Gå til innhold

Tråden om Midgard og Tolkien

Anbefalte innlegg

Har Cristopher Tolkien her funnet på helt egne historier? Eller er det grundigere analyser og fler detaljer som han har fått fra alle farens samlede verker og personlige samtaler med han? Samme hvor god sønnen er til å skrive, synes jeg likevel det kun er J.R.R. som kan "bestemme" hva som skjer i Middle-Earth.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Cristopher Tolkien her funnet på helt egne historier? Eller er det grundigere analyser og fler detaljer som han har fått fra alle farens samlede verker og personlige samtaler med han? Samme hvor god sønnen er til å skrive, synes jeg likevel det kun er J.R.R. som kan "bestemme" hva som skjer i Middle-Earth.

Han sammlet fares notater og ufullførte verker tror jeg, utfylte sikkert litt selv også.

Lenke til kommentar

Tre filmer blir bra. Å dele inn LOTR i kun tre filmer var en skandale. Burde i hvertfall vært like mange filmer som bøker, altså seks, helst enda flere også. Egentlig så kunne det vært laget en mini-serie hvor de følger boka slavisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig at det er bra at det blir bra for historien at filmene blir lengre, men da kunne de pokker meg samla alle tre til en superlang, så hadde vi sluppet å bli holdt på pinebenken :ermm:

Det hadde vært rått, kjøre på LOTR filmene først, eneste nedside er vel at det hadde blitt litt vel mye i en vening

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig at det er bra at det blir bra for historien at filmene blir lengre, men da kunne de pokker meg samla alle tre til en superlang, så hadde vi sluppet å bli holdt på pinebenken :ermm:

Det hadde vært rått, kjøre på LOTR filmene først, eneste nedside er vel at det hadde blitt litt vel mye i en vening

utvidet (?) versjon av RH tar jo 11.38 timer, så hvis alle hobbit filmene tar like lang tid, skal det jo være gjennomførbart :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Tom Bombadil, gammelskogen, det faktum at det var 20 år fra Frodo fikk ringen til han dro, lutringen av Hobsyssel. <-- de større tingene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Håper det, men problemet er jo at den MÅ måle seg opp mot de gamle. De som kom sist hadde ingen konkurranse. Så hvem enn som lager dem skal gjøre en mektig god jobb, for selvom PJ utelot en god del, så var ikke filmene dårlige.

Lenke til kommentar

Leste ferdig LOTR nok en gang i går. Hadde helt glemt hvor fete de siste kapitlene var. Skandale at det ble utelatt.

Du referer til ødeleggelsen av hobsyssel? Syns det var ganske logisk at disse kapitlene ble utelatt. Tror ikke det hadde ikke passa inn med en ny mini-arc etter avslutningen med ringen.

Syns egentlig PJ har hatt gode grunner til å utelate det han har utelatt. Forstår meg ikke på folk som vil ha med Tom Bombadil i filmen. Tidenes mest irrelevante karakter. :p

Lenke til kommentar

Det er "småting" som Bombadil, ødeleggelsen av Hobsyssel inkludert drapet på Sarumann, Faramirs base bak fossen i Ithilien og de første gangene Aragorn er i Minas Tirith (bl.a. da han er i House of Healing) som gjør historien til det den er. Selv om filmene er fantastiske, fremstiller de historien som en ganske ordinær eventyrhistorie.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Hehe, vi får være enige om å være uenige! Jeg mener Fellowship of the Ring-filmen ble så bra som den ble nettopp fordi den forandret på endel ting fra boka. Utelatelsen av alle de årene Frodo drøyet i hobsyssel, samt at de hoppet over Tom Bombadil gjorde det langt mere spennende, med ringskrømtene som hele tiden var en trussel i første del av filmen. Nå så jeg den filmen før jeg leste bøkene, så det kan ha noe med det å gjøre. Kan allikevel ikke se for meg at jeg hadde likt den bedre hvis de hadde gjort den mer lik boka, hvertfall den første delen.

Noen av endringene de gjorde i Return of the King er jeg ikke like glad i. Faramir-karakteren syntes jeg f.eks de forandra for mye på.

Hvis de skulle slavisk følgt boka, tror jeg det måtte blitt en miniserie. Det hadde kanskje passet mer til tempoet i boken. Kunne definitivt fungert.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...