ostenxx Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hei. Jeg har vært i full jobb i et par år nå og har på denne tiden spart opp ca. 300 k. Ettersom jeg ikke har planer om å kaste meg ut på boligmarkedet helt ennå lurer jeg på om jeg bør forvalte fremtidige sparepenger litt annerledes. Hva mener dere om fondsparing? Finnes det aktuelle alternativer med høyere avkastning enn vanlig sparekonto? Setter pris på litt råd og tips ettersom jeg er en noob på området. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Alt som gir høyere avkastning enn en sparekonto har høyere risiko. Her etter stigende risiko. Pengemarkedsfond Obligasjoner Indeksfond Fond Enkeltaksjer Jeg hadde gått for en blanding av obligasjoner/indeksfond hvis jeg ikke hadde så mye erfaring. Du kan lese mer på http://www.finansportalen.no/ Hvis du ønsker litt erfaring i aksjer, så hadde jeg satt av 20-40.000 og sett meg om etter en eller to enkeltaksjer du har tro på. Her er det mye å sette seg inn i, ellers blir det veldig bingo. Den beste måten å lære på er å investere, men du kan fort tape 72% av innsatsen. (Resterende 28% får du igjen på skatten). Lenke til kommentar
Arne Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg ville nok gjort det, men det kommer helt an på hvor høy risiko du er villig til å ta. Aksjefond har som regel en del høyere risiko enn bankinnskudd, noe som fører til høyere forventet avkastning. Dette betyr at du KAN få 8% avkastning i året, men du kan også tape betydelige summer. Husk også at det er en del gebyrer knyttet til fond (fordi de som forvalter dem må ha lønn). Sparehorisonten er også ganske relevant. Hvis du har bruk for penger om et år så er det større usikkerhet. Fondsandelene dine kan jo være verdt mindre enn 300' om et år, mens de kanskje er verdt 320' om tre år. Du er utsatt for svingninger i markedet hvis du har penger i aksjefond, noe som gjør at verdien av kapitalen din svinger, og du kan tape penger. Du får heller ikke styre risikoen selv, siden forvalterne gjør den jobben for deg. Hvis du ikke har kompetanse til å gjøre slikt selv så er det nok greiere å investere i fond enn enkeltaksjer. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 BSU? Gir deg skattefradrag og (relativt) høy rente ift. andre sparekontoer, samtidig som det er sikkert. Teller også positivt når du skal søke om boliglån senere. Kan jo være et godt tillegg til andre spareløsninger hvert fall 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 BSU? Gir deg skattefradrag og (relativt) høy rente ift. andre sparekontoer, samtidig som det er sikkert. Teller også positivt når du skal søke om boliglån senere. Kan jo være et godt tillegg til andre spareløsninger hvert fall Burde kanskje utdype litt: har 100 k på BSU, 200 k på sparekontoen. Ellers en grei buffer på brukskonto (2 månedslønner vanligvis). Så det jeg mente er om fremtidig overskudd - f.eks. ut dette året - kanskje bør investeres i annen spareordning. Slikt sett er det ikke noe krise om jeg skulle gå med tap, men det er jo selvfølgelig best med avkastning. Det er iallefall siktemålet. Kort oppsummert vil mine 300 laken være syltet i banken, men det er fremtidig overskudd jeg tenker mest på ift. fond etc. 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Har du forresten sjekket på finansportalen.no at du får god sparerente? Mange banker er elendige på det. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Hvis du ønsker mer enn rundt 3,5% rente som endel banker tilbyr må du være villig til å ta økt risiko for at du evt. kan tape penger. Økt forventet fortjeneste gir økt risiko. Ingen garanterer mer enn bankrente. En slags mellomløsning kan være KLP Kombinasjon som er bygd opp omtrent som oljefondet i følge det de sier selv. Det har lave kostnader og relativt lav risiko. http://www.klp.no/person/fond/fondsinformasjon Selv sparer jeg for tiden kun i indeksfond i KLP og DNB som har vist seg å prestere minst like godt som aktivt forvaltede fond i turbulente tider som vi har nå. Indeksfond har lave kostnader siden de slavisk følger aksjene som indeksen er basert på. Endret 17. februar 2012 av Mythos 2 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) @Mythos men oljefondet har jo hatt en snittavkastning siste 10 år på ca 2,5%? Hmm, det var da virkelig feil. Iflg denne siden, så har avkastningen fra 1998 - 2009 vært 77% totalt, eller 4,8% pr år. http://no.wikipedia.org/wiki/Statens_pensjonsfond Endret 18. februar 2012 av blackbrrd Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 @Mythos men oljefondet har jo hatt en snittavkastning siste 10 år på ca 2,5%? Det stemmer ikke helt med tallene på fondets sider: http://www.nbim.no/no/Investeringer/avkastning/nokkeltall/ 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 @Mythos men oljefondet har jo hatt en snittavkastning siste 10 år på ca 2,5%? Det stemmer ikke helt med tallene på fondets sider: http://www.nbim.no/no/Investeringer/avkastning/nokkeltall/ Jepp, jeg hadde fått med meg et tall, ca 2,5%, men tenkte jeg kanskje skulle sjekke det litt og det er nok realavkastningen som er på 2,19%, noe som strengt tatt er ganske bra. Mye bedre enn 3,5% rente i banken. Lenke til kommentar
magb Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Har du Bsu 2.0? Altså Dnb sin Bsu nr 2 hvor du kan sette inn 30.000kr i året. samme renten som vanlig bsu men ikke skattefradrag. Dette kan du altså gjøre i tilegg til vanlig bsu på 20.000kr i året. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Slik gjør jeg det: Prioritet 1: Fylle BSU 20 000 NOK i året Prioritet 2: Fylle BSU 2.0 30 000 NOk i året, sjekk DNB sine sider Prioritet 3: Indeksfond Prioritet 4: Aksjer Husk også alltid at du bør ha en buffer utenom disse låste midlene 2 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Har du Bsu 2.0? Altså Dnb sin Bsu nr 2 hvor du kan sette inn 30.000kr i året. samme renten som vanlig bsu men ikke skattefradrag. Dette kan du altså gjøre i tilegg til vanlig bsu på 20.000kr i året. Jeg er i prosessen med å gå over til DNB p.d.d. da dette er en bank tilknyttet NSF som er mitt forbund. Fra før står jeg i landkreditt bank. Regner med at jeg inntil videre kjører på med BSU 2.0 (30 laken i året) og ellers betaler ned ekstra på resten av studielånet jeg har i lånekassen (ja, jeg glemte å nevne dette... ). Er det forresten noen som vet hvor mye skatterabatt man får dersom man tar opp boliglån? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg er i prosessen med å gå over til DNB p.d.d. da dette er en bank tilknyttet NSF som er mitt forbund. Fra før står jeg i landkreditt bank. Regner med at jeg inntil videre kjører på med BSU 2.0 (30 laken i året) og ellers betaler ned ekstra på resten av studielånet jeg har i lånekassen (ja, jeg glemte å nevne dette... ). Er det forresten noen som vet hvor mye skatterabatt man får dersom man tar opp boliglån? - Ikke betal ned studielånet. Sett heller pengene på en høyrentekonto (sjekk finansportalen.no) - Du får 28% av rentene trukket fra på skatten. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg er i prosessen med å gå over til DNB p.d.d. da dette er en bank tilknyttet NSF som er mitt forbund. Fra før står jeg i landkreditt bank. Regner med at jeg inntil videre kjører på med BSU 2.0 (30 laken i året) og ellers betaler ned ekstra på resten av studielånet jeg har i lånekassen (ja, jeg glemte å nevne dette... ). Er det forresten noen som vet hvor mye skatterabatt man får dersom man tar opp boliglån? - Ikke betal ned studielånet. Sett heller pengene på en høyrentekonto (sjekk finansportalen.no) - Du får 28% av rentene trukket fra på skatten. Ok, da blir det videre høyrentekonto. Ut fra det du skriver vil 28 % av rentene jeg betaler på et boliglån kunne skrives av på skatten? Er det mye styr å holde oversikt på dette og føre det inn på selvangivelsen? Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg er i prosessen med å gå over til DNB p.d.d. da dette er en bank tilknyttet NSF som er mitt forbund. Fra før står jeg i landkreditt bank. Regner med at jeg inntil videre kjører på med BSU 2.0 (30 laken i året) og ellers betaler ned ekstra på resten av studielånet jeg har i lånekassen (ja, jeg glemte å nevne dette... ). Er det forresten noen som vet hvor mye skatterabatt man får dersom man tar opp boliglån? - Ikke betal ned studielånet. Sett heller pengene på en høyrentekonto (sjekk finansportalen.no) - Du får 28% av rentene trukket fra på skatten. Ok, da blir det videre høyrentekonto. Ut fra det du skriver vil 28 % av rentene jeg betaler på et boliglån kunne skrives av på skatten? Er det mye styr å holde oversikt på dette og føre det inn på selvangivelsen? Ingen styr overhode. Banken rapporterer dette for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå