martin_hov_93 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Hei ! Har montert tåkelys på volvo s40'en min http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Takelyssett-42137/ men hvordan skal jeg koble det sånn at tåkelysene slår seg av når jeg setter på nær og fjernlys ? akkurat nå har jeg bare en på og av bryter på tåkelysene . Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Tåkelysene må du slå på og av selv. De er kun tillatt brukt sammen med parkeringslys, enten under dårlig sikt, eller som kjørelys på dagtid. I riktig gamle dager var det påbudt at tåkelysene skulle slukke automagisk når man slo på nær-/fjernlys, men nå stilles det høyere forventninger til førerens IQ. Endret 14. februar 2012 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) Hvorfor i all verden ønsker du dette? Er jo lov til å kjøre med tåkelys og fjernlys (i enkelte tilfeller). Er det ikke naturlig at tåkelyset kun betjenes av en av/på-bryter? Er i allefall sånn det er på bilene jeg har kjørt som har at tåkelys som standard. Edit: Men for å svare på spørsmålet ditt: Kjøp deg et bilrelé på biltema for 30-ish kroner. Pass på at du kjøper et relé som er normaly closed (NC). Styrestrømmen til dette releet henter du fra kjørelyset. Hovedstrømmen for releet kan du hente fra bryterens brudd-side. Det er nå to betingelser som må til for at tåkelyset skal kunne lyse: Bryteren må være trykket på, og det må _ikke_ være spenning på kjørelyset. Med en gang du skrur på kjørelyset, vil releet klikke inn, og dermed bryte kretsen til tåkelyset. Edit2: Og om du ønsker en "overstyring" som gjør at du kan ha på tåkelyset selvom kjørelyset er tent, kan du ta styrestrømmen som kommer fra kjørelyset, kjøre den via en bryter før du kopler den til releet. Om du da bryter styrestrømskretsen med denne bryteren, og den andre bryteren fortsatt er tent, vil tåkelys og kjørelys kunne tennes. Endret 14. februar 2012 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Når er det lov å kjøre med tåkelys og fjernlys samtidig? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Det er lov i tett tåke på svingete veier i lav hastighet. Med andre ord cirka aldri. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) Trenger ikke være tåkete Holder at det er "kurvete", altså svingete. Kan være praktisk på små landeveier der det er fare for dyr eller mennesker i veien i mørket. Men som du sier: hastigheten må være lav. Kilde: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys Edit: Men tilbake til temaet i tråden. Trådstarter: legg merke til editen min i post nr. 3. Endret 14. februar 2012 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Det kunne jo være kjekt å ha de på rele der de slukker når nær/fjernlys er tent men med en bryter for å overtyre relefunksjonen slik at du kan bruke dem på svingete veier i lav fart. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Jupp. Det jeg prøvde å forklare i post #3 Mulig det ble litt rotete though... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå