Gå til innhold

En diskusjon om DAB

Anbefalte innlegg

jeg kom over en artikkel i veg som påpeker at FM sendingen blir lagt ned om 5 år

Dette rammer blant annet de som skaffer seg ny bil i dag .

Ikke bare er slike DAB radioer ekstrautstyr ( man for som oftest med en FM radio) , men disse DAB radioene kan like vell våre ubrukelig for di det er ikke riktig DAB typ . Da skal man bruke noe som heter DAB+

Nå ble det lit for mye fokus på bilradioer her .

Det jeg lurer på er hvilke muligheter har man innen for DAB radio segmentet ?

Da tenker jeg på alt fra lomme radioer via kjøkken radioer og bil radioer til til anlegg som man her i stua.

jeg har nemlig inntrykket at det fortsatt ikke finnes noen ekte lomme radio som kan ta inn DAB sendinger

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Ja så nettopp dette her på NRK

Dyrt med DAB i bil

Nå er det vel ganske god tid da, siden FM ikke stenges før om 5 år.

Så akkurat det med bilradio er jeg ikke så bekymret for. Tingene er sikker på god

plass innen 5 år.

Men hva med de vanlige hjemmeradioene. Kjøpte nettopp en sånn liten "verdensradio"

Men om FM faller bort, virker da mellom og kortbølgene likevel?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Radiomottakeren vil klart virke allikevel, men spørsmålet er om noen vil sende i de gamle AM & FM båndene.

På AM bånd vil det fortsatt være mulig å ta inn utenlandske sendinger (uavhengig av norske politiske vedtak). Men hvor interessante sendinger du vil finne...

På FM bånd bør du enten bo nære riksgrensen eller basere deg på lokalradio. Jeg hører rykter om at lokale kringkastere skal få fortsette å bruke båndet (muligens p.g.a. dødelig store investeringer ved evt overgang til DAB sendeutstyr)

NB! Ved evt ny-investering bør du sikre deg at radioen også kan motta DAB+, ettersom det er en ny, voksende standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...