Gå til innhold

SATA 3 SSD i SATA 2 brønn

Anbefalte innlegg

Hallo, har nå bestemt meg for å kjøpe en SSD som systemdisk til Mac`en min. Men vil ha en som er på minst ca 500 MB/s les og skriv. Jeg fant en SSD som passet etter mine spesifikasjoner bare at det var en SATA 3 SSD. Men mac`en har SATA 2.

Google litt rundt og skjønte raskt at SATA 3 passer med SATA 2 :w00t:

Men så kikket jeg videre rundt på andre SSD`er, sånn i tilfelle jeg skulle finne en bedre/billigere med de samme specsa som jeg ville ha. Så fant jeg en, med 500 MB/s les og skriv som var SATA 3.

Lengre nede så sto det at den var kompatibel med SATA 2, men at den da gikk på bare 250 - 300 MB/s les og skriv (husker ikke helt, men farten droppet til litt over halvparten).

Spørsmål:

Synker farten på SATA 3 disker når de blir puttet i en maskin med SATA 2?

Litt kjipt å betale for 500 MB/s les og skriv og bare få halvparten :hrm:

EDIT:

God karma deles ut til alle som hjelper :tease:

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ytelsen vil størst sansynlig falle noe.

Men på responstid vil mere eller mindre være lik.

Nå har jeg ikke satt meg godt inn hva slags sata kontroller det er i en mac.

Men i dette tilfellet så kan man flytte SSD disken i en nyere maskin, men skal du ha den maskinen du har nå en del år ville jeg heller prioritert kapasitet framfor ytelsen.

Vil være ops på sandforce, jeg har selv bestilt Corsair Force3 240 GB i håp om den er god siden den har fått en del dårlig rykte på seg men tror problemene er løst. Skulle jeg fått en gammel SSD kan man oppdatere firmware, men spørs om det blir så enkelt på en mac.

I ditt tilfelle holder nok Crucial m4 helt greit. Intel har også gode rykte på seg, men er dyrt alternativ, så jeg ville i ditt tilfelle gått for Crucial.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når du seier at den ville falle noe, vil det være ned til 250-300 MB/s?

Okay, får se videre på det. Litt kjipt om den synker så mye.

Den jeg så på var den samme som deg, bare med 60 GB.

Noen som vet om noen SSD`er på SATA 2 som leverer 400-500MB/s i les/skriv hastighet. Har ikke sett spesifikt på SATA 2, bare generelt på SSD`er.

BTW: Skal beholde originale HDD og bytte ut otibayen med SSD, så får jeg begge. Kapasitet og fart :thumbup:

Lenke til kommentar

En 250-300 MB/s på sata 2/sata 300 ja.

Angående å få over dette, må man over på sata 3 (600) som kan klare dobbelt å så mye av det igjen.

Nå vet jeg lite hvor bra laptoper er spesifisert for, men kan godt være de er hakket dårligere en stasjonær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...