Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett mc teori


henrik123

Anbefalte innlegg

Hei jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil få svar på før jeg tar teori prøven.

 

Du kjører bak en lastebil på vått føre, hva gir best veigrep?

- Ligge i lastebilens hjulspor

- Ligge imellom hjulsporene til lastebilen

 

Det er best veigrep i hjulsporene på tørt føre. Vil da lastebilen presse ut vannet på vått føre så det er lurt å ligge der? De sier at man skal plassere seg litt til venstre for midten i feltet er det da i hjulsporene?

 

- Passasjer på lett mc

 

- Lett mc'n blir mer rettningsstabil

- Lett mc'n blir vanskeligere å styre

 

Jeg tror den blir overstyrt pågrunn av vekt bak og at passajeren ikke sitter helt iro så den ikke blir så rettningsstabil, men vil være helt sikker.

 

 

Takker for svar!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil få svar på før jeg tar teori prøven.

 

Du kjører bak en lastebil på vått føre, hva gir best veigrep?

- Ligge i lastebilens hjulspor

- Ligge imellom hjulsporene til lastebilen

 

Det er best veigrep i hjulsporene på tørt føre. Vil da lastebilen presse ut vannet på vått føre så det er lurt å ligge der? De sier at man skal plassere seg litt til venstre for midten i feltet er det da i hjulsporene?

 

- Passasjer på lett mc

 

- Lett mc'n blir mer rettningsstabil

- Lett mc'n blir vanskeligere å styre

 

Jeg tror den blir overstyrt pågrunn av vekt bak og at passajeren ikke sitter helt iro så den ikke blir så rettningsstabil, men vil være helt sikker.

 

 

Takker for svar!!!

 

Nå er det noen år siden jeg tok MClappene, men jeg husker jeg (og kjørelærer) var uenig med teorien for hvor man bør legge seg i sporet. Det kommer an på så mye, i praksis. Ofte er det litt diesel / olje i midten av veibanen, og iallfall er det mer skitt i/på asfalten i midten, så jeg opplever at det som oftest er best grep med å ligge i et av hjulsporene, fortrinnsvis det venstre.

 

Lastebiler holder man seg langt bak (eller lang foran). Hjulene på lastebiler kaster mye vann og skitt når det regner :thumbdown:

 

Overstyring og mindre retnings-stabilitet skjer på endel sykler når man har passasjer ja. Men der er det store forskjeller fra sykkel til sykkel.

 

Men ta ikke mine ord for god fisk! Det er neppe helt sammenfallende med teoriboken :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...