Gå til innhold

Førsteinntrykk Canon Powershot s100 *litt skuff*

Anbefalte innlegg

Ja da var den i hus...

Den er kjapp og hendig.

Men etter noen timers fikling sliter jeg litt med å bli fornøyd med bildekvaliteten.

Jeg veit jo at jeg aldri vil komme nær speilrefleks-kvalitet, men allikevel trodde jeg at jeg kunne forvente mer.

Bildene blir tidvis kornete og uskarpe. Linjer på bygninger/menneskekropper blir litt udefinerte. Jeg har justert ISO ned, knipset i auto og manuell. Men tendensen er litt kornete med unntak av makrobilder som blir fantastiske.

Jeg hadde for en stund tilbake et Canon 300HS kamera, og jeg ble overhode ikke fornøyd pga. akkurat de samme tendensene.

Er det mulig å bli fornøyd med et kompaktkamera i ca 3500 kroners-klassen disse dager?

Vurderer nå G12, men det sies at bildekvaliteten er veldig lik s100.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at du stiller for store krav til at du vil bli fornøyd med så små sensorer.

Men noen kontrollspørsmål.

Skyter du i RAW eller JPEG?

Sitter du å stirrer på bildene i 100% forstørrelse?

Har du prøvd å skrive ut et par bilder? f.eks så stort du får det på et A4 ark?

Lenke til kommentar

Jeg tror at du stiller for store krav til at du vil bli fornøyd med så små sensorer.

Men noen kontrollspørsmål.

Skyter du i RAW eller JPEG?

Sitter du å stirrer på bildene i 100% forstørrelse?

Har du prøvd å skrive ut et par bilder? f.eks så stort du får det på et A4 ark?

Jeg er helt enig med deg, jeg tror også at jeg stiller for store krav...

Skyter i JPEG så langt.

Laster dem opp i Lightroom og kikker på dem der, og ja muligens stirrer.

Men selv på kamera-skjermen ses de litt udefinerte kornete linjene i bildet.

Printeren har tatt kvelden så får ikke testet ut på papir enda.

Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente samme bildekvalitet som med en speilrefleks, og spesielt ikke hvis du går særlig opp i ISO. Skyt i Raw for best mulig bildekvalitet, hold ISO lav og ikke pixel peep på 100%. Skaler heller bildet til den oppløsningen du skal bruke det i, skarp det opp og se om det ser bra ut. Se hva du kan forvente i dpreviews testbilder, hvor du også kan sammenligne med speilreflekser.

Hvis du ikke er fornøyd da, så skal du opp på et kamera med større sensor - et systemkamera eller en kompakt som G1X, X100 eller lignende.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

Bildene blir ok med RAW, men jeg tror ikke jeg kommer så mye lengre enn OK med budsjettet jeg har. 7-8000 for et nummer to kamera blir litt i overkant. Det er heller penger jeg investerer i optikk til systemkamera.

Jeg skulle aldri ha skaffet meg speilrefleks, ha ha.

Kompaktkameraet er det som kommer til å være med ut på søndagsturer, fjellturer hvor speilrefleksen ikke får plass, strandturer - ja mye utebruk. Lysforholdene er jo som regel mye bedre ute, så forhåpentligvis kan kompaktkameraet gjøre nytten der.

Samboeren min rister på hodet av meg og skjønner ikke hva jeg klager på, gud hvor kresen jeg er blitt:)

Lenke til kommentar

Det er viktig å sette krav til utstyret man kjøper inn. Men man må også huske at når man kjøper inn utstyr for å "dokumentere" sitt daglige liv, hvor hovedpoenget til fotoapparatet er å kunne ta vare på minner, så er tilgjengeligheten på kameraet, hvor fort det tar bilder, og hvor givende det er å ha med seg, mer viktig enn pikslene som kommer ut.

Har selv ett skitkamera på tur, Nikon AW100, som er helt forferdelig iforhold til D7000 som jeg har, men poenget med dette kameraet er å ta vare på øyeblikket, ikke skarpheten ol. i bildet. Komposisjon, farger, motiv er ALLTID viktigere enn piksel kvaliteten på bildet. Det er lettere, og kan henge rundt halsen for alltid å være tilgjengelig til å ta vare på de øyeblikkene som jeg vil elske når jeg blir eldre.

Lenke til kommentar

Ujevnheter i produksjonen ja.

Typisk min flask å få noe som ikke er 100%.

Jeg er enig at et kamera av slikt kaliber er hovedsaklig til å forevige minner, og at kvaliteten ikke trenger å være helt rå. Men innimellom så synes jeg nesten min gamle Ixus 70 til 1300,- tok skarpere bilder under like lysforhold.

Dessuten blir det slep på bildene (innendørs) med en gang, sålenge jeg ikke har ISO på 500-800 og oppover, og da blir jo bildene deretter.

Legger ved noen tilfeldige bilder tatt under forskjellige lysforhold.

Parkeringsplass: 1/1250 f.4.5 ISO 160

Katt: 1/30 f.2.0 ISO 800

Stereobenk: 1/40 f.2.0 ISO 500

Kid: 1/60 f.2.0 ISO 500

post-124743-0-41615800-1329559983_thumb.jpg

post-124743-0-45861600-1329559999_thumb.jpg

post-124743-0-04057000-1329560036_thumb.jpg

post-124743-0-23695700-1329560051_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Legger ved noen tilfeldige bilder tatt under forskjellige lysforhold.

På det siste bildet ville jeg ment at det er fokusbom som gir uskarpheten. Det første bildet har litt flare i midten, noe som ikke alltid er like lett å unngå når sola er i vinkel mot fotografen. Katten ser jo ok ut, men husk at dybdeskarpheten med f2 blir liten på nærbilder, dermed får du mye som er bluret ut/uskarpt utenom fokuspunktet. I bildet av tvbenken er det ikke noe spesielt å bemerke.

Jeg vil råde deg til å ta bilder i RAW+jpg for å ha muligheten til å bedre korrigere i ettertid selv om jpg-konventeringen i S100 kan levere meget bra resultater når alt stemmer (dvs at f.eks fokus er satt rett sted).

Tviler på at du finner noe kompaktkamera som leverer bedre bilder enn S100, men som med all fotografering (uansett kameratype) er brukeren en av de viktigste brikkene for å kunne oppnå gode resultater.

Tor

Lenke til kommentar

Synes da slett ikke at disse bildene er så ille. Tror, som Tor sier, at det er fokusbom på barnebildet, i tillegg til lang lukkertid med barn som ikke sitter helt stille. Kattebildet har litt bevegelsesuskarphet - katten står ikke helt stille.

Så - fokusbom på barnet og bevegelsesuskarphet på katten, men utendørs er det da skarpt som pokker - se hvor mye detaljer det er i snøen på bakken foran der!

..Og at det blir "slep" på bilder innendørs med lang lukkertid? Ja - sånn er fotografering i innelys. :)

Og - før du sier deg misfornøyd med bildene - print dem i stort, og du vil se at de er flotte!

Her har jeg kjørt bildene med et par sekunders justering gjennom ACR (man kan også det med jpeg'er, selv om resultatet blir mye bedre med Raw-filer), en resize og oppskarping.

Er egentlig dette så ille? :)

post-71211-0-81918600-1329655183_thumb.jpg post-71211-0-41690300-1329655191_thumb.jpg post-71211-0-57560300-1329655196_thumb.jpg post-71211-0-16611700-1329655201_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg bare må innse at jeg opererer i to forskjellig verdener, system og kompakt.

Jeg forventer nok for mye, selv om jeg allikevel synes bildene blir litt "grå-slørete"!?

Og i forhold til fotografering inne av 1-åring og spinnvill katt, så er vel det en utfordring med kompakt.

Ser at bildene kan bli riktig så bra med litt etterarbeid, noe som jeg ikke er veldig god på enda. Jeg har Ligthroom, men ikke kjent til fingerspissene. Men å skarpe opp bildene skal da selv jeg klare.

Reiser på fjellet imorgen og tar med meg Powershot'en.

Håper vi kan stifte et hyggeligere bekjentskap ettersom dagene går, hvis ikke er jeg redd for at det havner tilbake i hylla hos JP.

Lenke til kommentar

Jeg har Panasonic LX3 og det skal oppføre seg relativt likt på bildekvalitet og er relativt fornøyd i forhold til dslr'en jeg også bruker.

Kan gi deg noen tips, bruker hovedsakelig P på programhjulet grunnet behovet for fort tilgang/bruk. Har også kun sentrumfokuspunkt og heller rekomponerer bildet for og kontrollere fokuset sånn som jeg vil ha det, man kan fort få feilfokus med denne rakkeren. Det samme med hvitbalansen sentrumsveid den også. Skyter i RAW og bruker LR3 til fremkalling.

Og det viktigeste, bruker eksponeringskontrollen ofte for og få riktig eksponerte bilder, samt iso mellom 100/400.

Men så fort motivet beveger seg innendørs blir det vanskelig og unngå bevegelseuskarphet, man kan bøte noe på dette ved og bruke videst brennvidde siden man da får størst blender.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg bare må innse at jeg opererer i to forskjellig verdener, system og kompakt.

Jeg forventer nok for mye, selv om jeg allikevel synes bildene blir litt "grå-slørete"!?

Og i forhold til fotografering inne av 1-åring og spinnvill katt, så er vel det en utfordring med kompakt.

Jeg har et S95 i tillegg til speilrefleks som jeg tar med meg når jeg ikke kan ha de store sakene med. S100 skal i hvertfall ikke gi dårligere bildekvalitet enn S95 og jeg har flere ganger blitt mektig imponert av hva mitt S95 kan levere - selv jpg rett ut av kameraet kan være meget bra (men jeg tar alltid RAW+jpg siden jeg stort sett bruker helst råfilene).

Men: Det er noen "men" her - og kanskje særlig når man er godt vant med systemkamera. Kompaktkamera er tregere å fokusere og det er lett å trekke av et ørlite tiendel for tidlig, noe som kan resultere i en tanke uskarpe bilder. Så gi autofokusen nok tid, og vær helt sikker på at fokus sitter nøyaktig der du ønsker den. De fleste bildene som blir uskarpe hos meg er fordi jeg var for kjapp eller ikke nøye nok med å korrigere fokusen til å treffe rett område i motivet.

Pga den gode bildestabilisatoren kan man av og til oppleve at lukkertiden blir satt på grensen til å være for lang - men samtidig kort nok til at dersom man holder kameraet stabilt skal det gå greit. Personlig synes jeg det er vanskeligere å holde et kompaktkamera rolig (nok) enn et speilrefleks. Så vær obs på dette forholdet i en del tilfeller, mest i lavlys.

Et godt og fornuftig tips kan være å ta minst 2 bilder av hvert motiv, dermed safer man og sjansene er svært store for at minst ett av bildene er gode. Det koster ingenting å ta det ekstra bildet, og for egen del gjør jeg dette som standard også når jeg tar bilder med speilrefleks.

S95 og S100 er noen av de mest avanserte kompaktkameraene i sin klasse på markedet i dag og derfor er det litt viktig at man tar seg tid til å sette seg inn i funksjoner og forhold som vil kunne påvirke resultatene.

Angående batterikapasiteten har jeg ikke hatt noen ekstraordinære problemer med S95 - man må ikke glemme at det her er et lite kompaktkamera man har med å gjøre, noe som og avspeiler seg i batterikapasiteten som med alle lommekamera. Men S100 har og GPS som kan trekke strøm, denne kan man deaktivere dersom den ikke brukes. Ellers er det å ikke overdrevent bruke skjermen med mange lange se-igjennom-økter, det er skjermen som er den største strømbrukeren på alle kamera.

Men er man mye ute på lange fototokter kan det nok være fornuftig med ekstra batteri.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...