Crinos Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Kikket litt på noen dioder jeg har lyst til å kjøpe. Men den ene dioden har en intensitet på 8.000 MCD som er greit nok å forstå. Den andre dioden har 3.500 MLM som jeg ikke skjønner bæret av. Hva er forskjellen, og vilken lysdiode er den sterkeste av dem? Edit: Har funnet ut at 3.500 MLM er det samme som 3.5 lumens, men sier meg fortsatt ikke så mye :oops: Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 tror candella er styrken, mens lumen er intensiteten eller no. Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Kikka litt i leksikon. Lumiens er antal Candela led'et kan holde i alle retninger i sekkundet. eller no slikt no. (Hvor alle retninger er vinkelen på led'n). Men er ikke sikker på om 10.000mcd er best, eller om det går ann å få tak i sterkere LEDS. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Lysdioder kan spre lyset bredt (diffus), eller de kan sende lyset i en smal stråle, f.eks med linse. Hvis du har en diode av hver type og de har samme styrke, så må jo den smalstrålende ha større intensitet (Candela) enn den diffuse. Styrken (Lumen) er altså total lysmengde sendt ut, men intensitet er lysmengde mottatt på et gitt punkt. http://www.natmus.dk/cons/tp/lightcd/lumen.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå