Hoikka Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) Hei, tenkte jeg skulle lage en tråd som omhandler alle tolkien, også hanes slektninger, sine bøker, filmer og verk om Midgard. Mens vi venter på "Hobbiten" er en aktiv tråd som inneholder informasjon og diskusjon om filmene: The Hobbit: An Unexpected Journey er premieresatt til 14. desember 2012. The Hobbit: There and Back Again er premieresatt til 13. desember 2013. Peter Jackson har regi på de tre Ringenes Herre filmene og holder på med to filmer om Hobbiten IMDB Hobbiten: En uventet reise Ringenes herre: Ringens brorskap Ringenes herre: To tårn Ringenes herre: Atter en konge Trailere http://www.imdb.com/video/imdb/vi2073101337/ http://www.imdb.com/video/imdb/vi2073101337/ http://www.imdb.com/video/imdb/vi2073101337/ http://www.imdb.com/video/imdb/vi1699192345/ Tolkiens verk 1937 Hobbiten Hobbiten Bilbo Lommelun slår seg sammen med et kompani dverger og trollmannen Gandalv og drar ut på et oppdrag som går ut på å gjenkreve en stor, gammel skatt som opprinnelig tilhørte dvergene, fra den gamle dragen Smaug. 1954 Ringens Brorskap, del 1 av Ringenes Herre Bilbos nevø og etterkommer, Frodo, drar ut på et oppdrag for å utslette Den ene ringen, og får følge av Ringens Brorskap. 1954 To Tårn, del 2 av Ringenes Herre Brorskapet er splittet: Frodo og hans gode venn Sam fortsetter deres reise mot Mordor, Aragorn, Gimli og Legolas prøver å redde hobbitene Peregrin Tók og Muntiadok Brennibukk fra orker. 1955 Atter en Konge, del 3 av Ringenes Herre Frodo og Sam når fram til Mordor, og Aragorn kommer til Gondor og begjærer der tronen til Gondors rike. 1962 Tom Bombadils eventyr og andre vers fra den Røde bok En samling av dikt, lite er relatert til Ringenes Herre. Tolkien døde i 1973. Alt videre arbeid ble redigert av Christopher Tolkien, hans sønn. Kun Silmarillion portretterer seg selv som et fullført verk; de andre er samlinger av notater og forkastede versjoner. 1977 Silmarillion Historien om de gamle dagene før historien om Ringenes Herre finner sted, inkludert Númenors fall. 1980 Ufullendte fortellinger Fortellinger og essay som er relatert til Silmarillion og Ringenes Herre, men mange ble aldri fullført. Flere, men mindre viktige, verker. 2007 Húrins barn Historien om Túrin Turambar, slik den er skildret i Narn i Chîn Húrin, og om hans ulykkelige skjebne. Hentet fra Wikipedia Linker Fant denne siden med en tidslinje om de forskjellige bøkene og under hvilken tidsepoke dem finner sted. Encyclopedia of Arda mye informasjon om Midgard. Flytt gjerne tråden hvis den er opprettet i feil forum. Endret 15. februar 2012 av Hoikka Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Silmarillion, Hobbiten og Ringenes Herre Fantastiske bøker, tre fantastiske filmer, og 2 nye, utrolig spennende, filmer på vei Gleder meg enormt, Tolkiens univers er helt fantastisk, selv om det av og til går litt langsomt i bøkene og spesielt Silmarillion ikke er direkte lettlest ^^ Lenke til kommentar
Hoikka Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Har lest Ringenes Herre, Hobbiten og Húrins barn. Har store planer om å skaffe de andre bøkene også. Húrins barn var heller ikke en spesielt lettlest bok, med mye informasjon om slektninger, slektstre osv. i starten. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Åh jeg må kjøpe special edition av Hobbiten, Hurins Barn, Ufullendte Fortellinger, gjerne også den Midgard-serien på en 20 bøker Mer on-topic: Encyclopedia of Arda, ALT jeg kan om Midgard bortsett fra det i bøkene og Appendix, har jeg lest her. Har sikkert 100-200 timer med lesing fra den sida, I will never be done! Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hvor stor forskjell vil det være på helhetsopplevelsen om man leser den norske oversettelsen av Silmarillion og LOTR framfor originalspråket? Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg har kost meg igjennom Hobbiten, Ringenes Herre og Silmarillion, rangert fra lettlest til grusom. I Silmarillion blir du overlesset med navn på alt det måtte være, uten å ha peiling på om navnet er relevant å huske eller ikke. Jeg måtte lage et eget slektstre og plassere alle navnene inn for å klare å få mest mulig ut av boka. (Hvis det er stemning for det kan jeg kanskje laste opp slektstreet?) Silmarillion er en god og interessant opplevelse og anbefales alle som vil ha mer etter Hobbiten og Ringenes Herre. Neste gang jeg leser RH får kanskje alle sangene der noe mening også, nå når jeg vet bakgrunnshistorien! Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Last opp om du orker. Som nevnt så sitter jeg mye på EoA, men det blir mye å huske, så om du har et slektstre/ark med alle slektstreene til de nevnte i boka så hadde det vært moro! Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Her er slektstreet i pdf-format. Eneste kilde er Silmarillion, så det er helt sikkert mangler, men poenget er å bruke den i mens du leser boka. Jeg har planer om å utvide den til å gjelde alle skapninger i Tolkiens univers, men det får jeg ta på sikt Si ifra hvis dere oppdager feil. Lenke til kommentar
Frackenpohl Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Må vel prøve å lese disse i løpet av sommerferien Har allerede lest RH og Hobbiten. Har lest Ringenes Herre, Hobbiten og Húrins barn. Har store planer om å skaffe de andre bøkene også. Húrins barn var heller ikke en spesielt lettlest bok, med mye informasjon om slektninger, slektstre osv. i starten. Så det blir enklere etterhvert? Begynte en dag jeg hadde tid til over på biblioteket, men synes den var verre å begynne med enn RH (^Hurins barn) Lenke til kommentar
settings Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Hva synes dere, burde jeg lese tidsriktig? eller utgivelsesriktig? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Tidsriktig! Da mener jeg de større utgivelsene. Rekkefølgen jeg ville leste det i: Silmarillion Hobbiten Ringenes Herre Ufullendte Fortellinger, Hurins Barn, de 21 bindene i serier om Midgard, om du er interessert og lurer på mer. Lenke til kommentar
settings Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 jeg gruer meg allerede til silmarillion jeg da. Har lest den før, men føler at disse bøkene fortjener en gjenlesning, denne gang på engelsk. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Akkurat ferdig med Silmarillion på Norsk for 5-6 gang, nå kommer Hobbiten for 4-5 gang, så kommer Ringenes Herre for 15. gang Måtte slå broderns 13. ganger! Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Tidsriktig! Da mener jeg de større utgivelsene. Rekkefølgen jeg ville leste det i: Silmarillion Hobbiten Ringenes Herre Ufullendte Fortellinger, Hurins Barn, de 21 bindene i serier om Midgard, om du er interessert og lurer på mer. Om du skal sette i rekkefølge etter tidsvervene, så burde du vel satt ufullendte og hurinsbarn før hobbiten? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Nei, fordi det er mer tilleggsmateriale om du vil vite mer. Silmarillion gir nok info til å gi forståelse til referansene til første tideverv, og det er det som er poenget med min rekkefølge. Jeg leste Ufullendte Fortellinger fordi jeg satt igjen med spørsmål etter å ha lest de tre største verkene. Hurins Barn har jeg aldri lest, men der gjelder det samme. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Men igjen er jo tinger som skjedde i første og andre tidsverv, altså før hobitten og ringenes herre. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Men det er for det meste tatt opp i Silmarillion. Det som skjer i Ufullendte Fortellinger er sånt som ikke er referert til, sidehistorier og mer inngående info om temaer i Silmarillion, ergo ikke noe du trenger for å forstå alt som skjer i Ringenes Herre og hvordan ting er lagt opp i Midgard. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 de 21 bindene i serier om Midgard Utdyp Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Tallene er feil vei http://en.wikipedia.org/wiki/The_History_of_Middle-earth Lenke til kommentar
Schweigaard Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Anbefaler de to første, og de tre siste av History of Middle-earth bøkene for alle som likte Silmarillion. Er sikkert 10 år siden jeg har lest de, men mener på å huske at de var de jeg fikk mest ut av. Spesielt den andre boka er interessant, med et langt mer detaljert Gondolin-slag enn vi får se i Silmarillion. (Tuor & Ecthelion med Balrog-rampage ) Herregud så bra arcene om Beren & Luthien, Turin - og Tuor med slaget om Gondolin kunne blitt som high-budget miniserie. Silmarillion er jo en gullgruve av historier, virkelig synd Tolkien ikke fikk mer tid til å gjøre seg ferdig med den. Blir interessant å se hvordan PJ kommer til å gjøre det med The White Council i Hobbiten, som visstnok skal være med. Håper Cirdan, Glorfindel og Celeborn ikke blir utelatt. Utúlie'n aurë! Aiya Eldalië ar Atanatári, utúlie'n aurë! Lenge siden jeg har fått geeket meg med litt Tolkien-snakk nå, kjenner jeg. Endret 5. august 2012 av OKMarius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå