John Keats Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) Håper dette er rette kategori for å putte dette. Har seg slik at jeg tar opp noen fag i år som privatist og mitt store mareritt ble virkelighet. Eksamen gjennom privatistkontoret her i Oslo kan ikke gjøres på data, men må utføres med penn og papir. Problemet er at ferdighetene mine med penn og papir er mildt sagt på trynet. Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med skriften min og det er faktisk så ille at jeg selv ikke alltid klarer å tyde noe jeg har skrevet. Språkmessing har jeg få problemer når det gjelder rettskrivning, men jeg kommer til kort når jeg skal skrive manuelt blant annet fordi jeg gjør en del fæle ting som jeg ikke selv skjønner noe av. Det er ofte jeg skriver en helt annen bokstav midt i et ord selv om jeg vet hvordan ordet staves. Dette gjør jeg aldri på data. Samtidig kan det hende jeg fullstendig glemmer enkelte ord i en setning og noen ganger gjentar jeg det samme ordet flere ganger på rad. Jeg aner ikke hvorfor dette skjer, for jeg vil si jeg skriver tilnærmet perfekt når jeg bruker tastatur, og gjør ingen av disse blemmene. Med penn og papir blir dermed hva jeg skriver en stor usammenhengende suppe, og det hjelper ikke at jeg skriver så stygt at ingen skjønner hva som skal stå. Muntlig har jeg alltid gjort det kjempebra på skolen, med karakterer fra 4+ til 6, mens den skriftlige biten de gangene jeg ikke har fått lov å bruke data har aldri gått høyere en 4, som regel rundt karakteren 3. Kunnskapsmessig vil jeg si at jeg scorer ganske høyt. Jeg vet selv at jeg kommer til å gjøre det bra når det gjelder evne til å reflektere og begrunne mine egne synspunkter i det jeg skriver, men jeg er redd for at skriveferdighetene kommer til å trekke meg så langt ned at jeg like så greit bare kan la være å møte. Jeg er nemlig ikke interessert i lave karakterer når jeg vet jeg ligger sterkt an i faget. Særlig ikke med tanke på at det jeg vil studere krever gode karakterer. Noen som vet hvordan jeg eventuelt kan forbedre meg selv? Endret 14. februar 2012 av Hello Kitty Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) De første årene jeg gikk på skole husker jeg at jeg trente på skriving av bokstaver (dette var løkkeskrift dog), har du prøvd noe lignende slik at bokstavene dine muligens kan bli tydeligere? Problemet med feilstavingen vet jeg ikke hvordan du kan få fikset, om du skriver fort kan du sette ned farten eller eventuelt se bedre etter mens du skriver setningene. Det beste for deg ville tydeligvis være å bruke pc, men antar at det ikke er mulig via søknad (du vil i så fall trenge dokumentasjon fra pedagog ol.). Endret 15. februar 2012 av Dark Archon Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Da jeg avla eksamen ut av vidregående husker jeg det var en som fikk bruke pc fordi han hadde så dårlig håndskrift. Er det ikke noen du kan forhøre deg med? Jeg regner med at dersom man har dysleksi en kan bruke data(?). Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Vi hadde skrivetrening på barneskolen men jeg mestret det aldri. Har hatt en datamaskin så lenge jeg kan huske og har alltid gått for en jobb der jeg kommer til å bruke denne, derfor har nok det å skrive blitt nedprioritert. Jeg ser rett og slett ikke hvordan det å skrive pent skal kunne komme meg til gode i en jobb der en hovedsakelig holder på med data. Har prøvd å forhøre meg litt men jeg kvalifiserer ikke til å bruke datamaskin under eksamen og må derfor klare meg med penn og papir, noe jeg mener er på trynet da jeg kan skrive minst tre ganger så langt og mye mer ryddig, i tillegg til at det vil være lettere å formulere seg på denne måten. Å bruke masse tid på skrivetrening er uaktuelt, det har jeg rett og slett ikke tid til med 5 fag, jobb og andre aktiviteter som skal gjøres hver uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå