Gå til innhold

Overklokking av skjermkort og prosessor..?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har akkurat bestilt ny pc og lurer derfor på om hvordan man overklokker skjermkortet og prosessoren nedenfor. Og hvor mye jeg kan overklokke slik at det fortsatt er stabilt? Er det vanskelig?

Takker for alle svar.

ZOTAC GEFORCE GTX 560 TI 448 1280MB PCI-E DVI/HDMI/DP

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å overklokke prosessor er det viktig å gjøre seg kjent med hovedkortet og hvilke innstillinger du har tilgjengelig i BIOS for å rote med. I ditt tilfelle er dette et Gigabyte-hovedkort. De viktigste innstillingene for en i5-2500k er CPU Vcore og CPU multiplier, men det finnes også en haug andre innstillinger du kan fikle med.

Vil anbefale å vente noe med å overklokke prosessor og skjermkort. Prosessoren er vanvittig kraftig ut av eska, og en overklokk vil ikke gi deg mer ytelse i spill på noen måte. Skjermkortet er også veldig kraftig, og du må jobbe litt for å belaste det i annet enn BF3 og Crysis. Typisk får du ikke mer enn 15% bedre ytelse av å overklokke skjermkortet heller, og det er mer en hobby enn virkelig nyttig på GT 500-kortene.

Lenke til kommentar

For å overklokke prosessor er det viktig å gjøre seg kjent med hovedkortet og hvilke innstillinger du har tilgjengelig i BIOS for å rote med. I ditt tilfelle er dette et Gigabyte-hovedkort. De viktigste innstillingene for en i5-2500k er CPU Vcore og CPU multiplier, men det finnes også en haug andre innstillinger du kan fikle med.

Vil anbefale å vente noe med å overklokke prosessor og skjermkort. Prosessoren er vanvittig kraftig ut av eska, og en overklokk vil ikke gi deg mer ytelse i spill på noen måte. Skjermkortet er også veldig kraftig, og du må jobbe litt for å belaste det i annet enn BF3 og Crysis. Typisk får du ikke mer enn 15% bedre ytelse av å overklokke skjermkortet heller, og det er mer en hobby enn virkelig nyttig på GT 500-kortene.

Skjønner.. Takk for innspill.. Da venter jeg med det hele. Kanskje jeg kan vente 2-3 år.. Da må jeg vel oppgradere uansett:-)

Lenke til kommentar

Ingen fasit på hvor mye spenning den enkelte CPU behøver. De er alle unike sånn sett, men på 4.5Ghz kan du hvis du er heldig slippe unna med rundt 1.25V+.

Overklokking av skjermkortet vil som Arni nevner ikke by på det helt store ytelseshoppet, ihvertfall ikke med luftkjøling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...