Gå til innhold

Endelig blir VLC-utseendet oppdatert

Anbefalte innlegg

Var ca 6 mnd siden jeg lastet ned VLC sist gang for og sjekke hvordan den så ut nå om min egen erfaring er at MPC + cccp gir mye bedre bilde en VLC for min del. Dog så fungerte begge smertefritt vedrörende avspilling med null lag, feil eller lignende problemer.

Men jeg synes også at VLC gir for meg ett kornete bilde med dårlig svartnivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har også nvidia eller? Ser det er noen rapporter om sortnivå der en tid tilbake, muligens bug i driveren. Ser ut til enkel fix:

http://sekharpadikkal.wordpress.com/2010/03/26/fix-washed-out-colors-or-black-levels-in-vlc-player/

Når det gjelder kornete, er det greit å vite hva vi snakker om. Antagelig ikke HD-materiale. Da kan VLC oppleves om kornete rett og slett fordi den viser et mer detaljert bilde. Eventuelt kan det være driver trøbbel med output, eksempelvis D3D er rapportert å hatt trøbbel en tid tilbake. Hvis du kan gi mer detaljer, kan vi sikkert også komme til bunns i hva som er feil hos deg. Eksempelbilder som illustrer det du sikter til er nyttig.

Lenke til kommentar

Eg nyttar VLC til alt unntatt HD. Det har av ein eller anna grunn aldri fungert for min del. Har prøvd alt eg fant av tips etter timar med tråling på nettet, men KMPlayer og MPC har alltid fått jobben med HD.

Kan godt vere nokre innstillingar eller greier eg ikkje har funnet, men eg har i alle fall aldri fått det til. Det er for øvrig snakk om PC-er med svakare maskinvare. Den kraftigaste PC-en min klarte det siste eg prøvde.

Utsjånaden har eg ikkje noko stort behov for å sjå oppdatert. KISS.

Lenke til kommentar

Jeg var også totalt "VLC only" helt til jeg begynte å få "tearing" på bildet når jeg brukte S-video kablen fra PC til HDTV'n. Det var som om bildet delte seg i 2 i korte perioder. Og noen ganger kom det stygge og høye BLIPS i lyden. Trodde først det var noe tøys med filene jeg spilte, men med Mediaplayer classic bare forsvant hele problemet. Ingen ekstra codecs heller.

Lenke til kommentar

http://sourceforge.net/projects/vlc/ ifølge den er siste versjon 1.1.11

Det er snakk om en RC / Release candidate versjon og ikke den endelige versjonen. Uansett er jeg spent på om VideoLAN (VLC) har forandret noe på kvaliteten og ikke bare utseende?

For meg har alltid VLC vært en latmannsgreie for de som ikke orker eller gidder å sette opp Media Player Classic Home Cinema (MPC-HC) som på alle maskiner jeg har eid ikke bare har brukt mindre systemressurser, behandlet og vært mye mer effektiv på avspilling av filer over nettverk, men også gitt bedre bildekvalitet og du kan jo stille og konfigurere så til de grader. Spesielt når jeg kombinerer med CoreAVC og benytter CUDA på nVIDIA skjermkort så fungerer jo ting knallbra, mye bedre enn jeg føler VLC noen gang har gjort.

Fordelen til VLC er at alt av codec's osv er innebygget så hvem som helst kan bare laste ned, installere og så begynne å spille av, mens med Media Player Classic må du faktisk laste ned codec's selv (det mest vanlige er Combined Community Codec Pack (CCCP) eller K-Lite Codec Pack og / eller CoreAVC) og konfigurere det ut fra ditt eget system og systemressurser, mens VLC derimot ikke tilbyr stort til innstillingsmuligheter men støtter altså det meste "ut av boksen".

Hver gang jeg leser folk som sier at VLC er det beste alternativet for avspilling av video på Windows så skjønner jeg ikke helt hva de snakker om. Eller har jeg bare vært maks uheldig på de systemene jeg har forsøkt med VLC? På Mac OS X så har jo ting vært om ikke enda verre og her har jo alternativer som MPlayerX og Movist vært langt bedre så jeg grøsser nesten hver gang jeg ser fok sitte med VLC på Mac og innbiller seg at det ikke finnes noe bedre..

stemmer ikke. mpc-hc kommer med dxva og ffmpeg codec innebygd samt codec og demuxer til alt annet. beta'en har også støtte for 10bit h264. fordelen med mpc-hc er som du sier innstillinger, + at du kan velge prioritet på codec.

Lenke til kommentar

Jeg har også alltid hatt VLC installert som en backup-spiller når den vanlige WMP ikke takler materialet. Jeg har imidlertid aldri gjort noen innstillinger av VLC, bare rett ut av boksen.

Dere som er erfarne VLC-brukere: hvilke innstillinger er et must for å få en best mulig fungerende VLC på det man spiller av (også HD)? Hadde vært kjekt å vite.

P.

Endret av pietk75
Lenke til kommentar

Eg nyttar VLC til alt unntatt HD. Det har av ein eller anna grunn aldri fungert for min del. Har prøvd alt eg fant av tips etter timar med tråling på nettet, men KMPlayer og MPC har alltid fått jobben med HD.

Kan godt vere nokre innstillingar eller greier eg ikkje har funnet, men eg har i alle fall aldri fått det til. Det er for øvrig snakk om PC-er med svakare maskinvare. Den kraftigaste PC-en min klarte det siste eg prøvde.

Hvis du ikke har hardware aksellerering av grafikk støttet i driver, så er eneste mulighet i VLC å justere ned kvalitet. Du sier verken hvilken versjon av VLC du prøvde, hvilket grafikk-kort det var snakk om, eller hva du prøvde å stille inn. Så å si noe mer spesifikt blir vanskelig. Du finner alle innstillingene under preferences, på versjon 1.1.12 som jeg bruker ser det slikt ut:

post-22889-0-22686100-1329289916_thumb.pngHuk av Use GPU acceleration, så vil grafikkort som har askellerasjon få HD til å flyte smooth på alt av CPU inklusive de svakeste Atomprosessorene. Hvis din GPU ikke har aksellerasjon kan du sette ned kvaliteten på H264 med valget rett under.

Jeg var også totalt "VLC only" helt til jeg begynte å få "tearing" på bildet når jeg brukte S-video kablen fra PC til HDTV'n. Det var som om bildet delte seg i 2 i korte perioder.

Tearing er driver problem, og har normalt ikke med avspiller å gjøre. Sikker på at du sjekket med samme driverversjon? Så lenge grafikkdriveren gjør jobben sin får du ikke tearing i VLC.

Og noen ganger kom det stygge og høye BLIPS i lyden. Trodde først det var noe tøys med filene jeg spilte, men med Mediaplayer classic bare forsvant hele problemet. Ingen ekstra codecs heller.
Var dette en offisiell versjon av VLC eller en beta-versjon? Var det en spesiell fil med en sær codec, eller generelt på alle filer? Jeg har brukt VLC i årevis på alt av maskinvare, aldri opplevd blips. Har heller aldri hørt andre oppleve det, men jeg tror deg selvfølgelig når du sier det.

Jeg har også alltid hatt VLC installert som en backup-spiller når den vanlige WMP ikke takler materialet. Jeg har imidlertid aldri gjort noen innstillinger av VLC, bare rett ut av boksen.

Dere som er erfarne VLC-brukere: hvilke innstillinger er et must for å få en best mulig fungerende VLC på det man spiller av (også HD)? Hadde vært kjekt å vite.

P.

Det er eventuelt GPU-aksellerasjon dersom CPU ikke er kraftig nok. Ingenting annet. Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har også nvidia eller? Ser det er noen rapporter om sortnivå der en tid tilbake, muligens bug i driveren. Ser ut til enkel fix:

http://sekharpadikkal.wordpress.com/2010/03/26/fix-washed-out-colors-or-black-levels-in-vlc-player/

Når det gjelder kornete, er det greit å vite hva vi snakker om. Antagelig ikke HD-materiale. Da kan VLC oppleves om kornete rett og slett fordi den viser et mer detaljert bilde. Eventuelt kan det være driver trøbbel med output, eksempelvis D3D er rapportert å hatt trøbbel en tid tilbake. Hvis du kan gi mer detaljer, kan vi sikkert også komme til bunns i hva som er feil hos deg. Eksempelbilder som illustrer det du sikter til er nyttig.

Bruker ATI-kort på den 2 pc'ene som jeg bruker til avspilling i hjemmet. Og det er snakk om 1080p filmer som jeg testet litt. Muligens er der en annen utjevning av bildet med codec i MPC (CCCP) en hva VLC har, skal ikke si dette sikkert. Nå i det siste bruker jeg bare xbmc på HTPC'n og det fungerer bra så hopper bukk over MPC & VLC.

VLC er for min del siste utvei for avspilling av film etter og ha prøvd MCP & XBMC.

Lenke til kommentar
Bruker ATI-kort på den 2 pc'ene som jeg bruker til avspilling i hjemmet.
Hm, flott om du kunne postet noen skjemskudd som demonsterer sort nivå og kornete bilde.
Og det er snakk om 1080p filmer som jeg testet litt.
Som ble kornete? Det vil jeg se før jeg tror det.
Muligens er der en annen utjevning av bildet med codec i MPC (CCCP) en hva VLC har,
Ja, algoritmene er nok forskjellige, men det er nok ikke der skoen isåfall trykker. Post prosessering av bilde er avslått i VLC som standard, så bildet du ser er akkurat slik det ble laget. Normalt vil jeg si det er å foretrekke, jeg har kun en gang sett behovet for post prosessering av bilde, og det var på et TV-kort. Jeg brukte også da VLC (den kan lese rett fra TV-kort), og da brukte jeg en glatte teknikk som var innebygd i VLC for å få et mindre kornet bilde. Kostnaden er at du mister noe skarphet i bildet. Men dette bør ikke være nødvendig for HD, med mindre videokilden som man laget HD av var kornete i utgangspunktet. Jeg synes det er merkelig at CCCP gjør en utglatting av bildet som standard, kan du slå det av?

I VLC kan du sette post prosessering av bilde løpende mens videoen spilles. Det er seks nivåer, og du finner dem under Video -> Post processing.

VLC er for min del siste utvei for avspilling av film etter og ha prøvd MCP & XBMC.

Xbmc er bra for de som ønsker mediasenter. Jeg foretrekker VLC over alle andre videospillere med god margin. Jeg repsekterer naturligvis at du har andre preferanser, men jeg er redd en del av utsagnene i tråden her gir et svært feil bilde av VLC. Eksempelvis kan postene dine fort oppfattes som at VLC har problemer med å vise et skarpt bilde med riktig sortnivå, begge deler er så vidt jeg vet feil. Endret av Del
Lenke til kommentar

Mine erfaring er att sortnivået og kornete bilde er resultatet med VLC som avspiller. Men det er mine erfaringer og jeg har ikke satt meg inn i programmene så mye og klikket så mye på innstillingene, noe som jeg ikke synes skal være nødvendig om det ikke er noen spesielle funksjoner du skal bruke.

Jeg har dog ikke brukt den siste versjonen av VLC 2.0 men bare den nyeste som var for ca 6mnd siden.

Lenke til kommentar

http://sekharpadikka...-in-vlc-player/

Sliter med det samme selv; dårlig sortnivå i VLC. Installerte Splash Player Pro, der er bildet helt glimrende.

Nevnte fix var litt uklar, vet ikke om de henviser til at alle videospillere når det står "This will apply to all other players" - i så fall ville vel det bety at alle videospillere på et system med nVidia-kort hadde dårlig sortnivå? Som nevnt, for min del fungerer Splash Player utmerket, men ikke VLC. Hvis jeg husker det kan jeg gjerne poste eksempler i kveld, hvis det er en innstilling jeg kan tukle med i VLC som fikser dette så er intet bedre! :)

Lenke til kommentar

Flott om du poster bilder, ellers blir informasjonsverdien så lav. Flott om du også deler hvorvidt dette inntreffer for flere codecs og filmer. Hvilket OS, skjermkort, skjermkortdriver, og hvilken versjon av VLC er også kjekt å vite.

Lenke til kommentar

VLC:

103zd6v.png

Splash Player Pro:

dn1161.png

Ingen ekstra codecs installert. Skjer på alle hd-filmer jeg har prøvd.

OS er Win7 ultimate x64, Alienware m17x med nVidia FeForce GTX 260M i SLI med anbefalt driver 27.06.2010. Sortnivået er uavhengig av driverversjon. Skjedde også den gang jeg kjørte Vista på maskinen.

VLC v. 1.1.11 installert nå, men har opplevd dette med alle tidligere versjoner av VLC.

Lenke til kommentar

Han har da stengt tatt siste versjon? Du finner jo de siste offisielle versjonene til Windows her og der står det v1.1.11?

Kan da umulig være nødvendig å oppdatere til ustabile nightly builds? Har ikke kjennskap til VideoLAN sine nightly utgivelser, men normalt så tilsier nightly builds pre-BETA og alpha nivå?

EDIT:

Du mener kanskje han bare skal teste for verifiseringen sin del.

Kan jo være at han må inn i nVIDIA kontrollpanelet og verifisere at innstillinger er satt til 0-255 og ikke 16-235 farespektrum, det har vell VideoLAN slitt med tidligere?

Forøvrig ville jeg ikke holdt meg til hvilke drivere som Alienware måtte anbefale på sine nettsider, nesten alle produsenter er sent ute med oppdaterte drivere på nettsidene sine og noen oppdaterer knapt listene sine i det hele tatt.

http://www.geforce.com/Drivers og last ned de siste driverne er min anbefaling, og prøv gjerne BETA-driverne som de fleste opplever som bedre enn de siste WHQL driverne.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Hm, var ikke klar over at windows versjonen var så gammel. I dette tilfellet vil nightly builds si 2.0 som begynner å nærme seg ett år nyere. Ja, jeg vil helst gjøre feilsøking på den før vi går videre. Dette er anbefalt praksis fra VLC:

Before you file a new bug, please try a recent ''nightly build''.

ref. http://trac.videolan.org/vlc/

Når det gjelder problemer virker det klart at nvidia har hatt driverproblemer på windows lenge, og dette rammer directx. Du finner en informativ tråd her, som også kan gi løsning for el_cash:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=76965

Felles for rapportene er at de begynner å bli fire år gamle, så jeg er overrasket over at folk opplever dette nå.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Skal sies at jeg har kjørt med et hav av forskjellige drivere tidligere, og kan si temmelig sikkert at dette ikke er driverrelatert. Grunnen til at jeg kjører den "anbefalte" driveren er at den har vist seg mest stabil med færrest mulig krasj. Uansett driver så har VLC kjørt med dårlig sortnivå.

Akkurat nå ser jeg på en film, men jeg kan alltids teste siste nightly build senere. Eller kanskje like så godt bare vente til v2.0 er offisiell.

Er litt usikker på hva du mente med "originalbildet", Del? Bildene er bare fra en helt tilfeldig HD-episode jeg hadde liggende. Du kan få rip-info og link til TPB hvis du vil?

Lenke til kommentar
Uansett driver så har VLC kjørt med dårlig sortnivå.
Uansett greit å ha gjort en utsjekk med siste driver som ramguy linker til, det går fort. HAr du problemet med WMP også?
Akkurat nå ser jeg på en film, men jeg kan alltids teste siste nightly build senere. Eller kanskje like så godt bare vente til v2.0 er offisiell.
Flott, det er veldig greit å få den utsjekken. Jeg vil også foreslå at vi forsøker å finne work-around med den versjonen også.
Er litt usikker på hva du mente med "originalbildet", Del? Bildene er bare fra en helt tilfeldig HD-episode jeg hadde liggende. Du kan få rip-info og link til TPB hvis du vil?

Min feil, jeg trodde bildene var redusert, men de er visst bare små.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...