Gå til innhold

Produktutvikling vs petroleumsfag

maaland

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå i 3.klasse på videregående på realfagslinjen og skal snart søke videre utdanning.

Retningene jeg har sett mest på er master i master i produktutvikling og produksjon og master i petroleumsfag , begge ved NTNU. Det jeg lurer på er hvilken av disse utdanningene vil gjøre meg mest attraktiv på jobbmarkedet? Hvilken av disse to typene ingeniører er mest ettertraktet? Og er det noen forskjell på lønn?

Kan nevne at jeg også har sett litt på indøk også, men synes at det er litt for mye økonomi for meg som realfagsperson.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg går nå i 3.klasse på videregående på realfagslinjen og skal snart søke videre utdanning.

Retningene jeg har sett mest på er master i master i produktutvikling og produksjon og master i petroleumsfag , begge ved NTNU. Det jeg lurer på er hvilken av disse utdanningene vil gjøre meg mest attraktiv på jobbmarkedet? Hvilken av disse to typene ingeniører er mest ettertraktet? Og er det noen forskjell på lønn?

Kan nevne at jeg også har sett litt på indøk også, men synes at det er litt for mye økonomi for meg som realfagsperson.

Takk på forhånd

Petroleumsteknologi gruser de fleste linjer hva startlønn angår. Spesielt om du velger å gå boring. Jeg går nå 5. året (pet.tekn med fordypning i boring) og hadde tre jobbtilbud før november og de fleste av mine medstudenter har fått seg jobb. Mange ender opp i Rogaland-regionen (ikke alle). Jeg vil tro at man med en annen grad kanskje har flere alternativer hva jobblokasjoner angår.

Endret av micjj
Lenke til kommentar

Jeg studerer òg petroleum. Fordeler slik jeg ser det:

- Bra lønn!

- Spennende og internasjonal bransje. Jeg satser på å få meg jobb som feltingeniør når jeg er ferdig, og da blir det mye reising forhåpentligvis.

- Lett å få relevant sommerjobb. Har selv fått tilbud fra Statoil i år, og Halliburton i fjor. Vet ikke hvordan dette er på andre linjer?

- Jeg har òg inntrykk av at veldig mange får jobb før de er ferdigutdannet, i hvert fall av dem jeg kjenner.

Det er vel kanskje flere damer som studerer produktutvikling--Jeg har i hvert fall inntrykk av av dette er typisk "jenteingeniørlinje" à la kjemiingeniør ... Mulig jeg tar feil ...

Edit: Kan òg nevne at jeg vurderte produktutvikling, men valget falt på petroleum.

Endret av The mighty Quinn
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil, så het linjen Master i Produktutvikling og Produksjon tidligere SivIng Maskin men skiftet navn for å virke morsommere of litt mindre maskulint. Når det er sagt, så synes jeg begge linjene virker som fine studieretninger.

Lenke til kommentar

Oh maan, jeg blir gæren. Sitter med samme problemstilling som trådstarter. Etter et langt og godt friår så skal jeg søke meg inn på NTNU, har indøk på 1 valget men siden jeg ikke får mer enn 57,5 poeng i ordinærkvoten er vel det et long-shot. Og det vet jeg, men klarer ikke bestemme meg for petroleum eller pup på 2. valget. Har forandret søknaden min 2 ganger nå mellom de to. Jeg ønsker en godt betalt jobb med mulighet for mye reising til andre verdensdeler og land! Og jeg ønsker en sikker fremtid og et godt studiemiljø.

Lenke til kommentar

Dersom man er usikker foreslår jeg følgende: Velg en eller annen retning (f.eks. maskin, petroleum, energi- og miljø, e.l.), og ta i tillegg finans-, ledelse-, og økonomifag som valg- og fordypningsfag. Når du kommer til det femte året kan du i tillegg skrive oppgaver relatert til kostnadsbesparelser/effektivisering innen for en bransje som ditt fakultet har veiledere innen. Da vil du opparbeide deg en bakgrunn som gjør at du både er aktuell for konsulentjobber, til en viss grad finansjobber, samt jobber innen for den valgte teknologiretningen.

Dersom internasjonale jobber frister anbefaler jeg petroleumsteknologi eller det å etter hvert sikte seg inn mot jobb i et stort internasjonalt konsulentfirma. Det siste fordrer at du har karaktersnitt på rundt B.

Lenke til kommentar

Men burde ikke petroleumsnæringen være på vei nedover? Peak-oil og det der? Vil jo gjerne en retning som sikrer meg en sikker fremtid :p

Oljen kommer til å vare lengre enn hva du gjøre, har blitt fortalt at oljen på den norske sokkelen kan vare helt til neste århundre. Men om det stemmer vet jeg ikke. Men tror heller ikke oljen er borte om 20 år. Den er ikke på vei nedover.

Finnes flere områder som "hittil" ikke er kostnad givende nok til å begynne å borre etter olje (de bruker mer enn hva de får igjen), men teknologien eller etterspørselen kommer til å gjøre noe med det. Og det finnes også flere områder som står igjen å bli søkt.

Vurderer petroleumsfag selv.

Lenke til kommentar

Men burde ikke petroleumsnæringen være på vei nedover? Peak-oil og det der? Vil jo gjerne en retning som sikrer meg en sikker fremtid :p

Oljen kommer til å vare lengre enn hva du gjøre, har blitt fortalt at oljen på den norske sokkelen kan vare helt til neste århundre. Men om det stemmer vet jeg ikke. Men tror heller ikke oljen er borte om 20 år. Den er ikke på vei nedover.

Finnes flere områder som "hittil" ikke er kostnad givende nok til å begynne å borre etter olje (de bruker mer enn hva de får igjen), men teknologien eller etterspørselen kommer til å gjøre noe med det. Og det finnes også flere områder som står igjen å bli søkt.

Oljeproduksjonen er halvert de siste ti årene, så selv om dette ikke fortsetter i samme tempo (nye funn, nye arealer og teknologi), og tatt i betraktning gassen, er det vel rimelig å anta at svært få av de petroleumsingeniørene som utdannes i disse dager vil kunne bli pensjonister på det her i Norge.

Håper å være en av de :wee:

Lenke til kommentar

Oljeproduksjonen er halvert de siste ti årene, så selv om dette ikke fortsetter i samme tempo (nye funn, nye arealer og teknologi), og tatt i betraktning gassen, er det vel rimelig å anta at svært få av de petroleumsingeniørene som utdannes i disse dager vil kunne bli pensjonister på det her i Norge.

Håper å være en av de :wee:

Hvorfor studerer du petroleumsfag hvis du er så negativ til fremtidsutsiktene?

Jeg vil heller si at det er rimelig å anta at profittmarginene blir mindre, og at det å være petroleumsingeniør blir mindre lukrativt enn det er nå.

Det som skjer i Norge nå, skjedde i USA for 5-6 år siden. Selskapene skrek etter folk, mediene publiserte artikler om hvor enkelt det var å få jobb, hvor god lønnen var, hvor gode fremtidsutsikter en kom til å få, etc. Av det forrige kullet som ble uteksaminert fra skolen min, hadde bare ca halvparten fått jobb 3 måneder etter siste eksamen.

Oljebransjen er en volatil bransje, noen år er det fantastisk å være petroleumsingeniør, andre er det ganske så labert.

Lenke til kommentar

Jeg er da ikke negativ, prøver bare å være realistisk. Kan hende vi begge har rett, at det blir færre av oss men med bedre betingelser.

Jeg tror det er bedre å være bevisst, enn å bare skrike "det blir bedre og bedre teknologi, vi åpner Lofoten tut og kjør dette tar aldri slutt" og late som om man ikke hører om noen påpeker at den tankegangen er feil.

Ikke rettet mot det altså, men mange tenker på den måten.

:)

Lenke til kommentar

- Lett å få relevant sommerjobb. Har selv fått tilbud fra Statoil i år, og Halliburton i fjor. Vet ikke hvordan dette er på andre linjer?

Hvilket år kan man greie å få seg relevant sommerjobb fra? Etter 3.?

Vet om flere som fikk etter førsteåret (da i relevante firma, men ikke så relevante stillinger). Jeg blir ferdig med andreåret nå til sommeren, og har fått i Statoil (veldig relevant). Jeg vet at Statoil har grense på andreåret–mange andre firma, gjerne de litt mindre, tar inn folk etter bachelorgraden.

Når det gjelder på lang sikt, så tror jeg at det er alltid er jobb til de beste. Jeg har uansett ingen ambisjoner om å jobbe i Norge etter endt utdannelse (ønsker å jobbe som feltingeniør innen oljeservice, evt. som geolog i f.eks. Geoservice).

Endret av The mighty Quinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...