kilogram Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Etter dagens kunngjering frå Microsoft kan det sjå dårlig ut for MSN Messenger-støtte i Linux framover. Gaim-teamet har lagt ut sine tankar om dette, men det er likevel uklart kva som kjem til å skje. Personleg har eg svært mange kontaktar på mi MSN-liste, og det vil difor vere vanskelig for meg å slutte å bruke MSN; kanskje dette er det MS spekulerer i no; at faktisk mange vil droppe å bruke Linux grunna dette? Eg er svært interessert i å høyre andre sine meiningar om saken, men seier nei takk til sure oppstøt om kor dårlig gjort dette er av MS (for det er jo ingen tvil om at det er det). Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Nei nei nei da får jeg ikke msn på mobilen lengere. Men er det ikke mulig og kjøre msn gjenom wine i linux da? Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg kan godt forstå hvorfor Microsoft går for denne løsningen. Mange undersøkelser viser at det finnes en god del "chatte" avhengie mennesker rundt om kring i verden. Det virker for meg som gunnen til dette er å få mange av de brukerene, som bruker åpne oprativsystemer, over på Microsoft sin plattform. Det blir jo vanskligere å lage tredjeparts software til MSN messenger plattformen, og Microsoft kan nå velge ut hvilke programmer som kan støtte denne. Microsoft vil selfølgelig at flest mulig skal bruke Microsoft produkter. Jeg har selv tenkt at det bare var snakk om tid før noe lingende skjedde. Dette er amerikansk kapitalisme tankegang i høygir. Om en stund blir nok dette en betalings tjeneste også. Jeg har en liten tanke om hva Microsoft planlegger å gjøre. Spør du meg er dette ganske taktisk. 1. La brukere få nyte en gratis tjeneste og bli "avhennig" av denne. 2. Fjern støtten for åpne systemer. (Få brukerene over på propitære MS produkter) 3. Lanser en betalings tjeneste. (brukere må betale for å bruke MSN Messenger og MSN) Hvis du ser på tanken bak Microsofts ide bak ".net" strategi er dette ganske klart. Jeg skjønner at Microsoft vil utnytte sine produkter mest mulig. Jeg liker det ikke, men jeg skjønner det. Microsoft har ikke ønske om å ha noen "åpne" standarder, når man kan tjene penger på sine egne. Jeg liker det ikke, men sånn tror jeg det er. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 jeg tror amsn, kmess, og ikke minst gaim klarer å finne en vei rundt problemet uansett. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 However, upgrading to this does not guarantee us anything. Whereas previously, Microsoft has let third party clients connect, they now require a license for doing so. They still encourage clients to connect to their network, so with any luck, we can work something out. If not, people may find a way to connect anyway, but the legalities of this are pretty obvious. Key words: "Intellectual Property" and "DMCA." Intet problem, altså. Dessuten vil sikkert en rettsak (i anti-monopol-stil) ordne saken. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Dessuten vil sikkert en rettsak (i anti-monopol-stil) ordne saken. Hvorfor det? Det er deres nettverk, de får gjøre akkurat hva de vil med det. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg tror ikke dette blir noe problem. MSN MÅ på en eller annen måte kunne identifisere klienten, så da ser jeg ikke noe problem hvis andre MSN messenger kloner velger å identifisere seg som en "lovlig" messenger versjon. Årsaken til at microsoft da stenger muligheten for eldre versjoner kan f.eks. være at protokollen har blitt såpass forandret at eldre versjoner av MSN messenger har problemer med å følge den. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Dessuten vil sikkert en rettsak (i anti-monopol-stil) ordne saken. Hvorfor det? Det er deres nettverk, de får gjøre akkurat hva de vil med det. Det er også deres OS, men de får ikke gjøre som de vil med det (tvunget til å gjøre det lettere å legge inn andre browsere, osv.). Jeg tror ikke dette blir noe problem. MSN MÅ på en eller annen måte kunne identifisere klienten, så da ser jeg ikke noe problem hvis andre MSN messenger kloner velger å identifisere seg som en "lovlig" messenger versjon. Årsaken til at microsoft da stenger muligheten for eldre versjoner kan f.eks. være at protokollen har blitt såpass forandret at eldre versjoner av MSN messenger har problemer med å følge den. Men i USA har vi jo noe djevelsk noe som heter DMCA og DRM... vet ikke hvordan det vil virke inn på saken. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Men i USA har vi jo noe djevelsk noe som heter DRM... vet ikke hvordan det vil virke inn på saken. Digital Rights Manager? Altså, du tror det blir umulig å skrive en algoritme som kan si at "jeg er msn: messenger" for våre kjære linux program? Vel, folk sa det om DVD, men så kom DeCSS (så tok GUI-JON all æren, men det vet vi jo ) Lenke til kommentar
nander Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Er det noen her som husker ICQ? Jeg var en dreven bruker der en gang i tiden, hadde LANGE lister med alle vennene mine på den. Men så ble den veldig tung å bruke, masse reklame + +... og de ville også ha penger for et eller annet. Samtidig vokste det frem et annet, veldig grei alternativ, nemlig MSN. Jeg, som så mange andre, hoppet over. Nå har jeg tatt steget videre, og bruker Gaim, (og Trillian i Windows) for jeg er lei av maset som følger med MSN.. (jeg har fått meldinger fra bekjente, selv når jeg trodde den av avslått, og det ikke fantes noe ikon som sa at den sto på!) Blir MSN for tung, for slitsom eller for dyr, vil nok mange hoppe over til den neste gode tjenesten. ... har noen av dere prøvd Yahoo chat? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 På høy tid å hoppe over på Jabber! Et åpent IM-nettverk som ingen kontrollerer, og som er utviklet i et åpent miljø som inviterer til deltakelse. Jabber er rett og slett stilig teknologi, og kan over tid komme til å erstatte alle lukkede nettverk (som MSN Messenger, Yahoo, ICQ osv). Se http://www.jabber.org. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg leste litt om Jabber i natt. Og jeg fant det interessant Får ikke testa det nå, bak strikse militære brannmurer. (De bruker opp mot 5-6 stykker har jeg blitt fortalt) Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Meiner å ha lest at M$ gjerne vil samarbeide med 3.part levrandører, sålenge dei registrerer seg. Er ikkje inkompatibiliteten grunnet oppdateringer i protokollene da? Dionysos Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Bruker Jabber selv, og er veldig fornøyd med den. Syns det er mye bedre å bytte til ordentlige, åpne IMs i stedet for å klamre seg fast til kommersielle som tydeligvis ikke engang vil ha deg på nettverket MarcelSB Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Bruker Jabber selv, og er veldig fornøyd med den. Syns det er mye bedre å bytte til ordentlige, åpne IMs i stedet for å klamre seg fast til kommersielle som tydeligvis ikke engang vil ha deg på nettverket MarcelSB Men hva f*** er vits for meg å bruke Jabber når alle i klassen bruker MSN? - Jeg kan sikkert BE dem om å skifte, men de KLARER det ikke. Og hvis de klarer det så vil de ikke, fordi alle vennene deres er på MSN.. Og slik går den onde sirkel... Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Det går ann å bruke begge deler vettu :wink: Jabber er like lett, om ikke lettere enn MSN og har nesten like mange funksjoner, så det burde gå glatt å skifte, til og med for lillesøster MarcelSB Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Jeg tror nok ikke det vil ta saa veldig lang tid foer GAIM og de andre gutta som lager MSN cloner knekker "coden" slik at Gaim vil igjen fungere paa msn nettverket. Det er iallefall veldig viktig at flest mulig stoetter opp om de aapne standardene som jabber slik at "projectet" ikke doer ut. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Tviler på at det er så vanskelig å "cracke" seg inn nei. F eks så sender jo Gaim en header om at det er Gaim som kjøres. Lov å prøve å endre den. Slikt fungerer jo med f. eks. Opera på M$-only sites..... Lenke til kommentar
iDude Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Tviler på at det er så vanskelig å "cracke" seg inn nei. F eks så sender jo Gaim en header om at det er Gaim som kjøres. Lov å prøve å endre den. Slikt fungerer jo med f. eks. Opera på M$-only sites..... Det er sikkert mulig, men slik jeg har forstått det må alle tredjeparts klienter ha lisens fra microsoft for å koble seg til, slik var det ikke før. Lisens + Microsoft er ofte lik $$$, og spørsmålet er hva MS vil gjøre med de som ikke har lisens... I tillegg kan de kanskje trekke inn DMCA for å stoppe folk som lager ulisensierte klienter som kobler seg på MSN. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Det kommer alt an på hvilket land programmet utvikles i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå