medlem-79877 Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) asd Endret 14. september 2012 av minipris Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Hmm, høres ut som videre utdanning er akkurat det du trenger. Jeg forstår at du sliter med det sosiale, men det er en knekk du bare må prøve å komme over. "Ikke bare-bare" sier du? For meg var det veldig mye som forandret seg da jeg flyttet vekk for å studere. Eller, det startet vel igrunn i russetiden - men uansett... Før denne tiden var jeg stort sett bare med en 5-6 folk fra klassen. Var ikke så ofte vi gjorde ting utenom skolen, et arrangement her og der men ikke noe å skryte av. Da jeg flyttet, var jeg opptatt av å ikke bo så veldig dyrt, slik at jeg kunne studere uten å ha noen jobb ved siden av. Det er fullstendig mulig med de 7000 kronene du får i lån/stipend hver måned pluss en liten bonus i starten av hvert semester. Billigste løsningene for dette er å bo i små kollektiv som leies ut privat (Ikke gjennom skolen). Jeg bodde da med 8 andre, og kom raskt i kontakt med dem. Det er ikke noe problem å bli kjent med folk når man bor sammen, deler kjøkken og bad. Dette vil gjøre at du blir kjent med noen før du kommer til skolen for første gang. Du har noen å være med, og kanskje de du flytter inn med har noen venner som du blir introdusert med. Minglingen begynner etterhvert å gå av seg selv, og før du vet ordet av det blir du kasta ut i fadderuka. Fadderuka er en genial greie med alle høyskoler/universitet jeg vet om. Som fadderbarn havner i grupper med folk du skal gå i klasse med. På hver gruppe er det en del faddere, frivillige elever som har gått der minst et år før. I regi av fadderstyret og skolen skal alle gruppene gjøre masse morro sammen, være seg Bar-til-Bar runde i byen, grilling og volleyball, rebusløp (mange morsomme utfordringer), dåp (hemmelig ting som skal gjøres hvert år), togaparty, masse store vors og turer på byen, paintball, gocart med mer. Dette er naturligvis ulikt fra skole til skole, men felles er at dere ikke kan la være å få venner (gitt da at du ikke velger å være hjemme mens fadderuka holder på, noe jeg vil fraråde på det sterkeste). Skolen kommer etterhvert igang, og du har plutselig bekjente over alt. Du finner en fantastisk frihet av å gå på videre utdanning, være seg at du ikke blir passet på. Du velger selv når du vil dra på skolen, og får et annet inntrykk av at "du er faktisk på skolen for din egen del, og ikke for læreren". Ja, det blir vesentlig mer arbeid enn det du er vandt med, men alt det sosiale som skjer rundt deg hele tiden holder deg oppegående. Velkommen til noen fantastiske år på høyskole/universitet. Lenke til kommentar
medlem-79877 Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Takk for svar. Mange gode poenger du kommer med. Er det noe jeg nekter, så er det å fortsette med studie hjemme over internett... det går bare ikke an rett og slett. Bor også i en liten bygd med 2-3000 mennesker, så er ingen her som studerer heller kan du si, så jeg har lite til felles med folk her. Føler jeg ikke får ut potensiale mitt her, men at jeg på en måte er låst her, og at jeg unnviker alt annet. Det er synd. Vil ikke være avhengig av foreldrene mine/trygd resten av livet. Har tatt alt for lite ansvar i livet/foreldrene har gjort ting for meg, og nå må jeg betale for det. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Mhm, ser den helt klart. Er vel litt sånn for meg også... Med få unntak er det få av folka hjemmefra som går videre utdanning. Merker stor kontrast mellom samtaler når jeg er hjemme, og når jeg er på studiestedet. Det betyr ikke at jeg ønsker å miste kontakten med dem, men merker at det er greit å ikke bo oppå dem hele tiden. Gjør ditt beste nå denne siste perioden, og prøv å motivere deg til et helt annet liv de kommende årene. Forsk litt på hvilke muligheter du har for å komme deg videre så fort som mulig. Er mange skoler som tilbyr forkurs og tresemester dersom du ikke er helt i mål med alle fagene. Opptakskrav for forkurs på Kongsberg er f.eks: Opptakskrav: VG1 og VG2 yrkesfaglig utdanning, eller VG1, VG2 og ev. VG3 og/eller fagbrev, eller grunnskole og 5 års yrkespraksis/videregående utdanning, eller hel eller ufullstendig opplæring i studieretninger som gir generell studiekompetanse. Så, mulig du kan komme deg inn på forkurs selvom du ikke kommer i mål med det nettkurset. Ta gjerne kontakt med skolen for å høre hvilke muligheter du har Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå