sebbur Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hei. Det er endel kristne i min omgangskrets, så jeg får ofte høre både det ene og det andre. Selv er jeg en person som ønsker bevis for å tro på noe, samtidig som jeg er åpen og ikke forkaster absolutt alt. Mine kristne venner kan fortelle meg at hvis du tror på Gud, må du også tro på Satan, eller iallefall anerkjenne Satans eksistens. Til dette har jeg noen spørsmål. Hvorfor? Hvorfor MÅ du også anerkjenne Satan? Er det for å ha en "unnskyldning" hvis noe vondt skulle hende? Jeg hører mine kristne venner fortelle om at de har vært under angrep fra Satan hvis de har smerter, sykdom, depresjoner og lignende. Er det den eneste grunnen? Er det for å prøve å opprettholde en balanse mellom det gode og det onde? Hva hvis jeg sier jeg tror på Gud, men ikke tror på Satan og Helvete? Kan jeg ikke kalle meg kristen da? Hvis ikke, hvorfor? Håper noen kan gi meg gode svar på dette, da dette gjør meg litt forvirret. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Om Satan ikke fins er Gud ansvarlig for alt det onde som skjer. Mao Satan er en slags ansvarsfraskrivelse 2 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Spørsmålet var kort, men jeg tror for å forstå hvordan det henger sammen, så blir svaret ganske langt. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 (endret) Om Satan ikke fins er Gud ansvarlig for alt det onde som skjer. Mao Satan er en slags ansvarsfraskrivelse Men om ikke Satan finnes, da finnes vel ikke Gud heller? Blir ikke din ansvarsfraskrivelse Gud da? Og er ikke den eneste tingen som er værre enn å klandre Satan, Gud? Om de finnes eller ikke? pga av at folk utdannet i Teologi, samt Religiøse vet på sitt vis at Gud har de kvalitenene oss mennesker burde aspirere til, mens Satan ikke har mye å skryte av`? Endret 15. februar 2012 av olsen_1 Lenke til kommentar
sebbur Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Men om ikke Satan finnes, da finnes vel ikke Gud heller? Ja, det er akkurat dette. Hvorfor MÅ begge finnes? Hvorfor må man automatisk tro på Satan om man tror på Gud? Lenke til kommentar
mortenbr Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Satan er jo etter bibelen en av guds engler som fikk vingene klippa å sendt til helvette, eller noe sånn. Så tror man på bibelen å gud tror man vel på satan aswell. idno Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Ja, det er akkurat dette. Hvorfor MÅ begge finnes? Hvorfor må noen av dem finnes? Hvorfor må man automatisk tro på Satan om man tror på Gud? Fordi bibelen er guds ord og bibelen er perfekt. Det står i bibelen. Sirkulær logikk FTW. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Satans opprinnelse er jo fra Bibelen (finnes selvsagt også andre myter som har en ond/ondskap personifisert). Logikken er da enkel; tror man på hele bibelen, tror man også det finnes en satan. Tror man ikke på hele bibelen kan man luke ut diverse. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Fordi bibelen er guds ord og bibelen er perfekt. Det står i bibelen. Sirkulær logikk FTW. Hehe, ja. Ganske clever.. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Men om ikke Satan finnes, da finnes vel ikke Gud heller? Ja, det er akkurat dette. Hvorfor MÅ begge finnes? Hvorfor må man automatisk tro på Satan om man tror på Gud? Satan var en del av Bibelen, var han ikke? Så han følger med.. Uansett tror jeg at du har et litt skakk inntrykk av Satan og Gud, de er vel like mye to sider av samme mynt, som rivaler. Og personifiseringen av poenget behøver ikke bety det som blir vrangt. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Fordi bibelen er guds ord og bibelen er perfekt. Det står i bibelen. Sirkulær logikk FTW. Feil logikk. I følge Bibelen er bare Gud perfekt. Bibelen er bare en bok som drar på med forkynning. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Feil logikk. I følge Bibelen er bare Gud perfekt. Bibelen er bare en bok som drar på med forkynning. Det står i bibelen at bibelen er guds ord. Gud gjør ikke feil. Altså er bibelen perfekt. Tror man at bibelen er guds ord, så er man bundet til å tro at alt som står i den er riktig. Ellers er man imot gud. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 (endret) Feil logikk. I følge Bibelen er bare Gud perfekt. Bibelen er bare en bok som drar på med forkynning. Det står i bibelen at bibelen er guds ord. Gud gjør ikke feil. Altså er bibelen perfekt. Tror man at bibelen er guds ord, så er man bundet til å tro at alt som står i den er riktig. Ellers er man imot gud. LoL. Nei Bibelen er Guds ord, men ord er ikke Gud. I motsetning til en del "trosretninger" lol. Men forsåvidt så har jo vår Bibel blitt omskrevet jevnt i såkalte revidert utgave, har personlig sammenlignet og sett utvasking av "forståelser". Det er egentlig ikke mitt inntrykk av Religion, at man er bundet, men at man er fri. Endret 15. februar 2012 av olsen_1 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Bibelen er Guds ord, men ord er ikke Gud. I motsetning til en del "trosretninger" lol. The woooooooooooord of gaaaaaaaaaaaaaad, is nevah wrong!!!™ Men forsåvidt så har jo vår Bibel blitt omskrevet jevnt i såkalte revidert utgave, har personlig sammenlignet og sett utvasking av "forståelser". Now you're getting it Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Bibelen er Guds ord, men ord er ikke Gud. I motsetning til en del "trosretninger" lol. The woooooooooooord of gaaaaaaaaaaaaaad, is nevah wrong!!!™ Men forsåvidt så har jo vår Bibel blitt omskrevet jevnt i såkalte revidert utgave, har personlig sammenlignet og sett utvasking av "forståelser". Now you're getting it But you're not getting it har du spilt "hav"? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Det er egentlig ikke mitt inntrykk av Religion, at man er bundet, men at man er fri. Det trodde jeg når jeg var kristen også, at jeg var spesiel og fri... I etterkant har det gått opp for meg hvor feil jeg tok den gangen jeg trodde at tankefengsel gjorde folk frie... Men hvorfor fjerner ikke bare gud satan? Jo, hvordan skulle kristne ellers visst hva som var godt? Og hvem skulle de skylde på for de gale tingene og valgene de gjør hvis satan ble borte? For ikke å snakke om hvor mange troende gud hadde mistet hvis trusselen om satan og helvette ikke lenger var der... Jeg vet om flere kristne som SIER at det ikke er trusslene som holder dem der, men det er ingen av dem som tørr å la være å be engang i frykt for straffen de da tror gud vil gi dem... Det underliggende i kristendom er lovnadene om evig liv. Dette er kamoflert som "frelse" og er egetlig ikke annet enn frykt for døden.... Frykt for å havne i helvette, for uten helvette ville evig liv faktisk blitt et valg... så satan er god å ha han, den eneste helten i de mytene som faktisk stiller opp hver eneste dag for folk som har behov for å gi endre skylden... Hvis satan ikke er med i de kristne myter er det heller ingen god gud, så satan MÅ være med han... Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 OT Vil en satanist som gjør gode gjerninger havne i himmelen? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 OT Vil en satanist som gjør gode gjerninger havne i himmelen? Spørsmålet slik det er stilt her vier meget liten innsikt i hva satanister er for noe. Men en religiøs satanist ville ikke komme til himmelen eller få frelse eller evig lif for han har gjort seg skyldig i en syndt det ikke er tilgivelse for, nemlig blasfemi og gudsbespottelse. Når det kommer til de levianske satanistene vil de aldri kunne komme til himmelen for de setter seg selv først, med andre ord ingen gode religiøse gjerninger der. Alt dette forutsatt at den kristne gud eksisterer og bibelen er hans ord. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 OT Vil en satanist som gjør gode gjerninger havne i himmelen? Spørsmålet slik det er stilt her vier meget liten innsikt i hva satanister er for noe. Men en religiøs satanist ville ikke komme til himmelen eller få frelse eller evig lif for han har gjort seg skyldig i en syndt det ikke er tilgivelse for, nemlig blasfemi og gudsbespottelse. Når det kommer til de levianske satanistene vil de aldri kunne komme til himmelen for de setter seg selv først, med andre ord ingen gode religiøse gjerninger der. Alt dette forutsatt at den kristne gud eksisterer og bibelen er hans ord. He he. Det var ment som at en satanist som tror på satan VIL til helvete for å henge med satan for resten av evigheten, men hvis han ved en feil gjør en god gjerning vil han havne i himmelen og pines i all evighet. lol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå