Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan få tråd av en spole uten friksjon eller treghetsmoment?


Anbefalte innlegg

Ja, sitter med et praktisk lite problem i bacheloroppgava vår. Vi skal automatisere en vevemaskin (du vet, sånn man lekte med i barnehagen med tråd under-over-under-over). Trenger vel igrunn ikke forklare vevmaskinen for å fremstille problemstillingen som er:

 

Vi har en spole med tråd. Spolen består av et papprør som er 15cm høyt, 1-2cm i diameter. På denne spolen er det viklet tråd, som gir en samlet diameter på ca. 10cm. Tråden som er viklet på er såvidt litt tykkere enn en sytråd.

 

Hvert sekund kommer det en krok fra høyre side av veven, gjennom de hvite langsgående varpetrådene, og bort til venstre side av veven. Her skal denne snellen stå. Kroken skal ta tak i tråden fra snella, og dra den tilbake til "start" i løpet av 1 sekund.

 

Jeg har nå prøvd en del ulike patenter for å få tråden av snellen, med følgende problemer:

 

- Jeg kan ha en snelle med roterende akse i midten. Problemet med dette er at snella fortsetter å spinne (p.g.a. treghetsmoment) etter at jeg har sluttet å dra i tråden. Dette gjør at tråden floker seg.

 

-Jeg kan ha en ikke-roterende akse i midten, og dra tråden "rett opp", og ha et senter-øye 2cm over snella (for å hindre at spinnebevegelsen fra tråden fortsetter inn i systemet). Problem: Tråden "lugger" fordi tråden vinkles innover mot senter.

 

- Jeg kan ha en ikke-roterende akse, med en roterende "arm" på toppen av snella. Dette vil gjøre at tråden dras utover i stede for innover. Denne løsningen fungerer utmerket, men armen fortsetter å rotere etter at tråden ikke lenger dras ut, og det blir floker.

 

- Jeg kan sette en fast skive på ene enden av spolen. Dett vil gjøre at det ikke blir noen bevegelige deler, og tråden presses utover. Problemet med dette er at hvis vinkelen utover er for stor, vil vinkelen på tråden bli mindre og mindre "rett opp". Dette fører til lugging. Dersom denne skiven er omtrent konstant 1cm bredere enn spolen med tråd, fungerer det utmerket. Problemet er at etterhvert som man vever, blir diameteren på spolen smalere, noe som fører til det nevnte problemet med for stor skive.

 

- Jeg kan lage et slags "buffer"-system som gjør at jeg sakte drar ut tråd fra spolen i den perioden da griperen ikke henter tråd. På den måten vil løs tråd "ligge klart". På den måten kan griperen dra så hardt den vil uten problemer. Problemet med dette er at det er noe mer avansert, samt at det er vanskeligere å unngå floker og jeg vet ikke hvordan denne løsningen kan fullføres.

 

 

Så... Noen gode tips?

post-79688-0-60672600-1329168376_thumb.jpg

post-79688-0-69769400-1329168393_thumb.jpg

post-79688-0-21311100-1329168421_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært inne på tanken om å ha brems. Er to "problemer" med det:

 

Det skal være 8 spoler, alle festet på en vegg som er akkurat høy nok til to spoler i høyden pluss litt til, og bred nok til å ha 4 spoler i bredden med litt plass mellom hver. Og, hver snelle må kunne gi fra seg tråd individuelt. Blir kanskje litt vel mye finelektronikk etterhvert?

 

Et annet poeng er at armen som skal hente denne tråden ikke er veldig sterk. Er faktisk litt usikker på om den vil være i stand til å få hele spolen til å spinne så fort som det er påkrevd at den skal gjøre. Topphastigheten på hver syklus er tross alt 30 km/t...

Lenke til kommentar

kan brått bli litt vel avansert dette.

 

iden med en ikke-roterende snelle med arm på toppen tror jeg kan bli noe og bygge videre på.

 

noen mulighet for en trigger i amren som "vever"? altså når den aktivere tråden løsner bremsen(finner på noe der senere) og bremsen bremser når armen stopper?

Lenke til kommentar

Hmm, absolutt ingen dum tanke. Er jo vesentlig enklere å stoppe armen enn å stoppe hele snellen =) Og etter hva jeg husket var det ikke noe problemer med denne bortsett fra surret som fortsatte etter at man stoppet å dra. Hmm, skal gjøre litt flere tester på dette =)

 

Har også en trådsensor som senser når tråden beveger seg, så er jo bare snakk om å sette brems på armen i det sensoren sier at nå beveger ikke tråden seg lenger. Og fjerne bremsen når tråden blir stram.

 

Takker for støtte så langt :thumbup:

 

edit: og tar gjerne imot andre forslag om noen har? =)

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

Okei, vi prøver oss litt frem. Prøver å ha en roterende arm på toppen, som sitter fast i en aksel som går gjennom spolens indre kjerne. I bunnen av denne akselen monterer vi på en brems.

For å få akselen til å rotere best mulig, setter vi på et rør rundt akselen med kulelager. Dette røret vil også ha gjenger både på toppen og på bunnen, for å feste spolen fast.

 

Sounds like a plan? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...