Nettulf Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hei. Har bygget meg en enkel CD-rippe maskin med 4 stk S-ATA DVD-brennere som lesere. Brukte et eldre AM2 hovedkort med en 2-kjerne CPU. Bruker DBpoweramp med batchripper funksjonen, samt enkoding til FLAC og VBR MP3 på samme tid. Dette programmet kan bruke flere prosessorkjerner, slik at flere samtidige rippinger/enkodinger er mulig. Men gikk rimelig tregt på mitt system...... Noen tanker om hva som vil lønne seg i forhold til f.eks. en av de rimeligste AMD 6-kjerner kontra en 4-kjerner Intel i5? Vil tro at jobben med ripping og enkoding ikke er så veldig prosessorkrevende, slik at 6-kjerne vil være bedre enn 4-kjerne selv om den i5 prosessoren gjerne er raskere til andre ting..... Hovedkort til dette bør være enkelt og billig, men må ha minst 6 S-ATA tilkoblinger og helst innebygget skjermkort. Vil tro at hovedkort til en 6-kjerne AMD også kan være litt rimeligere enn et socket 1155 hovedkort kanskje? Så om noen har erfaring eller tanker rundt dette, så setter jeg pris på tips! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 6-kjerners AMD kan ihvertfall skaffes knallbillig for tiden, og burde levere mer enn nok ytelse. Hadde noe script og greier som gjorde samme jobben for meg på en Core2Quad 2,4GHz, og her var det igrunn lesing fra CD og ikke encodingen som var flaskehalsen.. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Får du tak i en Phenom II X6 så gå for det, mye kraft til en rimelig penge. Bulldozer er greit å styre unna, ellers vil nok en i3 med hyperthreading også yte mer enn bra nok. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Om du bruker optisk drev vil disse være flaskehalsen lenge før en Phenom II X4 eller X6 blir det. Det er derimot gode muligheter for at ditt nåværende HK vil støtte en Phenom II X6, og til slikt bruk er en X6 kjempebra. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Det er ikke drevet som er begrensningen nå ihvertfall. Om man skal rippe fra 4 drev samtidig og i tillegg kode om musikken til FLAC og MP3, vil det gå utover lesehastigheten mens CPU jobber med enkodingen. La oss si at et drev greier å rippe med hastighet på 15-30x normal hastighet. Da skal 4 drev kunne greie 60-120x normal hastighet sammenlagt, om maskinen ellers holder koken. Har en maskin med Intel Core 2 Quad Q9550 CPU jeg vurderer å teste med, men har ikke plass til DVD spillerne, så blir litt styr med å flytte hele hovedkortet over i annet kabinett. Kanskje jeg greier å sette kabinettet med DVD spillerne tett nok til andre maskinen at kablene rekker bort..... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hadde vurdert å teste hvordan skaleringen med 1, 2, og 4 drev går Om du når maks ytelse med 2 drev er det klart at en oppgradering til en X4 eller X6 er en god idé. En i5-2500k er definitivt overkill, den er jo godt og vel 3 ganger raskere enn en Phenom II X2. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Har så vidt fått testet med et LGA775 hovedkort og en Intel Core 2 Quad Q9550 CPU nå, uten at det var helt optimalt. Bare flyttet over harddisk og hadde alle optiske drevene løst utenfor kabinettet. Men den testen viste ihvertfall at det er noe annet som skurrer. CPU-load lå stort sett å lunket på 10-15% på alle 4 kjerner under ripping av 4 plater samtidig. De optiske drevene driver å spinner opp og ned i hastighet, så virker som de venter på ett eller annet. Nå er det meget mulig at disken er en flaskehals, da det er en eldre IDE disk på 20Gb. Vil tro at når det rippes fra 4 enheter på samme tid så blir det litt data som skal lagres. Får sette opp en bedre disk og teste litt mere...... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Også en mulighet at SATA-kontrolleren er flaskehalsen. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Har da fått testet med en bedre disk.... Ble tilfeldigvis en SSD de den alt var installert på den maskinen. Siden kontrolleren bare hadde 4 S-ATA ble en optisk enhet koblet ut. Så rippet da med 3 stk DVD-brennere, Intel Core 2 Quad Q9550 CPU og en eldre 64Gb Kingston SSD. Og da gikk det unna! Fikk 10 plater rippet på under 12 minutter, så det begynner å bli bra. Var en samlet rippehastighet på de tre drevene på opp mot 80x hastighet. Men så at CPU ofte var i maks på alle 4 kjerner faktisk, men lå mest på rundt 80% Er nok encoding til MP3 og FLAC samtidig som tross alt krever litt jobb. Så da tror jeg det satses på 6-kjernes AMD CPU og et passende hovedkort. Regner med jeg da med alle 4 drev vil komme ned rundt 10 minutter på 10 plater. Noen tips til rimelig CPU/Hovedkort som vil passe greit sammen da? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Sånn av nysgjerrighet, hvor mange CDer er det du har, egentlig? Jeg mener, du vil vel med det forrykende tempoet der snart gå tom, og dermed ikke ha flere CDer igjen å rippe? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Sånn av nysgjerrighet, hvor mange CDer er det du har, egentlig? Jeg mener, du vil vel med det forrykende tempoet der snart gå tom, og dermed ikke ha flere CDer igjen å rippe? Jeg har ikke så mange, rundt 500 tipper jeg. Men når jeg er ferdige med de, så kan jeg begynne på DVD filmene.... De tar litt lengre tid Edit: Og når jeg starter rippinga skikkelig etter testing, så vil jeg bruke en sikrere metode for ripping, som da bruker lengre tid. Det for å minke mulighetene for feil lesing og dermed dårligere lyd. Endret 20. februar 2012 av Nettulf Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hehe.. har rippet mange DVDer med HandBrake.. jo flere kjerner jo bedre. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Sørg for at hovedkortet du kjøper har SB850 Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Hehe.. har rippet mange DVDer med HandBrake.. jo flere kjerner jo bedre. Vet du om det støtter at du har flere program åpne, for å rippe f.eks. flere DVD filmer samtidig? Og hvilket dekryptingsprogram bruker du utenom? Sørg for at hovedkortet du kjøper har SB850 Og hvorfor det? Brukbar S-ATA kontroller på det brikkesettet eller? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Har ikke testet å rippe mer enn én om gangen, da jeg bare har en DVD-leser. Bruker DVD Decrypter for å kopiere DVDen til disk, så gjør Handbrake jobben derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå