Gå til innhold

Hva skiller Bayesians fra Ikke-Bayesians?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den andre retningen innen statistikk kalles frekventisme. Forskjellen mellom bayesisk og frekventistisk statistikk er ikke forklart på to linjer, så i stedet for å forsøke på en forklaring legger jeg heller ved en lenke til en presentasjon av Louis Lyons. Oppsummeringen hans er så fin at den siterer jeg inn her:

Bayesians address the question everyone is interested in, by using assumptions no-one believes. Frequentists use impeccable logic to deal with an issue of no interest to anyone.

Jeg kjenner ikke til at bayesisk vs frekventisme bokstavlig talt har ført til håndgemeng, men det er ikke helt utenkelig. Diskusjonen kan i hvertfall bli temmelig opphetet innimellom.

Lenke til kommentar

Er nyttig begge dela, så er teit om folk fører diskusjoner over til det fysiske. Innen intelligente systemer (AI) så blir metoder fra begge områder flittig brukt (fra mange andre vitenskapelige områder også). Naive Bayes klassifisering algoritmen er vel en av de mer kjente klassifisering algoritmene og den blir flittig brukt som sammenligning når enn skall teste ut nye klassifisering metoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...