Gå til innhold

Gode økonomibøker for nybegynner


Niddy

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å sette meg inn i aksjer, og lest en god del i 'Aksjeskolen' og 'Markedspsykologi' begge av Hegnar Media. Problemet er at jeg opplever å stadig stoppe opp fordi jeg mangler forkunnskaper innen økonomi, gjerne spesielt bedriftsøkonomi og regnskap.

 

Noen som har noen gode bøker å anbefale for en person som er relativt fersk? Helst en bok som ikke forventer noen form for forkunnskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hva du egentlig trenger. Er det verdsettelsesfasen du ikke forstår? Boken over har ikke særlig relevans i forhold til det i hvert fall, men hvis du er ute etter å lære hvordan man setter opp budsjett og slikt så er det en grei bok.

 

Hvis det går mer på å forstå finansregnskapet vil jeg heller anbefale boken til Oddbjørn Sættem. Det finnes sikkert mange som er bedre, men det er kun den jeg har erfaring med. Den går i hvert fall ganske grundig til verks på å forstå finansregnskapet, noe du vil trenge for å kunne jobbe videre med verdsettelsen av aksjer.

 

"Oddbjørn Sættem: Bedriftens finansregnskap. En caseorientert tilnærming. 2. utg. Los Forlag."

Lenke til kommentar

Den så egentlig ganske interessant ut! Kanskje en liten bok/kompendie i regnskap også hadde vært av nytte? Vi brukte "Forkurs i bokføring" av Olav Innselset, men mulig det fins noe bedre? Syns denne var ganske grei og forklarende.

 

Tufsen22: Litt OT, men spør likevel. Brukes denne boken (Valuation) i noe kurs på NHH? EDIT: Ser den brukes på AFA-studiet. Det blir nok noen år frem i tid...

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Kan jo kikke litt i en lærebok som brukes på skoler. Vi bruker denne:

http://www.universitetsforlaget.no/boker/admin/oekonomi_regnskap_skatt_og_finans/katalog?productId=5746833

Traurigere bok har jeg aldri vært borti, tror jeg.

 

McKinsey-boka er ålreit nok. (Blir brukt i masterkurs på NHH (eller, sto på pensumlisten, i alle fall ...) Tror kanskje likevel jeg ville gått for «Fundamentals of corporate finance» av Brealey & co. Litt lavere dørterskel, kan leses i sofaen med rødvin i glasset og musikk i bakgrunnen.

 

Edit: trekker tilbake det med at jeg ikke har vært borti verre bøker, ser Sættem er nevnt tidligere i tråden. Det var virkelig et sirkus.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...