Yumekui Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Gitt en liste over lovlige heltallkoordinater samt nåværende posisjon, hvordan kan en finne den (en av de) korteste sekvensen av steg for å nå et gitt heltallkoordinat - Hvor ett steg er definert som en forflytning (+1 eller -1) i enten x-retning eller y-retning? Lenke til kommentar
etse Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Ja. Letteste er å se på det som en graf og søke gjennom grafen etter riktig vei. Her kommer "Dybde først søk", "Bredde først søk", "Dijkstras algoritme" og "A* Algoritmen" veldig godt med. Om kartet ditt ikke er så veldig stort kan bredde først søk være det du trenger. For en stund tilbake skrev jeg en introduksjons-guide til grafteori på freakforum som du kan ta en titt på; der tar jeg for meg Dybde først søk og bredde først søk, med python. http://freak.no/forum/showthread.php?t=189698 Om du har et veldig stort kart, så vil du få problemer med at Bredde først søk tar alt for mye minne; og for lang tid på å finne korteste vei. I så fall må du kanskje se på A* algoritmen som bygger på bredde først søk og Dijkstras algoritme. 1 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Det er viktig å skille mellom en rettetede og urettetede grafer; rettetede grafer er grafer hvor man kan alltid kan gå begge veier over en kant som kobler sammen 2 noder, mens i en urettet graf kan man kun gå over en kant den veien pilen viser. Er dette skrivefeil? Bildet under med beskrivelse ser ut til å mene det motsatte. Lenke til kommentar
etse Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Det er viktig å skille mellom en rettetede og urettetede grafer; rettetede grafer er grafer hvor man kan alltid kan gå begge veier over en kant som kobler sammen 2 noder, mens i en urettet graf kan man kun gå over en kant den veien pilen viser. Er dette skrivefeil? Bildet under med beskrivelse ser ut til å mene det motsatte. Du har helt rett. Dette er et av problemene med frakforum - jeg kan ikke endre på innlegget og fikse et par av slurvefeilene som er i posten (for det meste noen enkle skrivefeil). Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Min favoritt-blogpost om emnet : Solving mazes using Python: Simple recursivity and A* search Har også en lignende i bookmarks: Solving Game Entity Navigation Using Python 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå