lasse_hansen87 Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) Hei sann.. Har en Western Digital MyBookLive 2TB nettverksharddisk, om den har sånn energisparings funksjon. Men om dette har jeg et par spørsmål, disken har et lys foran som lyser gult/grønt når den er på, og det skifter til blått når disken er i energispare modus. I bruksanvisningen til disken står det blant annet følgende: "Hvis dvalefunksjonen til harddisken er aktivert, vil harddisken gå i ventemodus for å spare strøm etter en designert periode med inaktivitet. Harddiskens dvalefunksjon er aktivert som standard." Som standard så står den innstilt på 10min, dvs at hvis den er inaktiv i 10 min så går den i dvalemodus.. Men hva menes med dette, om jeg bruker nettet ellers, skal disken slå seg av da? Og evt på igjen når jeg kontakter den? Det var slik jeg trudde det var, men har nå lagt merke til at disken slår seg av ca 10min etter jeg har slått av f.eks pcèn som jeg var inne på disken via. Det er slik den skal, men når jeg sitter å ser på tv, tv-boksen er tilkoblet nettverket. Så slår brått disken seg på igjen, og er på i alt fra 10-20min føre den går i dvale igjen, og så på igjen etter 10min.. Det samme gjør den også om jeg kun har på internettradio.. Er det sånn at den skal slå seg på når den merker mye aktivitet på nettverket? Noen som vet? Er det noen andre her inne som har samme disk, som opplever det samme og?? Synes det bare virker så rart, idag har jeg kun hatt på internettradio, og da har disken gått inn og ut av dvalemodus hele tiden... Hender også den slår seg på når jeg ikke bruker noen verdens ting på nettet å. Når alt av pcèr, nettradio, tv-boks, osv er helt slått av. Så kan den også holde på å gå inn og ut av dvale modus.. Kan dette være normalt? Den slår seg egentlig av og på uten at jeg verken kontakter den eller noe som helst.. Men alt fungerer ellers som det skal, kontakter jeg den når den er i dvalemodus så slår den seg på som den skal, osv. Så ikke noe galt med det. Endret 14. februar 2012 av lasse958 Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Ja, den slår seg på av seg selv. Opprinnelig var det ikke sånn, men så la de til en ny funksjon, bl a med den følge at den kobler seg inn med faste intervaller. Teit. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Ja den kobler seg inn ved faste intervaller ja.. Men er det normalt at når jeg slår av pcèn for kvelden, og skal legge med. Da bruker ikke noe som helst nett her i huset. Da slår den seg av ca 10min etter jeg har skrudd av pcèn, som den skal.. Men etter hva jeg synes, så virker det som den slår seg på igjen etter 10-15min, og av igjen etter 10-15min, sånn gjør den hele tiden omtrent.. Ikke alltid, men ofte.. Er det normalt det da? Så ofte.. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg vet ikke dette helt eksakt, men diskene ble sånn da de la til en ny funksjon og den er antakelig bygd inn i selve disken slik at den nok kan leve sitt eget liv. Har du prøvd å søke etter forklaring på Nettet (utenom diskusjon.no), f eks produsentens nettsider? Der bør du nesten garantert kunne finne forklaringen. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 har sjekket litt etter det, og jeg kan faktisk ikke finne noe. Men skal titte litt mere ikveld.. Men virker som den lever sitt eget liv faktisk. Lønner det seg kanskje å huke av i boksen for at den ikke går i energysaving modus? Eller lønner den seg å ha? Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Den er vel slik for at WD vil den skal være slik. Husken min er litt uklar på dette punktet, men mener det var en slags vedlikehold av disken dette, sjølkontroll. Har du prøvd å søke her på diskusjon.no? Kan godt være at det var her jeg leste om dette i en gammel post, halvår kanskje. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg får sjekke det men skal nok være slik, som du sier.. Men skal sjekke Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Det kan jo være litt irriterende å sitte å høre på da. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Nei akkurat det bryr meg ikke, ettersom den står litt unna der jeg som regel sitter. Men ser bare stadig vekk at den går inn og ut av strømspare modus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå