Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Tenkte å opprette en liten tråd om bilhold nå i disse vintertider, hvor det er mye salt og generel drit som ikke akkurat gjør bilen din blank.

 

Målet for tråden er å utveksle tips og triks, egne erfaringer og hvordan de holder bilen sin så ren som mulig igjennom året, og nå kanskje er vinterrengjøring mest aktuelt :)

 

Vasker folk bilen i selvvasken, automat, eller hjemme i tunet/garasjen?

 

Jeg selv holder meg unna automatvaskene da jeg liker å holde bilen ripefri og så blank som mulig, men skulle gjerne hatt den underspylingen. Synd det ikke er selvvaskhaller med underspyling overalt! :)

 

Så, er det noe bilrenholdsinteresserte folk på dette forumet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ELSKER å vaske min egen bil like mye på vinteren som om sommeren.

Mitt beste tips for vasking på vinteren er generelt å bruke selvvasken og spyle med rent vann over hele bilen og under for HVER gang man er ute på motorveien.

Bor litt lengre inni landet så jeg slipper mye E6 kjøring, men spyler bilen ren hver gang jeg er uttpå der.

 

Folk flest som bor i Oslo-området spyler ikke bilen sin ofte nok kontra hvor mye salt det er på veiene der nede. Ender opp med en rustholk ut av en annen verden. En påkostning på 15-20 kroner dagen for å bare spyle bilen rundt sparer deg for å ende opp med rustproblemer.

Lenke til kommentar

Så, er det noe bilrenholdsinteresserte folk på dette forumet?

 

Det er det! :D

 

Jeg vasker normalt sett bilen to ganger i uka. Vasker på selvvasken på Statoil ved flyplassen her ettersom det går an å kjøpe verdikort så jeg slipper å drasse på masse mynt hele tiden.

 

Vasker stort sett på denne måten, spyler kun med rent vann uten varmvoks eller såpe. Tidsforbruk ca. 15-30min:

  1. Avfetter med Surfex HD 1+40 og lar det ligge i rundt 5 minutter før jeg spyler av.
  2. Prickbort når det er blitt "nupper" i lakken. Bruker den ca. hver tredje gang.
  3. Scholl Rim7 felgrens 1+1
  4. Bøttevask med Chemical Guys Glossworkz eller Sitrus Wash. Alt etter humøret. Vasker med Zymöl svamp eller ullmitt. Vasker 1/3 av bilen om gangen og spyler av.
  5. Hvis det er lyst og meldt pent vær noen dager fremover tørker jeg av bilen med et mikrofiber tørkehåndkle. Ellers kjører jeg bare litt opp i hastighet og lar vannet renne av. :)

(1+1 betyr 1 del produkt blendet med 1 del vann.)

 

 

 

 

Hvis jeg skal detaile en bil så vasker jeg slik. Tidsforbruk 1t-1t 30min alt etter hvor møkkete bilen er:

  1. Avfetter først med Prickbort og lar den ligge i 10 minutter før jeg spyler av. Denne tar asfalt og tjæreflekker.
  2. Samme med Surfex HD, blander en sterk blanding (1+5) for å strippe bilen for bl. a. gammel LSP.
  3. Sprayer Iron X på nedre deler av bilen og der det trengs. Denne tar piggstøv (små rustflekker på lakken).
  4. Scholl Rim7 på felger og koster med en felgbørste for å få de helt rene. Må ty til Iron X noen ganger for å få vekk alt.
  5. Bøttevask med Chemical Guys Glossworkz eller Sitrus Wash. Alt etter humøret. Vasker med Zymöl svamp eller ullmitt. Vasker 1/3 av bilen om gangen og spyler av.
  6. Clayer bilen med en claybar og ONR 1+20 som claylube. Dette er for å få vekk siste rest av fastgrodd møkk.
  7. Tørker bilen med et mikrofiber tørkehåndkle.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Ja, men høres ut som du er godt bevandret i dette CFM. Er nokså fersk i gamet, men har prøvd flere av produktene du nevner. Dog ikke Surfx HD.

 

Kjøpte en 10L med Scholl Rapid9000, veldig god den, men holder ganske lenge da jeg blander den 1:10, selvom det går noen ganger med litt sterkere blandinger også siden jeg ikke fikk noen LSP på bilen før det ble kaldt.

 

Har handlet inn det, så fort det blir noen plussgrader skal jeg prøve meg med et lag voks.

 

Har også Rim7, ganske dyr denne, men ufattelig god om den får virke litt. Ikke blandet ut, men fungerer kanskje bra det om felgene ikke har 2 år gammelt bremsestøv? :)

Lenke til kommentar

Så lenge du vasker ofte så kan du fint blande den ut ned til 1+3 vil jeg tro. Den skal jo egentlig ikke blandes ut på grunn av gel konsistensen, men som du sier er den ganske dyr. Jeg kjører 1+1 blanding selv, men skal teste 1+2 eller 1+3 neste gang. Den får bare ligge litt lenger i såfall. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Vasker bilen kanskje 3-4 ganger i året med poleringsvask på automate, syntes det holder egentlig.. Men for all del: husk og skru av antenna før du sendern inn i automat vaskenen, brakk antenna mi i dag pga det ://

 

Den brukne antennen er da ingenting mot de 5000 du må ut med for å få lakken i god stand igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vasker bilen kanskje 3-4 ganger i året med poleringsvask på automate, syntes det holder egentlig.. Men for all del: husk og skru av antenna før du sendern inn i automat vaskenen, brakk antenna mi i dag pga det ://

 

Den brukne antennen er da ingenting mot de 5000 du må ut med for å få lakken i god stand igjen...

Veit nå ikke helt jeg da, var innom Albjerk for og høre om dem kunne fikse det, jada, dette kunne dem gjøre for 3500,-! Haha, da setter jeg heller på krympestrømpe over og ser glad ut.

Lenke til kommentar

Vasker bilen kanskje 3-4 ganger i året med poleringsvask på automate, syntes det holder egentlig.. Men for all del: husk og skru av antenna før du sendern inn i automat vaskenen, brakk antenna mi i dag pga det ://

 

Den brukne antennen er da ingenting mot de 5000 du må ut med for å få lakken i god stand igjen...

Veit nå ikke helt jeg da, var innom Albjerk for og høre om dem kunne fikse det, jada, dette kunne dem gjøre for 3500,-! Haha, da setter jeg heller på krympestrømpe over og ser glad ut.

 

Bra for deg, bare sørg for at det er folk som kan sakene sine. Vet ikke hva Albjerk er for noe, men folk som er proffe og gjør det på hobbybasis og utfører en skikkelig jobb går nesten i minus på 3500kr :) På en skikkelig lakkorigering.

Lenke til kommentar

Vasket bilen i dag. Eller, spylte den for å få av saltet i hvertfall.

 

Rekkefølgen var som følger:

  1. Surfex HD 1+40
  2. Rim7 på felger
  3. Spyle av
  4. Prickbort
  5. Spyle av
  6. IronX på felger og på nedre del av dørene
  7. Spyle av

 

Det var ikke mye møkk igjen for å si det sånn, en tynn liten grå hinne av trafikkfilm (mye mindre enn vanlig, måtte se det i lys), det går uansett ikke vekk med mindre man vasker med svamp/mitt. Lakken var i hvertfall helt glatt å ta på etterpå. Herlig! Sånn liker jeg det. :)

 

Må si jeg blir like imponert over IronX hver gang jeg bruker det. Man tror bilen er helt ren, men etter et halvt minutt ser man at man tok feil. :p

Endret av CFM
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg vasker bilen min ALDRI i automat. Her er det håndvask som gjelder.

 

1. Prickbort (syrevask 2 g i året) fra vinduene og ned. Prickbort på felger, Dette får stå i ca 10 min,

2. Spyle bort med VARMT vann

3. Fram med skumkanon og bader bilen i såpe. Det får stå i ca 5-10 min.

4. Spyle bort med varmt vann

5. Håndvask med bøtte m/grit og ullmitt, pluss detailbørste på krinker og kroker.

6. Spyle av.

7. Tørk med microfiber

 

Ved detailing er det samme som ovenfor pluss

8. clay

9. polish

10. Wipedown

11. Voks

 

Av produkter så bruker jeg Prickbort, Meguiars, 3M og Swissvax...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mye av avfettingene er vannbasert. Som f.eks Surfex HD. Prickbort er derimot petroleumsbasert.

IronX er vel sats blandet med spy og en dæsj syntetisk kirsebærlukt i en salig blanding, og så jævlig at tilogmed rusten i lakken løper sin vei. Men gurimeg så effektivt!

 

Og de av dere som peiser bilen gjennom vaskeautomaten på bensærn, sjekk bilen i sollys etterpå, og se refleksjonen i sollyset. Mange striper?

 

Et eksempel på effekten en vaskeautomat og ellers biltemasvamp på kun avspylet bil har på billakk over tid, er kjerringa mi sin bil. Nærmest kamera er korrigert med maskin, mens øvre halvdel av teipen ikke er det.

VI5xk.jpg

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...