G Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Og hvem er internettleverandøren KT? Er de norske, eller snakker vi om sør-koreansk aktør (KT)? 1 Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 For meg er dette simpelt. ISPene burde ikke ha lov å selge mer enn de har kapasitet til. For meg er det greit om de trenger å øke prisene for å bygge ut tilstrekkelig kapasitet så lenge de ikke begynner å klage på at jeg bruker det jeg betaler for. Hvis de vil ha noen for for begrensninger på nettet burde dette være tydelig spesifisert slik at det blir enkelt for forbrukeren å velge noen uten begrensninger. 1 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 ISP'ene gjør hovedsaklig et veddemål om hvor mye brukerene faktisk kommer til å bruke. Som oftest vinner de, noen ganger taper de. Problemet oppstår når de sitter seg ned og whiner når de taper, istedet for å bygge ut kapasiteten der det trengs. Vet for eksempel om en Telenor-sentral som for noen år siden var forsynt med en enkel 10mbit linje.. Til ca 20 DSL-kunder.. Der to av de kundene hadde 6.5mbit nedhastighet... Når en leverandør sier en hastighet, så bør de holde det løftet. Men radiolinks er litt spesielt, siden båndbredden er delt mellom alle brukerene. Vanligvis pleier de å ha en klausul angående det der. Lenke til kommentar
UknowsI Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 (endret) Selv om det kan virke håpløst fra KT, må vi også forstå at de faktisk har et problem. Det er veldig vanlig i Korea å ha 50 mbit/s eller raskere internet linje, og KT er per dags dato den beste ISPen i Korea. Jeg har stabilt over 60 Mbit/s med dem og 2 ms latency til Seoul. Men frem til nå er det såklart svært få husholdninger som bruker noe i nærheten av 50 Mbit/s. Nå kommer problemet, 250.000 Smart TVer har blitt solgt, og langt flere kommer til å bli solgt i den nære fremtid. Veldig mange smart TVer har 3D funksjonalitet, og denne kan ifølge Koreanske nyheter ta 20-25 Mbit/s. Tenk deg at 150.000 husstander setter seg ned for å se K-Pop star i 3D på en lørdagskveld. Hvis hver TV bruker 20 Mbit/s blir det 3.000.000 Mbit/s eller 3 Tbit/s. Uifra hva jeg vet finnes det svært lite infrastruktur som har mulighet til å takle denne type internettrafikk. Det kan godt hende jeg har misforstått visse ting og at tallene ikke vil bli fullt så ille, men situasjonen er fortsatt at presset på KTs infrastruktur plutselig har forandret seg radikalt på svært kort tid, og vil fortsette å stige kraftig nå som Smart TVer og 3D sendinger blir mer populære. Det tar nok ikke lang tid før det finnes flere millioner Smart TVer i Korea, og det kan by på store problemer. KT har frem til nå vært flinke til å levere hva de lover, men det kan bli utfordrene hvis TV for ubegrenset tilgang til båndbredde. Kilde: http://www.betanews.net/article/557343 Endret 15. februar 2012 av UknowsI 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Da må man oppgradere infrastrukturen, det er jo nettopp derfor man vil ha raskt nett, for å muliggjøre nye tjenester. Evt så må man få inn noen skikkelige multicast-implementasjoner. AtW 2 Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Det er jo derfor alle leverandører dekker rævva si med følgende skrift i kontrakten: "... *opp til X hastighet" og ikke ".. X hastighet". Hvis vi fikk fjernet den teksten - som ironisk nok ligger på hjemmesiden til leverandør og kan bli redigert av dem til dommedag uten at vi kan gjøre noe med det, hadde det vært en mulighet for at de måtte oppgradere backbone - noe som ikke skjer så lenge den klausulen står slik den er pr i dag. Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg tror det er antallet Starcraft-spillere som kveler nettet der borte. 2 Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jo, smart Tv er bra, men hvorfor den skal bygges inn bak en skjerm forstår jeg ikke. Ikke ut fra et forbrukersynspunkt, men forstår jo at skjermprodusenter gjerne vil ha flere bein og utsikter til mer fortjeneste. Skjerm + SmartTv/kortleser i egen boks er bedre. Lenke til kommentar
dagtveit Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Der eg jeg enig med deg, men det er nok flertall som vil slippe den ekstra boksen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 TV-er har standardiserte oppheng (VESA) og standardiserte tilkoblinger. Det burde vært mulig å få til en standardisert tilkobling og plassering av en ekstern, flat, boks bak TV-en, som til og med kunne fått signal fra TVens fjernkontroll for standardisert styring som play, pause, lydnivå, etc. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 I Sverige er det også vanlig med struping av nett når du kommer over en viss mengde data pr.måned. Dette gjelder ikek bare 3G løsninger men også på visse adsl oppkoblinger. Har aldri sett dette, internett i Sverige er som kjent bedre utbygd enn her og fiber er ganske vanlig. Så det er nok ganske uvanlig at de struper nettforbindelsen i Sverige om ikke du kjøper et abo til 10kr/mnd eller har den dårligste mulige nettleverandøren. Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 I Sverige er det også vanlig med struping av nett når du kommer over en viss mengde data pr.måned. Dette gjelder ikek bare 3G løsninger men også på visse adsl oppkoblinger. Har aldri sett dette, internett i Sverige er som kjent bedre utbygd enn her og fiber er ganske vanlig. Så det er nok ganske uvanlig at de struper nettforbindelsen i Sverige om ikke du kjøper et abo til 10kr/mnd eller har den dårligste mulige nettleverandøren. Beklager, ble egentlig litt feil i setningen når jeg redigerte men det er ikke så vanlig med struping av adsl abbo men på 3G er det nesten altid struping over en viss mengde, 10gb e.l. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 hmm, nå mistenker jeg at det er endel folk her som ikke helt skjønner konsekvenser av store masser ? UknowsI sitt innlegg demonstrerer ett scenario der man trenger 3 Tbit for å mette behovet til 150.000 husstander !!! Så kommer spørsmålet: Hvor mange husstander har potensielt Smart-TV ved utgangen av 2012 om ikke noen (KT) setter ned foten ? Hint: Det er 58 millioner mennesker i sør-korea (i 2010 ref wiki) La oss si at det er solgt 450.000 da for å holde oss til hoderegning Det er 3x det, altså blir vel det da potensiellt 9 Tbit peak traffic. Og hva er vel TV-Streaming om ikke long-peak-traffic som UknowsI bruker som eksempel "Lørdagskvelden". Man kan risikere peaker på 3-4 timer på lørdagskvelden om Smart-TV streaming tar av. Og når det er sagt, så var det vel helt fullstendig vanlig med 2 Mbit uplinks på ADSL sentraler her i Norge i ganske lang tid. Og da solgte de 768/128 linjer så det plystret etter på de 2 Mbit linkene. Så kom ikke her med vasprat om forbrukerlov mer her og der. Det er vel knapt en ADSL linje som klarer å levere i nærheten av det den lover. Jeg har en 70/10 Mbit kabel linje fra CanalDigital, men laster jeg MAX ut, så mister jeg innfart. Til dere som har ADSL/Fiber prøv gjerne det samme og se om dere må kontakte forbrukerådet.... Husk at kontraktene deres ikke nevner noe om peak eller sustained, og heller ikke noe om at inngående belastning reduseres om du belaster utgående. Så ergo skal du kunne kjøre 100% belastning samtidig begge veier. Og klarer du ikke det, så skal du altså kunne kreve reduksjon/refusjon. Tror forresten jeg skal på Møller og klage på Golfen min, står 260 km/t på speedometeret på den, men det klarer ikke bilen ! 2 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg har en 70/10 Mbit kabel linje fra CanalDigital, men laster jeg MAX ut, så mister jeg innfart. Til dere som har ADSL/Fiber prøv gjerne det samme og se om dere må kontakte forbrukerådet.... Jeg har ruter med skikkelig satt opp QoS som prioriterer ACK pakker, så har ikke det problemet Lenke til kommentar
Vgst Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Er i det minste glad at vi bor i et land hvor våre rettigheter som forbruere i det minste blir forsøkt beskyttet.Betaler jeg for 10 MB/SEK så betaler jeg for 10 MB/SEK, så kveling av linjen er uakkseptabelt. Det er jeg helt enig i. hvis leverandøren selger meg 10MB/sek skal jeg ha 10MB/sek. hvis de ikke klarer det bryter de med markedføringsloven, og forbrukerkjøpsloven. da man reklamerer med noe bedre enn det man får. og selger noe med dårligere kvalitet enn det man var lovet. De kan jo også skrive at avvik kan forekomme og sette en grense for hvor mye pr.mnd du kan laste ned uten og få degradert hastighet. Har ikke 3G mobil løsninger dette i Norge? Jaja såklart. det står sikkert noe om avvik i annonsene dems også( se etter LITEN skrift). men det burde ikke være for stort da det er misvisende annonse da:) Fra nexgentel sine vilkår: 2.1 Tjenestens innhold NextGenTel gir kunden en bredbåndstilgang via linje med nærmere avtalt kapasitet, og en bredbåndsruter. Bredbåndet leveres til en definert kilobit per sekund rate og linjehastigheten vil være inntil den bestilte hastighetsklasse, men kan i perioder med stor belastning på nettet vil kunden kunne oppleve å få dårligere kapasitet og hastighet enn opplyst i prislisten. NextGenTel kan endre utstyret som er nødvendig for Tjenestens tilgjengelighet innenfor området kunden disponerer. NextGenTel innestår ikke for at Kundens bruk av tjenestene skjer uten avbrudd, eller andre overføringshindringer Tjenesten leveres til overgangen mellom netteiers nett og privat telenett. Dersom det interne telenett er eid av en privat leverandør må kunden selv få privat leverandør til å koble telenett videre inn til ønsket sted. Intern utbedring av telenett som måtte være nødvendig for å levere Tjenestene til ønsket sted i boligen er kundens eget ansvar. Om kunden ønsker fremføring av nye kabler og kontakter må kunden betale tillegg for dette, ut over etableringsprisen fra NextGenTel, i henhold til NextGenTels eller underleverandørs gjeldende priser for dette. Ved levering av bredbånd på kobberlinjer over lengder på 5000 meter eller mer, målt på avstand fra sentral til Kundens bolig over kobberlinjens totale lengde, kan levering skje kun dersom Kunden er inneforstått og aksepterer begrensninger ved stabilitet og kvalitet som følge av lang avstand. Dersom kunden oppnår en hastighet på 384 kbps (brutto-nedlasting) eller mer anses Tjenesten som levert. Kvaliteten og oppetiden kan variere noe avhengig av telenettkvalitet, avstand og øvrige forhold i telenettet. Endret 17. februar 2012 av Vgst Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Og hvem er internettleverandøren KT? Er de norske, eller snakker vi om sør-koreansk aktør (KT)? Det er vel en Sør Koreans ISP. Det er jo hyggelig at folk er engasjert men jeg skjønner ikke helt hvorfor folk går ut av sitt gode skinn over at en Koreansk ISP har gjort et slikt grep. Kanskje de har hytte der nede? Lenke til kommentar
GloomAndGlow Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Jeg bruker Usenet til å laste ned Bluray i full kvalitet og max'er så og si ut 24 megabits linja mi konstant... hehehe Lenke til kommentar
G Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 TV-er har standardiserte oppheng (VESA) og standardiserte tilkoblinger. Det burde vært mulig å få til en standardisert tilkobling og plassering av en ekstern, flat, boks bak TV-en, som til og med kunne fått signal fra TVens fjernkontroll for standardisert styring som play, pause, lydnivå, etc. Eller hva med standardisert lydstyring som takler flere lydnivåer, sånn at man kan ha forhåndsinnstillede lydnivåer man raskt kan bytte til ved reklameavbrekk og slikt støyende greier. Noen kanaler kan ha annet lydtrykk en andre, sånn sett også fint å ha flere lydnivåer med knapper på fjernkontrollen. I dag må man sakte justere lyden ned og opp, det er grusomt! Ellers kunne jeg tenket meg standardisert automatisk innstilling for å slå av lyden ved reklamesendinger. Det er vel også teknisk mulig. Brukeren kan så sette dette til av og på selv i innstillingene. Selv om det kan virke håpløst fra KT, må vi også forstå at de faktisk har et problem. Det er veldig vanlig i Korea å ha 50 mbit/s eller raskere internet linje, og KT er per dags dato den beste ISPen i Korea. Jeg har stabilt over 60 Mbit/s med dem og 2 ms latency til Seoul. .. <snip> </snip> .. Kilde: http://www.betanews.net/article/557343 Er 51 ms latency dårlig (Nextgentel) ?? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Selv om det kan virke håpløst fra KT, må vi også forstå at de faktisk har et problem. Det er veldig vanlig i Korea å ha 50 mbit/s eller raskere internet linje, og KT er per dags dato den beste ISPen i Korea. Jeg har stabilt over 60 Mbit/s med dem og 2 ms latency til Seoul. Men frem til nå er det såklart svært få husholdninger som bruker noe i nærheten av 50 Mbit/s. Nå kommer problemet, 250.000 Smart TVer har blitt solgt, og langt flere kommer til å bli solgt i den nære fremtid. Veldig mange smart TVer har 3D funksjonalitet, og denne kan ifølge Koreanske nyheter ta 20-25 Mbit/s. Tenk deg at 150.000 husstander setter seg ned for å se K-Pop star i 3D på en lørdagskveld. Hvis hver TV bruker 20 Mbit/s blir det 3.000.000 Mbit/s eller 3 Tbit/s. Uifra hva jeg vet finnes det svært lite infrastruktur som har mulighet til å takle denne type internettrafikk. Det kan godt hende jeg har misforstått visse ting og at tallene ikke vil bli fullt så ille, men situasjonen er fortsatt at presset på KTs infrastruktur plutselig har forandret seg radikalt på svært kort tid, og vil fortsette å stige kraftig nå som Smart TVer og 3D sendinger blir mer populære. Det tar nok ikke lang tid før det finnes flere millioner Smart TVer i Korea, og det kan by på store problemer. KT har frem til nå vært flinke til å levere hva de lover, men det kan bli utfordrene hvis TV for ubegrenset tilgang til båndbredde. Kilde: http://www.betanews.net/article/557343 Da må man oppgradere infrastrukturen, det er jo nettopp derfor man vil ha raskt nett, for å muliggjøre nye tjenester. Evt så må man få inn noen skikkelige multicast-implementasjoner. AtW Eller om det ikke finnes gode multi-cast implementasjoner kunne man prøvd å få til caching av slik utbredt streaming i et CDN. 3-10 Tbps fordelt over 150-500k husstander trenger ikke være et problem om mesteparten kan caches distribuert nære der det konsumeres. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Det finnes allerede norske ISP-er som gjør dette. Mindre lokale leverandører har gjerne ikke gode nok peering-avtaler med større ISP-er som gjør at de ikke har råd til fri trafikk med marginene de får av konkurransedyktige priser, og velger derfor å strupe trafikk fra tjenester som bruker mye båndbredde. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå