Avean Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Så skulle restarte pcen tidligere og da endte alt i blåskjerm og System Repair sier disken er defekt og bør byttes. Jeg opplevde igår at ting tok litt tid å lese filer samt ett spill kræsjet uten grunn. Kjørt gjennom checkdisk med /R og finner tonnevis av bad clusters. Googlet og folk sier at sålenge windows finner bad clusters er disken tom for tilgjengelige clusters, så da er disken i ferd med å dø helt. Stemmer dette ? Isåfall går jeg over til SSD, er dritlei å bytte harddisk hvert eneste år. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Post heller SMART data, så kan fagfolk uttale seg om harddisken er ødelagt eller ikkje. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Aner ikke hvordan jeg får fram det. Her er noen detaljer fra blåskjermen isåfall. DATA INPAGE ERROR Stop 0x0000007A og paramater 2 er FFFF900C0AE8000 Data inpage error er visstnok at windows sliter med å finne og skrive pagefilen. Regner med disken holder på å ryke med alle disse bad clusters jeg finner i chkdisk nå. Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 (endret) Last ned HdTune 5.00 , og ta screenshot av smart siden. enkelt og oversiktlig program. HdTune 5.00-trial Så ser du etter "sector relocated count" og "current unstable sector" har flere disker med 50-80 replaced sectors (seagate barracuda 7200.11 1,5tb .." og de går fint enda. tror det er noe rundt 500 reserverte sectors som kan remappes, før den går tom. Dog, når de går oppi etpar hundre remapped pleier jeg sende på RMA uansett, etter føre var prinsippet. får det altid godkjent på norek/mpx/komplett gruppen iaffal. Bilde2 så ser du en som fint klasifiseres som defekt. over 2000 remapped sectors and counting.. Endret 15. februar 2012 av Skognisse Lenke til kommentar
Avean Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Folk mener at sålenge windows ser bad sectors så har disken allerede gått tom for reserve sektorer. (google) Jeg får ikke kjørt noe windows program, jeg kommer meg ikke inn i det hele tatt lengre. Skal prøve å starte igjen etter chkdsk /r er ferdig. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Virker som jeg ikke har noe valg med ny disk Stått og kjørt gjennom chkdsk i 2 timer uten at det hjalp, resulterer i samme blåskjerm. Chkdsk fant ufattelig mange bad sectors ihvertfall. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Folk mener at sålenge windows ser bad sectors så har disken allerede gått tom for reserve sektorer. (google) Jeg får ikke kjørt noe windows program, jeg kommer meg ikke inn i det hele tatt lengre. Skal prøve å starte igjen etter chkdsk /r er ferdig. Windows sjekker så langt jeg forstår bare S.M.A.R.T data fra harddisken denne også. Jeg vet ikke hvilken annen kilde enn dette den skulle kunne få slik info fra forøvrig. Desverre sier ikke windows mye detaljer om hva S.M.A.R.T tallene faktisk er (sansynligivs pga. de fleste ikke ville kunnet tolke dem anyway). Det beste hadde vært å sjekke S.M.A.R.T måletallene f.eks. ved å sette harddisken inn i en annen maskin som sekundær og teste slik. Det sagt så høres det rimelig typisk ut som en vanlig overflate slitasjefeil så jeg ville absolutt ikke bli overrasket om disken burde byttes. Jeg vile bare ikke konkludere sikkert med noe slikt uten å se S.M.A.R.T dataene. -Stigma Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Eller han kan boote ein Ubuntu cd og teste SMART der i frå. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Om du bytter harddisk hvert eneste år og de ryker så er du enten maks uheldig ellers så har du en annen faktor som dreper diskene dine. Enten har du en elendig strømforsyning som kan forårsake skader på elektronikken i harddisker, så kan tempen din også være for høy eller for lav. Men spørsmålet jeg har er hvor mange harddisker har du byttet totalt så langt? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 (endret) Jeg lurer på det samme. Selv har jeg ikke tall på hvor mange harddisker jeg har eid opp gjennom årene når man regner med stasjonære maskiner, laptoper, eksterne disker, NAS etc. (rettelse: nå i farten kommer jeg på 24 stk) Kun to ganger har jeg opplevd defekte disker, en gammel IBM Deathstar og en "heller-ikke-helt-ny" WD Passport. Jeg har disker helt opp til 8 år gamle i daglig bruk - dog i RAID 1 for sikkerhets skyld. Endret 16. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå