Gå til innhold

Bytte til studiespesialisering, å bli ingeniør?

Rambo14

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går nå på TIP vg1, og sliter med å finne ut av hva jeg skal søke meg videre til. Jeg er ganske lei av å sveise og dreie osv, og jeg liker det ikke. Jeg tror ikke jeg vil bli noe innen dette heller. Men har nokså lyst til å bli ingeniør. Lurer da på om jeg burde bytte til studiespesialisering neste skoleår da?

Men er det veldig vanskelig å bli ingeniør? Og hvor vanskelig er matten og de andre fagene på studiespesialisering? For jeg er litt lei av norsk og de fagene. Men jeg liker fag som naturfag, engelsk og matte. Jeg har 5 i praktisk matte nå. Men hvis det er for vanskelig å bli ingeniør, har dere forslag til andre yrker som passer til meg?

Jeg synes det virker interessant å være med å konstruere ting, å bruke data, teknologi, å designe produkter f.eks. Jeg kunne også tenke meg å jobbe i USA hvis det går ann da. Ellers har jeg ikke så mye peiling på hva jeg vil bli. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg går nå på TIP vg1, og sliter med å finne ut av hva jeg skal søke meg videre til. Jeg er ganske lei av å sveise og dreie osv, og jeg liker det ikke. Jeg tror ikke jeg vil bli noe innen dette heller. Men har nokså lyst til å bli ingeniør. Lurer da på om jeg burde bytte til studiespesialisering neste skoleår da?

Men er det veldig vanskelig å bli ingeniør? Og hvor vanskelig er matten og de andre fagene på studiespesialisering? For jeg er litt lei av norsk og de fagene. Men jeg liker fag som naturfag, engelsk og matte. Jeg har 5 i praktisk matte nå. Men hvis det er for vanskelig å bli ingeniør, har dere forslag til andre yrker som passer til meg?

Jeg synes det virker interessant å være med å konstruere ting, å bruke data, teknologi, å designe produkter f.eks. Jeg kunne også tenke meg å jobbe i USA hvis det går ann da. Ellers har jeg ikke så mye peiling på hva jeg vil bli. Takker for svar!

Mange spørsmål, skal prøve. Bare spør igjen om du ikke er fornøyd eller jeg glemmer noe.

Det om du burde skifte eller ikke er vanskelig å være objektiv om. Men jeg mener at jo høyere utdanning jo bedre :) (ta den setningen med en klype salt).

Når det gjelder om ting er vanskelig eller ikke så avhenger jo det uavhengig av ferdighet/iq/"mattehjerne" av interesse. Alle klarer alle studier bare man har lyst og er interessert (mener jeg). Siden du har en mekanisk bakgrunn tror jeg du er i den gruppen som generelt sett liker tekniske oppgaver og vil derfor klare en ingeniør lettere enn f.eks noen som er dyreinteressert :) Naturfag, engelsk og matte er tre fag du burde ha litt interesse for, så det passer jo bra.

Sammenliknet med ingeniør er jo matten på studiespesialisering lettere, men det betyr ikke at den er lett i det stadiet man er i. Uansett er dette noe som er overkommelig uavhengig av vanskelighetsgrad :)

Når det gjelder studieretning så er det litt verre. Ingeniørdesign yrker er det flust av. Jeg vil foreslå at du søker litt rundt på nett for å finne noe som virker interessant. NTNU, UiS, UiT for å nevne noen er jo anerkjente for å ha gode solide utdannelser. Universitetet i Narvik er også veldig godt teknisk (et lite hint), ta en titt på nettsidene så kan du jo spørre ut om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...