via 30D og 50D til 7D)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her ja , fire innlegg som skjønte spørsmålene og et som ikke gjorde det , ikke værst allerede.

Jeg kan jo gi mitt bidrag også.

Fikk mitt første Canon AE 1 til konfirmasjonen og har som nevnt holdt meg til samme merket , litt av angst for å bytte men også fordi objektivene var gode.

Jeg har alltid synes at menyene som også er på Norsk var en positiv ting for Canon. Lett å finne frem. Har dessuten ment at objektivene fra Canon var de mest interessante.

Det store menyhjulet som de semiproffe og proffe kamerahusene til Canon har vært noe jeg liker.

Nikon mener jeg har de mest tøffe husene i denne klassen , hvis man tenker på utseende og har vel et lite overtak når det gjelder fokusmodeulene som er i de semiproffe og proffe modellene.

Nikon har vel også endel knapper lettere tilgjengelig for speillås og ISO justeringer , noe jeg irriterer meg litt over at ikke Canon kan ta til seg. Menre også at de har endel andre hurtig tilgjengelige knapper enn Canon.

Er vel ikke så mye om å skjønne spørsmålet som at dette har blitt spurt om ca 123040213040 ganger før og klarer ikke se hva dette har med å ta bilder å gjøre siden det knapt finnes ett dårlig kamera å få kjøpt over disk.

Men siden jeg du ikke likte mitt første svar så skal du få ett utfyllende siden redigerings PC n står å oppdaterer ny versjon av Capture NX2 for øyeblikket.

Brukte Nikon på det glade 80 tallet (FG-20), og når jeg ønsket å ta opp fotografering igjen for ca 4 år siden så valgte jeg igjen Nikon. Siden jeg ikke hadde så mye som ett linsedeksel igjen som det stod Nikon på, så stod jeg helt fritt å velge kamera. I min omgangskrets er det omtrent likt fordelt mellom Canon og Nikon.

Jeg har kun bra erfaring med Nikon, og hovedårsaken til at valget falt på Nikon er CLS blitssystemet som jeg har brukt på ca 90 % av alle bildene jeg har tatt siden kjøpte Nikon D300. Det har sine små svakheter som ekstremt sollys men stort sett har det fungert over all forventning. Har ikke hatt noe tekniske problemer med noe av utstyret som Nikon kan ta skylden for, kun egen rock'n'roll behandling med kamera i asfalten og en blits dyttet ned fra bord som knuste blitsrøret.

Brukermessig er avanserte DSLR ikke akkurat lettvindt å bruke med menyer som til tider er rimelig uoversiktlige. Heldigvis har jeg klart å få fram ett "My Menu" oppsett som gjør at får brukt de mest vanlige funksjonen på en enkel måte, men hvis noen spør meg hvordan jeg kan få kameraet til å ta en serie bilder feks hvert 10 minutt så blir det garantert å knote i menyene.

Andre jeg kjenner som bruker Nikon har litt av samme erfaring, det er avanserte kameraer som leverer varene og har svært lite feil. Jeg er også veldig fornøyd med oppfølgingen fra Nikon Norge ved ett par problemer, og NPU medlemskap har bla resultert i en spennende dag med Joe McNally på Høvikodden.

Nikon D300 og D700 passer meg som hånd i hanske og syns layouten er bra med ett unntak og det er manglende "OK" knapp i senter av piltastene på D300, her er det lett å ende opp med pilfunksjonene enn "OK", som er en av få endringer som kom på D700 som er ett litt nyere hus.

Systembytte har aldri vært noe tanke for min del da er ikke noe jeg har savnet hos feks Canon som ikke mitt Nikon utstyr har (video er uinteressant for min del pr i dag).

Takk for det du :-) Det var nok ikke det at jeg ikke "likte" innlegget ditt , det var nok heller det at du ikke leste hele innlegget mitt. Da hadde du forstått at innlegget ditt ikke var nyttig.

At innlegget mitt har vært brukt 123040213040 ganger betyr ikke at du må nødt til å svare på innlegget. Jeg ville gjerne spare deg for det om du forstår.

Jeg har vært medlem i dette forumet siden 2003 og som du kan se så har jeg ikke vært tilsvarende aktiv som mange medlemmer som har mye kortere fartstid her. Det grunner i at jeg har så pass med antenner at jeg greier å sile ut innlegg jeg ikke ønsker å være en del av. Vanskeligere en det er det ikke.

Som du kan lese av mitt første innlegg så er jeg klar over at resultatet ikke ligger i utstyret , men at det kanskje er forskjeller på materiellet vi bruker som gjør at vi nettopp bruker akkurat det utstyret.

Noen , ja til og med profilerte fotografer kan finne på å bytte hele systemer sånn plutselig. Og nettopp det er jeg ute etter å vite hvorfor. Er det oppdaget en eller flere finnesser hos et annet system som er så smart for denne fototgrafen at han vil bytte ut hele systemet ? Eller er det bare lysten på noe nytt å sette seg inn i. Vi kommer ikke utenom det faktum at vi lever i et forbrukssamfunn og mange har penger nok til å bytte hele systemer selv om de ikke blir en bedre fotograf. Selv har jeg vært på nippet til å bytte fra Canon til Nikon kun av den ufornuftige grunnen at jeg har lyst å prøve noe helt nytt , selv om jeg vet at det ikke blir bedre bilder. Noen bytter til og med system på grunn av utseende....

At vi har lyst på noe nytt er jo til fordel for kameraprodusentene , jeg tror ikke vi hadde vært der vi er i dag om ikke folk ønsket nye ting. Ta en titt på bruktmarkedet akkurat nå , det flommer over av brukte D700 , og det før D800 har blitt testet ordentlig , ja for jeg går selvfølgelig ut i fra at de fleste som selger D700 sitter og venter på sitt nye D800.

Lenke til kommentar

Det jeg gjerne vil ha en tråd om er hvorfor du sverger til Canon eller hvorfor du sverger til Nikon , hva har Canon husene å tilby som ikke Nikon har og hva har Nikon husene å tilby som ikke Canon har ???

Foreløpig bruker jeg både Canon, Nikon og Olympus av digitale slr! (startet med digitale speilreflekser på alvor først i 2009)!!!!

Startet med Olympus E-420 fordi jeg er Oly-fan (OM-systemet/PEN osv.) fra den analoge tidsalder. Så etterhvert fikk jeg tak i Nikon D90 og deretter en Canon 7D. Bruker alle disse jevnlig sammen med flere andre av alle tre merker.

Opplever at alle har sine charme om enn på forskjellige måter. Kommer nok til å kjøre parallell-slalom en god stund til ennå av ymse grunner.

Men når jeg blir "voksen" kommer jeg nok til å satse alt på et kort og går for et fullformatkamera. Slik det ser ut i dag blir det nok enten Canon eller Nikon! Egentlig litt synd siden det er Olympus som er, og alltid har vært, den store kjærligheten!! :love:

Mine erfaringer kan helt forenklet sies å være:

Olympus leverer de beste jpg-bilder rett fra kamera og har veeldig god optikk jevnt over.....

Nikon leverer mest nøytrale jpg-bilder rett fra kamera og har veeldig mye god optikk helt fra "gamle" dager som også kan brukes nå....

Canon leverer de beste fargene i jpg-bilder rett fra kamera og har mye skikkelig god optikk for en stiv pris......

Har ikke startet på alvor med bilder i RAW, så der har jeg noe å se fram til vil eg tru...... , og det kan jo være at akkurat det kommer til å spille en stor rolle når "ungdomstiden" med de digitale leketøy er over og en skal velge bare en "livsledsager".... :hmm:

Kan forresten nevne en ting til, og det er at av en eller annen grunn så er Nikon "lettest" å finne tilbake til betjeningsmessig når jeg har vært en stund på det være seg i Canon- og/eller Olympus-modus!!! :yes:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Det jeg gjerne vil ha en tråd om er hvorfor du sverger til Canon eller hvorfor du sverger til Nikon , hva har Canon husene å tilby som ikke Nikon har og hva har Nikon husene å tilby som ikke Canon har ???

Sverger til verken Nikon eller Canon, ingen av de nevnte har "soul".

Akkurat nå har jeg Nikon D7000 dSLR og vurderer å "oppgradere" til noe som får meg til å smile hver gang jeg trykker ned utløseren. Kameraer som f.eks.: DP2M, OM-D E-M5, GX1, NX200, Fuji xxxx og tilhørende fastoptikk.

Jeg bruker heller iPhone 4S istedet for D7000...

Lenke til kommentar

Hehe , se der..noen kan til og med mene det. Flott at der er plass for alle kameraprodusenter. Jeg har også Iphone 4s men når jeg tar bilder med den så har jeg for vane å miste den i gulvet.Knappene er for små og den blir puslete og holde i forholdt til et speilrefleks med litt størrelse. Kan nok ha mye med mine 40 år gamle håndverkshender å gjøre. Men ingen tvil om at det er morsomt å miste den i gulvet , så det med at jeg smiler hver gang jeg tar bilde med Iphonen er nok riktig. :!:

Men jeg synes nok det er mye mer morsomt å ta bilder med noe som kan finjusteres slik jeg ønsker det. Point and shot kameraer gir ikke meg samme gleden. Jeg er nok en av de tullingene som synes at ustyret har like mye å si for fotograferingsgleden som bildet jeg får tilslutt

Lenke til kommentar

Hehe , se der..noen kan til og med mene det.

Satt litt på spissen... D7000 er et meget godt kamera som tar fine/rene bilder/filer, men kameraet gir meg ingen glede når jeg fotograferer.

Men jeg synes nok det er mye mer morsomt å ta bilder med noe som kan finjusteres slik jeg ønsker det. Point and shot kameraer gir ikke meg samme gleden. Jeg er nok en av de tullingene som synes at ustyret har like mye å si for fotograferingsgleden som bildet jeg får tilslutt

De fleste er slik det du beskriver, men jeg vektlegger opplevelsen med å fotografere høyere enn kvaliteten på filene. Men så er det så utrolig kjekt med et kamera som leverer brukbare bilder på ISO 5000, give and take... :hrm:
Lenke til kommentar

Jeg har hatt speilrefleks siden slutten av 70 tallet. 35mm film selvfølgelig og M42 fatning i over 20 år.

At det ble Nikon når jeg gikk over til digitalt var vel egentlig fordi det ikke var så mye å velge mellom på det tidspunktet.

Nikon og Canon var først ute med alternativer som var gode og hadde en spiselig prislapp. Jeg brukte lang tid på å bestemme meg og det stod mellom Nikon D70 og Canon 300D i starten. Det fantes andre merker også, men de var dyrere og tildels dårligere.

Valget falt på D70, etterhvert ble det litt mer optikk nå og da. Nå har jeg mye god Nikon optikk og har ikke har lyst til å bytte merke. Det er ikke slik at jeg driver og slikker på Nikonmerkene på utstyret. Mange av objektivene har spesielle egenskaper jeg liker og er glad i. Har fullformat nå og har egentlig ingenting å klage over.

Kommer nok ikke til å bytte merke, og vil heller ikke si jeg er noen fanboy. Det er bare blitt slik.

Argumenter for å kjøpe Nikon i dag må være spesielt Nikons trådløse blitsstyring, god tilgang på mye svært god optikk på bruktmarkedet. Det siste gjelder vel også Canon.

Har sett mange tåpelige tråder her og der som går på "hvorfor følge saueflokken og kjøpe Canon/Nikon, hvorfor ikke Pentax eller Sony eller .......

Jeg har i dag et system som fungerer helt fint og som jeg trives med. Så hvorfor er jeg en sau da?

Jeg er slik at jeg liker å vite hvor jeg har verktøyet. I verktøykassa har fastnøkler, skrujern osv. faste plasser slik at jeg raskt finner det jeg trenger (Hater å lete).

Det blir litt det samme med fotoverktøyet. Jeg finner de rette knappene i blinde. Jeg finner objektivet med de rette egenskapene uten å tenke. Programvaren NX2 blir som verktøykassa. Jeg vet hvor jeg har alt.

Lenke til kommentar

Var veldig mye tilfeldigheter hvorfor jeg havnet på Nikon.

Jeg begynte med Canon 50D etter overtalelse fra naboen, 3 objektiver, 17-40, 24-105 og 70/200 f4 IS.

Senere til 7D, var ikke helt fornøyd med 17-40'en, mangelen på god vidvinkel gjorde at jeg endte opp med en Nikkor AF-S 14-24.

Planen var egentlig å kjøpe 1Ds mkIII + adapter for 14-24'en. Hadde jeg fått tak i adapteret innenfor normal tid så hadde jeg nok fremdeles hatt Canon hus, i mellomtiden kom jeg over ett pent brukt D3, slo til og ble strålende fornøyd.

Noe jeg også har likt med Nikon er Deres programvare. Stortrives med NX2, ble aldri komfortabel med Canons DPP.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å bytte merke så er nok ikke det så vanlig, men selv om jeg bruker Nikon så har video vært en grunn til å gå over til Canon da de har ligget ett skritt foran der på flere modeller. Noe som ikke bør være overraskende siden Canon faktisk lager proff video utstyr noe Nikon aldri har gjort.

Ett mer interessant systembytte nå om dagen er ikke å bytte DSLR - DSLR men type kamerasystem. Når Leica M9 kom på markedet var det flere som kvittet seg med alt av DSLR og kjøpte Leica istedet. På stevehuffphoto.com ligger det nå en kort sak på en eldre fotograf som solgte Nikon D700 (hans drømmekamera...) med alt av objektiver for å gå over til Leica. Dette etter hans eget utsagn gjorde det igjen moro å fotografere da han syns D700 rett og slett blir for avansert å bruke og ikke minst for tungt. En annen variant er som tomsi her på forumet har gjort er å gå over til Micro Four Thirds. Jeg har selv ett Olympus E-P3 som er mye med meg rundt (Oly E-P3 m/14-42+40-200mm veier under 1 kg i veske - Think Tank med Nikon ca 8 kg...).

Lenke til kommentar

Vel, bruker Sigma og Nikon (og av og til konas Olympus). Kommer nok å holde meg der. Hvorfor? Økonomi. Gidder ikke bytte system da det koster mye mer enn feature X er verdt.

Dessuten vil jeg ikke bytte til Canon etter dårlige erfaringer...

Vekt er ikke et problem da man daglig må løfte en av ungene som er i kiloklassen 5, 3 og 1/2 år... ;):p

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Sett utenfra siden jeg nå hverken har canon eller Nikon så ville jeg ha sverget til Canon dersom jeg skulle bruke T&S og/eller i kombinasjon med stiching. Og Nikon dersom jeg ville ha svære vidvinkel zoomer med god kvaliteter eller FF hus for nordlys foto :!: .

Ellers er jeg enig i det noen sa om at valget etter hvert ser ut til å bli Canikon dersom man MÅ ha speilrefleks.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Må nesten hive inn ett innlegg i denne tråden! :) Jeg kjøpte mitt første DSLR i '05. Det var tilfeldig at det ble Nikon. De hadde tilbud på D40 hos Japan Foto. Da jeg skulle oppgradere til mere avanserte saker, sto det fremdeles mellom N & C. Men etter å ha prøvd ut D90 kontra EOS 450 eller 500 så passet Nikon kameraet mine pølsefingre best. jeg syntes og synes at plasseringene av knapper er også best på Nikon. Da jeg igjen oppgraderte til D700, sjekket jeg ut om jeg likte Nikon eller Canon best, og jeg sjekket ut 7D og 5D. Igjen så var ergonomien utslagsgivende for mine pølser.. :)

Så nå er jeg "stuck" med Nikon, og skal over på D800 eller D4 etterhvert. Oppløsningen er ikke det som driver meg, men det er hvordan kameraet passer til mine pølsefingre og hvordan jeg klarer å betjene hardwaren best mulig! :) Men jeg er bestandig bortpå Canon for å se om jeg har endret oppfatning, eller om de har endret noe kosmetisk på huset. :)

Lenke til kommentar

Men jeg er bestandig bortpå Canon for å se om jeg har endret oppfatning, eller om de har endret noe kosmetisk på huset. :)

Fysisk utforming av hus og grep jobbes det nok kontinuerlig med, men jeg mistenker at på noen områder er de to produsentene rimelig låst i sin filosofi. Canon har sitt vertikale fremre kontrollhjul bak utløseren og det vertikale kontrollhjulet bak på huset. Nikon har horisontalt fremre kontrollhjul under utløseren og horisontalt bakre kontrollhjul pluss 4- (eller 8-) veis kontrollpad. Jeg tviler sterkt på at noen av dem kommer til å forandre drastisk på disse løsningene i overskuelig fremtid, rett og slett fordi de er såpass innarbeidet.

Hva som er mest brukervennlig av de to kommer nok ned til individuelle preferanser. Jeg foretrekker Nikon sin måte å gjøre det på, som er en viktig grunn til at jeg endte opp med Nikon når jeg kjøpte dSLR. Bildekvalitet er det så liten forskjell på at du trygt kan se bort fra den, og det den ene har av fancy finesser kommer den andre etter med ganske kjapt.

Lenke til kommentar

Fysisk utforming av hus og grep jobbes det nok kontinuerlig med, men jeg mistenker at på noen områder er de to produsentene rimelig låst i sin filosofi.

En liten sak er at jeg synes Canikon er på villspor når de har fjernet muligheter for å la venstre hånd gjøre noe nyttig ved å fjerne mekanisk blenderring.

Det har for allvor slått meg etter å ha begynt å bruke MF objektiver med blenderring på et NEX hvor mye kjappere og enklere dette går. Greit noek at jeg er dysfunksjonell med mange tommeltotter på begge fingre, men det må¨da være bedre å la venstre hånd brukes til noe enn å forsøke å la fotografer betjene allt vha to fingre på høyre hånd samtidig :innocent: ?

Når ser vi det første Nikon med utløser på venstre side :cool: ?

Lenke til kommentar

Men jeg er bestandig bortpå Canon for å se om jeg har endret oppfatning, eller om de har endret noe kosmetisk på huset. :)

Fysisk utforming av hus og grep jobbes det nok kontinuerlig med, men jeg mistenker at på noen områder er de to produsentene rimelig låst i sin filosofi. Canon har sitt vertikale fremre kontrollhjul bak utløseren og det vertikale kontrollhjulet bak på huset. Nikon har horisontalt fremre kontrollhjul under utløseren og horisontalt bakre kontrollhjul pluss 4- (eller 8-) veis kontrollpad. Jeg tviler sterkt på at noen av dem kommer til å forandre drastisk på disse løsningene i overskuelig fremtid, rett og slett fordi de er såpass innarbeidet.

Hva som er mest brukervennlig av de to kommer nok ned til individuelle preferanser. Jeg foretrekker Nikon sin måte å gjøre det på, som er en viktig grunn til at jeg endte opp med Nikon når jeg kjøpte dSLR. Bildekvalitet er det så liten forskjell på at du trygt kan se bort fra den, og det den ene har av fancy finesser kommer den andre etter med ganske kjapt.

Jepp her er det nok hva en er vant med, personelig synest jeg canon har best løsning da de i tillegg har snurrehjulet bak som du rekker med tommelen, istenenfor taster. men som du sier det er hva en har vent seg til, da vi er noen vanedyr :-)

Lenke til kommentar

Jeg skulle/måtte ha speilrefleks på universitetet til ekskursjonsbruk i 1995. Kun Canon og Nikon var aktuelle for meg utan at jeg helt husker hvorfor. På den tiden virket det som om Canon EOS 500 gav mest for pengene. EOS 10 (tror jeg) og EOS 5 - var uoppnåelige for en fattig student. Objektivene var billigere, kameraet var hypermoderne, lett og lite for en som skulle dra det med langt av gårde. Dessuten hadde de andre som skulle på samme tur Canon. Jeg fikk noen til å kjøpe EOS500 for meg i Singapore.

Etter en stund kom EOS 30, med øyestyrt autofokus. Jepp, Canon var langt fremme, og jeg syntes det var på tide med noe nytt kult noe.

Så kom digitale kamera. Jeg fikk S40, men var lei av at motivet hadde gått sin vei når bildet ble tatt... Dette ble byttet ut med 20D og nå sist 7D.

Det er uaktuelt å bytte merke pga objektivene jeg har, men også fordi jeg rett og slett er fornøyd med Canon. Jeg tviler ikke på at Nikon objektivt sett er like bra, eller kanskje bedre på noen ting, men Canon er liksom mitt kamera, jeg liker menyer, hjul og...alt... Jeg kommer nok til å fortsette å kjøpe Canon :blush: .

Endret av Per69
Lenke til kommentar

En liten sak er at jeg synes Canikon er på villspor når de har fjernet muligheter for å la venstre hånd gjøre noe nyttig ved å fjerne mekanisk blenderring.

Savner også blenderringen, men det er nå ikke bare Nikon og Canon som ikke har det... Er dessverre et produkt av digitale dingser...

Lenke til kommentar

Har masse optikk med mekanisk blenderring, faktum er at jeg alltid låser den på maks som gjør det mulig å bruke kamera for å velge blender, savner ikke den mekaniske blenderringen under noen omstendighet på alt det nye.

Lenke til kommentar

Venstre hånd brukes til å zoome med eller justere fokus - eller som stativbein. Mulig din venstre henger slapt ned og ikke foretar seg noe, men min venstre hånd jobber like mye som høyre hånd ;)

Tor

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...