Gå til innhold

Bygge HTPC til litt trang stereohylle

Anbefalte innlegg

Tenkte å bygge HTPC til stua, og den må få plass i en stereohylle som er 45 cm bred, 17 cm høy og 39 cm dyp. Jeg har en gammel PC som jeg tenkte å plukke fra hverandre. Komponentene jeg har er:

Hovedkort: ASRock G31M-GS R2.0 (micro-ATX)

CPU: Intel Core 2 Duo E8500

RAM: CORSAIR DDR2-1066 4GB Twin 2X/Kit

PSU: OCZ ModXStream Pro 500W

Harddisk: SEAGATE HD Cuda 500GB 3.5" SATA 7200rpm 32MB

(Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 260. Sannsynligvis for stort og varmt for HTPC)

(Gammelt kabinett: Antec Nine Hundred)

Det jeg trenger er altså HTPC-kabinett, CPU-kjøler, Blu-ray-drev, grafikkort og muligens lydkort. Her trenger jeg noen tips.

Kabinett:

Dette er litt vanskelig, siden det må få plass i en hylle på sånn ca 452x173x390 mm. Så vidt jeg har funnet, er det bare Silverstones Grandia-kabinetter som får plass. Tenkte f.eks. Silverstone Grandia GD05B. Det får plass (44 cm bred), men 1 cm klaring i bredden virker jo lite med tanke på at det er vifter i sidene på kabinettet. Kan dette gå, eller blir det håpløst å få inn en HTPC med micro-ATX i den hylla? Finnes det noen kabinetter som er mindre (i bredden)? Oppdatering: Compucase 7K09 250W får fint plass, men har muligens en litt svak strømforsyning.

CPU-kjøler:

Hva får jeg plass til? HTPC-en skal nok ikke brukes til noe mer krevende enn film, så jeg trenger vel ikke all verdens kjøleytelse. Kan ev. underklokke prosessoren noe hvis nødvendig. Viktig at kjøleren ikke bråker mye. Jeg har stock-kjøleren fortsatt, men den vil jeg tro blir litt plagsom lydmessig.

Blu-ray-drev:

Jeg har erfaring med at en del DVD-drev bråker mye. Kan tenke meg at det er slik med noen Blu-ray-drev også? Kan noen anbefale en Blu-ray-leser som ikke lager sånt leven?

Grafikkort:

Her har jeg tenkt billig, kompakt og stille: Gigabyte GeForce 210 Silent HDMI 1GB. Jeg har for øvrig et gammelt Nvidia GTX 260, men det blir vel litt stort og varmt for en HTPC?

Lydkort:

Her trenger jeg råd. Skal koble til Logitech Z906 (5.1-anlegg), enten med 3x minijack eller optisk TOSLINK. Logitech Z906 kan ikke dekode tapsløse lydkodeker som finnes på Blu-ray (kun vanlig Dolby og DTS), så derfor tenkte jeg at jeg får best resultat ved å kjøpe et lydkort som kan dekode disse og koble til anlegget med 3x minijack. Er forskjellen i lydkvalitet (i forhold til lossy kodeker) stor nok til at det er verdt å legge ekstra penger i et lydkort som kan dekode tapsløse kodeker? Og får et slikt kort plass i kabinettet? Vil gjerne også ha mulighet til å forsinke lyden ut fra PC-en for å synkronisere med TV-en, som er litt treig i bildeprosesseringa. Kan dette gjøres i software (Windows), eller må lydkortet støtte dette på noe vis?

Hvis det er håpløst å få plass til en HTPC med micro-ATX med plassbegrensningene jeg har, vurderer jeg å kjøpe meg en ferdig ASRock-løsning. Kanskje det er bedre? Det blir jo mye mindre styr, og jeg kan heller prøve å selge den gamle PC-en (som tross alt er ganske kapabel) for et par lapper. Netto-kostnad blir i så fall omtrent det samme, vil jeg tro.

Endret av oddsock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar!

Jepp ville gått for den siste løsningen, å selge den gamle og gå for en ferdig asrock løsning, siden du har begrenset med plass, og de delene dine strengt ikke passer i en trang htpc- løsning

Hvilke deler jeg har er det som ikke passer i en HTPC?

Med siste løsning så må du nok hoppe på Linux for å klare HD materiale.

Ville heller ha gått for en Intel i3, og et hovedkort med Z68 chipset for å bruke den innebygde grafikkbrikken.

1. Hvorfor skal ikke ASrock Ion 3D klare HD-materiale i Windows?

2. Hvorfor mener du jeg absolutt må bruke innebygd grafikkbrikke? Et fullt brukbart Nvidia-kort koster jo bare 200 kr. Ønsker å gjøre dette så billig som mulig, og da er det vel mye bedre å bruke 200 kr på et grafikkort enn å bruke 2000+ kr på nytt hovedkort og CPU?

Fant for øvrig et annet kabinett som bør passe greit inn i hylla: Compucase 7K09 250W. Dimensjoner (BxHxD) 367x99x350 mm. Eneste problemet er vel at det er liten plass til PSU, og den som følger med er ikke spesielt kraftig. I spesifikasjonene til grafikkortet jeg tenker å sette inn (som vel er det enkleste dedikerte kortet man kan få kjøpt) står det at det anbefales en PSU på 300W. Prøvde å legge inn alle spesifikasjonene i eXtreme Power Supply Calculator. Minimum PSU ligger på ca 150-160 W, mens anbefalt PSU ligger på ca 200-210 W (litt avhengig av bruk av eksterne harddisker og slikt). Kan dette holde?

Annet alternativ til ASRock ION 3D: Zotac Zbox AD02 Plus. (Kan legge til en ekstern Blu-ray senere. Foreløpig har jeg PS3, men vurderer å flytte den til et annet rom.) Det jeg føler meg usikker på med disse mini-PC-ene er lydkvalitet og støtte for lydformater. Vil jeg uten videre kunne bitstreame Dolby- og DTS-signaler (ikke nødvendigvis HD-formater) ut på TOSLINK? Eller vil PC-en dekode signalet før det sendes ut på TOSLINK? Og hva om jeg bruker de analoge utgangene (kun ASRock, 3x minijack)? Jeg ser det står noe om DTS i spesifikasjonene til ASRock ION 3D, men Dolby nevnes ikke. Betyr det at filmer med Dolby-lyd ikke kan spilles av?

Endret av oddsock
Lenke til kommentar

Fordi jeg selv måtte hoppe over til Linux med nesten samme prosessor og grafikkbrikke.

Å bruke den innebygde grafikkbrikken i prosessoren er jo ingenting annet en billig, og i3 har nokk kraft til å kjøre Windows 7 uten at alt lagger.

Som sagt så har jeg måtte hoppe over til linux på nesten samme hardware som i asrock da windows 7 rett og slett lagget, og avspilling ikke gikk noe bedre.

Lenke til kommentar
Å bruke den innebygde grafikkbrikken i prosessoren er jo ingenting annet en billig, og i3 har nokk kraft til å kjøre Windows 7 uten at alt lagger.

Det er selvsagt gunstig å bruke den integrerte grafikkbrikken i i3 hvis man har en i3. Jeg har et fullt brukbart micro-ATX-hovedkort med LGA775-socket, Intel C2D E8500 CPU og 4 GB DDR2 RAM. Da er det billig å kjøpe et grafikkort til 200 kr for å komplettere dette. Det er ikke billig å kjøpe nytt hovedkort, ny CPU og ny RAM, bare for å få en i3 med integrert grafikkbrikke.

Lenke til kommentar

Etter litt research har jeg funnet ut at det kan bli vel trangt og varmt for en HTPC med micro-ATX-hovedkort i TV-benken. Er ikke sikker på om jeg liker ASRock-maskinene, så jeg tenker nå å bygge en Mini-ITX-basert maskin. Jeg har satt opp et oppsett her. Ser det brukbart ut? Seagate-disken (2 TB) har jeg allerede liggende. Kan vurdere å droppe lydkortet hvis det integrerte er bra nok, men det tviler jeg egentlig på. Integrert lyd er sjelden bra etter hva jeg har erfart.

Lenke til kommentar

Skal du kjøre HD lyd over hdmi får du ikke bedre lyd enn i det interne lydkortet.

Det støtter bitstreaming.

Oppsettet er helt greit for vanlig bruk, skal du f.eks bruke madvr ville jeg gått for et kraftigere oppsett.

Skal koble til Logitech Z906 surround-anlegg, og det har ikke HDMI-inngang. Det har TOS-link, digital coax og analog input i form av 3x minijack. Anlegget støtter altså ikke dekoding av HD-lydformater (kun vanlig Dolby Digital og DTS). Tenkte jeg burde kunne dekode HD-lydformater i software på PC-en og sende dette til anlegget over 3x minijack. Hvis jeg skal bruke minijack, har jo kvaliteten på lydkortet en del å si. Men spørsmålet er vel om vil jeg ha noe utbytte av å gjøre det på den måten fremfor å koble til anlegget med TOS-link og dekode Dolby Digital/DTS i den enden.

Madvr har jeg ikke hørt om før. Hva er egentlig poenget med det?

Lenke til kommentar

Om det blir bedre eller dårligere kommmer ann på kvaliteten til D/A converteren i stereoanlegget. Men jeg vil tro at det er bedre å overføre lyden digitalt enn minijack pga signalstøy fra pcen. Men det blir bare ren gjetting.

Skal du ha bedre lyd ville jeg satset på en ekstern USB D/A converter.

madvr brukes til oppskalering av f.eks DVD til 1080p.

Lenke til kommentar

Om det blir bedre eller dårligere kommmer ann på kvaliteten til D/A converteren i stereoanlegget. Men jeg vil tro at det er bedre å overføre lyden digitalt enn minijack pga signalstøy fra pcen. Men det blir bare ren gjetting.

Skal du ha bedre lyd ville jeg satset på en ekstern USB D/A converter.

madvr brukes til oppskalering av f.eks DVD til 1080p.

OK. Sikkert like greit å bruke TOS-link, da.

Men jeg har et spørsmål som jeg ikke greie å finne svar på. Hvor kraftig strømforsyning trenger jeg egentlig til dette oppsettet? E-450 finnes ikke i eXtreme Power Supply Calculator. Må jeg ha så mye som 200W, eller kan jeg klare meg med mindre? I så fall er utvalget av kabinetter (med medfølgende PSU) litt større.

Ja du har et godt poeng der.

Denne blir kanskje for stor:

http://www.hardware.no/artikler/fractal_design_array_r2/80629

Ja, har bare 17 cm i høyden, så den går ikke inn.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt. Oppsettet ble slik. Har ikke funnet noen anmeldelser av Chieftec-kabinettet, men det ser fint ut, og det burde være mulig å få på plass en stor vifte i toppen, samt en mindre i sida, hvis nødvendig.

Var litt skeptisk til å kjøpe OCZ Agility 3, ettersom jeg har hørt mye skrekkhistorier om ustabilitet, krasj osv, men så vidt jeg skjønner, skal det stort sett være utbedra i firmware nå. Vurderte den nye OCZ Octane (64GB), men så at den bare bruker SATAII (3.0 Gbps), og siden Agility 3 ikke var veldig mye dyrere, gikk jeg for den.

Kommer tilbake med litt erfaringer når jeg har fått pusla det sammen og testa litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...