AnonymDiskusjon Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Ja tenkte på dette etter at en venninne av meg sa at jeg drikker for mye vann. Kort sagt så inntar jeg ca. 2-4 liter vann når jeg er på skolen, hjemme drikker jeg ca. 1-3 liter melk hver dag, et par(2-6) glass vann (0,4liter per) og når jeg trener(som er hver ukedag, minst) så går det vel med 0,5-1 liter vann. Også itilegg så pleier jeg også å ta en cola en gang om hverdagene. I helgene drikker jeg ikke så mye melk eller vann, men da går det mye mer i brus(ca. 1,5l brus hver helgedag)og alkohol. Drikker jeg for mye væske? Noen dager så kan jeg drikke mye mer enn det jeg har skrevet opp her. Og jeg tisser så å si alltid gjennomsiktig urin og tisser også ganske ofte. Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Du kan bli naturlig tørst oftere om du er på tur til å utvikle diabetes fordi kroppen kvitter seg med sukker i urinen. Tror nok du kan ha nytte av å sjekke blodsukkeret ditt for å få bekreftet eller avkreftet dette. Ta kontakt med legen din, så får slipper du å gå å lure på dette. Du kan evt sjekke dette selv via tørrkjemi-strips du får kjøpt på apoteket (glukose i urin) eller en blodsukkermåler. Blodsukkermåleren er mest nøyaktig. Føler du deg generelt litt slapp og at du blir veldig sugen på sukker til tider, eller veksler du mellom å være hyperaktiv / slapp, skjelven og aggressiv ? Det å drikke så mye vil også tømme kroppen din for enkelte vitaminer og mineraler. Spesielt magnesium og B6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Du kan bli naturlig tørst oftere om du er på tur til å utvikle diabetes fordi kroppen kvitter seg med sukker i urinen. Tror nok du kan ha nytte av å sjekke blodsukkeret ditt for å få bekreftet eller avkreftet dette. Ta kontakt med legen din, så får slipper du å gå å lure på dette. Du kan evt sjekke dette selv via tørrkjemi-strips du får kjøpt på apoteket (glukose i urin) eller en blodsukkermåler. Blodsukkermåleren er mest nøyaktig. Føler du deg generelt litt slapp og at du blir veldig sugen på sukker til tider, eller veksler du mellom å være hyperaktiv / slapp, skjelven og aggressiv ? Det å drikke så mye vil også tømme kroppen din for enkelte vitaminer og mineraler. Spesielt magnesium og B6 Føler meg ikke spess sugen på sukker, har aldri vært det. Derimot så drikker jeg jo ganske mye melk, noe som igjen inneholder melkesukker som er et disakkarid som sukrose(om det har noe å si). Men det siste du sa passer bra, delvis det hyperaktiv/slapp og aggressiv. Men igjen så er jeg ikke overvektig. Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Diabetes har ingenting med vekt å gjøre. Diabetes type 2 er kun at noe som regulerer blodsukkeret ditt ikke lengre fungerer som det gjorde en gang for lenge siden. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Diabetes har ingenting med vekt å gjøre. Diabetes type 2 er kun at noe som regulerer blodsukkeret ditt ikke lengre fungerer som det gjorde en gang for lenge siden. Hmm ok.. Trodde at man fikk det av å spise for mye sukker, har aldri spist mer enn noen andre jeg kjenner, har spsit mindre for den saks skyld, spiser aldri godetieri, bare en sjokolade i helgen kanskje. Burde vel kontakte fastlege hvis det dere sier er sant. Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Det virker som om du har sukkersyke Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Javel.. Hvor og hvordan får jeg sjekka om jeg har det? Kommer det til å gå ut over treningen min feks? Vil jeg bli overvektig? Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Vil jeg kunne komme inn i forsvaret? Er det vanlig for 17år gamle personer å få det? Kan jeg få det selv om jeg har levd realtivt sunt? Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) Du kan på en dag med andre ord innta opptil: 4 liter vann på skolen, 3 liter melk og 2,4 liter vann hjemme, og 1 liter på trening, hver dag. Du kan med andre ord innta opptil 10,5 liter væske daglig? Det høres jo en smule heftig ut... Endret 14. februar 2012 av Langdon Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) Diabetes har ingenting med vekt å gjøre. Diabetes type 2 er kun at noe som regulerer blodsukkeret ditt ikke lengre fungerer som det gjorde en gang for lenge siden. Hmm ok.. Trodde at man fikk det av å spise for mye sukker, har aldri spist mer enn noen andre jeg kjenner, har spsit mindre for den saks skyld, spiser aldri godetieri, bare en sjokolade i helgen kanskje. Burde vel kontakte fastlege hvis det dere sier er sant. Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Det er sinnsykt mye sukker i cola. Tror du får i deg mer enn du tror. Diabetes(sukkersyken) er også arvelig, så spør dine foreldre om dette er noe som går i familien. Endret 14. februar 2012 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Diabetes har ingenting med vekt å gjøre. Diabetes type 2 er kun at noe som regulerer blodsukkeret ditt ikke lengre fungerer som det gjorde en gang for lenge siden. Hmm ok.. Trodde at man fikk det av å spise for mye sukker, har aldri spist mer enn noen andre jeg kjenner, har spsit mindre for den saks skyld, spiser aldri godetieri, bare en sjokolade i helgen kanskje. Burde vel kontakte fastlege hvis det dere sier er sant. Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Det er sinnsykt mye sukker i cola. Tror du får i deg mer enn du tror. Diabetes(sukkersyken) er også arvelig, så spør dine foreldre om dette er noe som går i familien. Ja tenkte på det selv.. Bestefaren min hadde diabetes, vet ikke om han har det fortsatt. Er det sånn at det er kronisk og vil alltid være der? Hva skjer hvis jeg ikke går til lege, men har diabetes? Hvordan vil det evt. påvirke meg ellers? Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Ja tenkte på det selv.. Bestefaren min hadde diabetes, vet ikke om han har det fortsatt. Er det sånn at det er kronisk og vil alltid være der? Hva skjer hvis jeg ikke går til lege, men har diabetes? Hvordan vil det evt. påvirke meg ellers? Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Det kan potensielt ta livet av deg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Ja tenkte på det selv.. Bestefaren min hadde diabetes, vet ikke om han har det fortsatt. Er det sånn at det er kronisk og vil alltid være der? Hva skjer hvis jeg ikke går til lege, men har diabetes? Hvordan vil det evt. påvirke meg ellers? Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Det kan potensielt ta livet av deg. Er det noen andre symptoner? Ved at man er slapp, mener man da at man ikke klarer noe enn å ligge på sofaen, eller at man bare er litt sliten? Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Er det noen andre symptoner? Ved at man er slapp, mener man da at man ikke klarer noe enn å ligge på sofaen, eller at man bare er litt sliten? Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Istedet for å stole for mye på symptomer så dra til legen din. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Javel.. Hvor og hvordan får jeg sjekka om jeg har det? Kommer det til å gå ut over treningen min feks? Vil jeg bli overvektig? Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Du kan sjekke det hos en lege og få en blodprøve. Da sjekker de om du har ett sukkernivå i blodet og hvis du har ett nivå over en viss grense så har du sukkersyke. Det vil ikke gå utover treningen. Du kommer ikke til å bli overvektig nei... Men det kan være tungvint å ha diabetes i og med at du må sjekke blodnivåer osv med apparater men det er ikke en særlig alvorlig sykdom men for enkelte så kan det gå utover andre organer. Jeg har ikke så veldig greie på måleapparater og blodnivåer osv men du får sikkert litt info av legen som du går til. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Høres sikkert utrolig teit ut, men hvordan skal jeg gå frem for å ta en sånn prøve? Kunne gjerne spurt foreldrene mine, men moren min kommer til å bli hysterisk å mase ufattelig mye, og faren min som er lege kommer til å begynne å le og si at jeg ikke har det, eller si ironisk: Du har nok kreft. Men nok om det, må jeg sende fastlegen en email eller noe? Hvor lenge pleier ventetiden å vare? Må jeg vente i en uke eller flere måneder liksom? Får vel prøve å roe ned på sukkerinntak fra nå av(utenom idag siden det var en spesiell anledning ) til jeg besøker legen for en blodprøve. Er alkohol også noe jeg burde kutte ned på? Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Leste litt på apotekets sider, og så ikke så lyst ut der for å si det sånn når det kommer til symptomer(har mer eller mindre hatt alle symptomene), men det står at man kan behandle dette. Jeg trodde det var en kronisk sykdom, men vil det si at hvis jeg legger om livsstilen min, altså spiser mindre sukker og mer grønnsaker, så kan jeg bli kvitt sykdommen(sett at jeg har det) eller hvertfall holde den i sjakk? Hvis man virkelig kjemper hardt så kan man bli frisk? Mosjon delen er egentlig ikke noe problem for meg, får vel bare begynne å spise sunnere rett og slett. Tusen takk for alle svar forresten! Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Hvis du har diabetes 2 så er det stort sett en livsstilssykdom som i de fleste tilfellene er enkel å reversere. Det er bare snakk om å ha kontroll over insulin og å få insulinreseptorene til å fungere normalt igjen siden de ofte har blitt overstimulert over lang tid. Har du diabetes 1 som er mangel på betaceller som produserer insulin i bukspyttkjertelen så kan du tildels redusere behovet for insulin hvis du spiser riktig. Vet om flere som har måttet bruke flere enheter insulin som etter kostomlegging klarer seg med bare en enhet. Hvis du leser engelsk står det mye godt stoff her; http://www.rdnmovement.com/ Alkohol, raske karbohydrater som mel og sukker etc er det som opprettholder diabetes fordi insulinresponsen fra bukspyttkjertelen blir så og si konstant forhøyet inntil blodsukkeret faller så mye at man gjør samme greia på nytt (nytt sukkerinntak). Ventetiden hos lege varierer, men hvis du har en lege i familien er det i alle fall mulig å få vedkommende til å se på dette. Det enkleste er som sagt å kjøpe en pakke glukosesticks på apoteket for å sjekke glukose i urin, evt en blodsukkermåler. Hvis du er usikker på hvordan du bruker den så kan du få noen til å vise deg det. Siden du selv har identifisert så mange av symptomene så har du vel mer eller mindre diagnostisert deg med diabetes, og da er det vel fornuftig at du prøver å roe ned sukkerinntaktet, men det er også viktig at du gjør dette forsvarlig, og at du har et bevisst forhold til hvordan du ønsker å behandle dette. Jeg er en stor forkjemper for livsstilsforandring, fordi jeg mener det er en den unaturlige livsstilen som ligger til grunn for dette, mens de som ønsker å selge deg medisin mener du skal fortsette å spise det du vil bare du tar insulinen din. Du kan bestille deg en blodsukkermåler pr. SMS på denne siden; http://www.blodsukkermaler.net/ Det stod dem var gratis før, men jeg vet ikke hva som er greia nå, siden det ikke står noe om det. Målerene kommer så vidt jeg vet med 10 stk strips, så det holder til 10 målinger. Her er forresten et utdrag fra en høring i storttingen ang. kosthold med fokus på diabetes; Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Skal ta blodprøve imorgen. Får bare håpe på det beste Postet av anonym: 33de402edbfa3993907e82206544167a Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Det går ikke an å få i seg for mye veske... Du bare pisser det ut om du får for mye og i og med at urinen din er gjennomsiktig så er det ett tegn på at du ikke trenger all vesken du inntar pr dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå