Gå til innhold

veier til dataingeniør


nehh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, over hode ikke :)

 

F.eks. for å komme seg inn på et av dataingeniørstudiene på Kongsberg, trenger du enten spesiell studiekompetanse fra vgs, eller generell studiekompetanse (for så å ta tresemester- 6 uker med matte og fysikk i sommerferien før du begynner), eller gå 2 år på vgs yrkesfag for så å hopp rett på 1 år med forkurs forkurs på høyskolen (da får du undervisning i norsk, engelsk, matte, fysikk og "teknologi og samfunn" i et år før du begynner utdanningen din.

 

Damn, too slow :(

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

Forkurselevene sliter litt med matten på høyskolen der jeg går i allefall, så det er absolutt ikke å forakte at du har generell litt matte til grunn. Selvom R1 inngår i forkurset, inngår vel også R2 i dette kurset, så det er et intensivt år sånn sett.

 

Jeg tror virkelig jeg mye heller ville hoppet rett på høyskolen jeg, istedefor påbygg på vgs. Ja, du blir på den måten trolig en av de yngste der, men alder har jeg erfart at ikke betyr så veldig mye. Det er MYE mer givende å studere på høyskolen enn på vgs.

 

Men klart... påbygg er jo veien å gå dersom skolen du skal på ikke tilbyr denne ordningen.

Lenke til kommentar

Selv gikk jeg VG2 Data og elektronikk, og vil egentlig anbefale det. Etter at IKT skiftet fra driftsfag til servicefag, har det fått mindre teknisk innhold. Det er fortsatt en del som er relevant, men jeg tror du vil ha godt av å skru litt på diverse systemer - og da er Data og elektronikk veien å gå. Teorien du trenger vil du uansett lære på høgskolen/universitetet, men mange studier har lite praktisk innhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...