Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Om 1 måned er jeg på gata, hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Herregud da. Ikke tenk mer på det.

I morgen stikker du til NAV og får skjemaet du behøver.

Jeg blir så overgitt over NAV, herregud!

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ganske morsomt. Fordi jeg har sittet mange netter å studert kropps-anatomi for å finne ut hvor det best for meg å stikke en kniv for å unngå og skade meg permanent :p

Glem hvertfall det med en gang. Ta som de andre sier kontakt med NAV igjen og forklar situasjonen din, les gjerne litt på sidene deres først så du vet hva du skal spørre om. Dette burde ordne seg, kan ikke skjønne annet enn at alle i Norge har krav på et sted å bo. Ville kontaktet media og advokat om du ikke får hjelp før du ender på gaten.

Håper det ordner seg for deg, lykke til! :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Må følge med på denne,.

Hvor gammel er du? Hva har du tidligere jobbet med?

Dra til Nav igjen og forklar dem situasjon din.

Sosialtjenesten er pliktig til å skaffe deg midlertidlig bolig(tror jeg)

Gå inn på finn søk alt fra a til å. F.eks telefonsalg, de tar jo inn nesten alle.

Har du noe penger spart? Sjekk inn på anker hostel, tror det er 200 natta pr seng.

Søk deg inn på studier, sats på å få stipend og lån og ikke minst en utdanning.

Ihvertfall så lenge du har tilgang til nett, bruk den så godt du kan, og skaff deg masse info.

Hvis alt går til hælvete, prøv å ran en bank eller no sånt. Uansett utfall så kommer du til å et sted å sove....(jeg tulla)

Lenke til kommentar

Ja, beklager.

Jeg har et ganske forskrudd syn på hvordan samfunnet fungerer. Når jeg har sett uteliggere har jeg alltid tenkt at det sikkerhetsnettet du leste om i samfunnsfag boka de engang.. det eksisterer ikke!

Men takk for hjelp. Skal løpe bort til dem å be om det støndaarket, og fylle ut. Og vise dem at jeg århundrets snylter.

Det skal veldig mye til å bli uteligger i Norge. Du får støtte til et tak over hodet, men dersom du bruker disse pengene på for eksempel dop eller alkohol i stedet, så er det jo klart at du kan havne på gata.

Uteliggere i norge er generelt sett der fordi de ikke er klar over at de kan få hjelp, eller fordi de bruker pengene de får på noe annet enn husly.

Og ja, dersom du ikke føler deg stødig på å fylle ut alle skjemaene selv, så har du faktisk krav på hjelp til å fylle de ut. Du får denne hjelpen på ditt lokale NAV-kontor.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

dette må være et troll eller århundrets dummeste menneske.

penger ifra sosialen eller nav er noe alle får om de fyller noen små krav, du fyller all pluss 10-12 ser det ut til..

Det virker iallefall som TS kan formulere setninger med grammatisk betydning. På bakgrunn av det tror jeg vi med sikkerhet kan fastslå at han ikke er århundrets dummeste menneske. Førstnevnte er nok derfor et langt mer sannsynlig scenario.

Lenke til kommentar

Ja, beklager.

Jeg har et ganske forskrudd syn på hvordan samfunnet fungerer. Når jeg har sett uteliggere har jeg alltid tenkt at det sikkerhetsnettet du leste om i samfunnsfag boka de engang.. det eksisterer ikke!

Men takk for hjelp. Skal løpe bort til dem å be om det støndaarket, og fylle ut. Og vise dem at jeg århundrets snylter.

Uteliggerne du ser i Oslo er folk som enten oppholder seg i landet ulovlig eller har valgt det selv på en eller annen måte.

Får ikke håpe at du sitter og lirer av deg slike "om meg"-opplysninger når du sitter med saksbehandleren din på NAV.

Uansett. Lykke til. Flott å se skattepengene mine sin fremtid :)

Jeg synes ikke det er flott. Jeg synes at alle bør ha muligheten til å få hjelp når man står på bar bakke, men når man har den holdningen at man er for udugelig til jobbe, men likevel jobber svart, så høster man som man sår.

Trådstarter, jeg har veldig vanskelig for å tro at du ikke kan gjøre de jobbene som alle andre kan gjøre uten noen utdannelse. Du bor i Oslo. Er det noe sted det finnes muligheter til å få jobb her i landet, så er det der. Så klart er ikke alle jobbene like spennende eller godt betalt, men du bidrar i hvert fall i samfunnet og er mindre avhengig av andre, altså skattepengene jeg og andre hederlige folk har jobbet for.

Når 13-åringer kan dra inn 4000 kroner i måneden på et par timers lovlig arbeid hver dag, er det ingen grunn til at ikke du også kan gjøre det samme, og til og med tjene mer. Slutt å jobbe svart. Registrer deg hos bemanningsbyråer, som jeg er sikker på at det finnes mange av i Oslo. Finn en lovlig skattbar jobb og bidra til fellesskapet.

Lenke til kommentar

Eg mener at i et såpass rikt land som Norge så er det ingen som skal måtte bo på gaten. Udugelig eller uheldig. Man skal ikke ha råd til dyre produkter eller ferier, men man skal ha dekket basisbehov som tak over hodet, mat og et sted å føle seg trygg.

Om man da aksepterer enkle forhold, at man ikke kan kjøpe den maten man ønsker eller tingene man har lyst på, so be it. Da får man et godt insentiv til å gjøre en innsats for å få seg en jobb eller utdannelse, og dermed øke levestandarden.

Problemet i Norge, slik eg ser det, er at det er vanskelig å sørge for slike insentiver når det er så mange ordninger tilgjengelig som gjør at man fort får utbetalt tilsvarende eller mer enn hva lavtlønnede gjør. Dette skyldes (tror eg) et system som forsøker å gradere støtten i henhold til behov, men som har resultert i at man fort kan dokumentere større behov enn virkeligheten og dermed også får mer støtte enn nødvendig. Og det er der feilen ligger, mener eg, ikke at alle skal få et sted å bo og mat på bordet.

Lenke til kommentar

Det her er neppe trolling.

Det er et faktum at de menneskene som er minst ressurssterke, og som er de samfunnsfordelingsmaskineriet skyver foran seg som eksistensberettigelse, samtidig er de menneskene som vil ha størst vanskeligheter med å sloss mot det offentlige byråkratiet.

Det er ikke gitt at en saksbehandler kan reglene, at de skjønner kompleksiteten i problemstillingen, og at de gir deg riktig informasjon.

For å komplisere det ytterligere, så er en del lover og regler forandret fra nyttår i forbindelse med samhandlingsreformen, som jeg tror også omfatter slike sosiale problemstillinger. Jeg har ikke tid/lyst til å sjekke akkurat nå, men jeg leste for noen dager siden at kommunen plikter å gi alle et sted å bo (trygdemedisinbok). Det er videre forskjellige kategorier for hva slags stønad du har rett til, og du skal få den stønaden som gir deg mest penger av de du har krav på.

Videre er det slik at du blir ikke kastet ut før namsmannen kommer med låsesmed. Kastes du ut på annet vis, så er det selvtekt. Du kan bo inntil utkastelsen er tvangsfullbyrdet. Det tar ofte litt mer tid enn en måned. Det er vanskelig for utleier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg mener at i et såpass rikt land som Norge så er det ingen som skal måtte bo på gaten. Udugelig eller uheldig. Man skal ikke ha råd til dyre produkter eller ferier, men man skal ha dekket basisbehov som tak over hodet, mat og et sted å føle seg trygg.

Om man da aksepterer enkle forhold, at man ikke kan kjøpe den maten man ønsker eller tingene man har lyst på, so be it. Da får man et godt insentiv til å gjøre en innsats for å få seg en jobb eller utdannelse, og dermed øke levestandarden.

Problemet i Norge, slik eg ser det, er at det er vanskelig å sørge for slike insentiver når det er så mange ordninger tilgjengelig som gjør at man fort får utbetalt tilsvarende eller mer enn hva lavtlønnede gjør. Dette skyldes (tror eg) et system som forsøker å gradere støtten i henhold til behov, men som har resultert i at man fort kan dokumentere større behov enn virkeligheten og dermed også får mer støtte enn nødvendig. Og det er der feilen ligger, mener eg, ikke at alle skal få et sted å bo og mat på bordet.

Jeg er enig i det.

Jeg mente ikke at trådstarter bør kastes ut på gata, men jeg ser hvordan han havnet i denne situasjonen.

En kar jeg går på skole sammen med bor i egen leilighet sammen med kjæresten og et lite barn. Han får et beløp på noen tusen i måneden i stipend, og sammen med resten av støtten og barnetrygden han og kjæresten får, er det nok til å klare seg fint og enda ha litt penger til overs, som de bruker på forskjellige former for underholdning. Han hadde muligheten til å få jobb der jeg jobber, og tjene 146 kr i timen + 45% tillegg for kvelder og helger, som er godt betalt for en 18-åring som ikke engang er ferdig med videregående.

Han valgte å la være, for alt han tjente på den jobben ville bli trukket fra stipendet hans. Han ville endt opp med å bruke helgene på jobb uten å sitte igjen med en krone mer enn han allerede får. Det er noe galt når samfunnet er lagt opp slik at friske arbeidsdyktige mennesker oppfordres til å sitte hjemme og ikke være noe annet enn levende utgiftsposter. Han kunne bidratt med arbeid og skatteinntekter, men jeg forstår at han ikke gidder. Jeg hadde heller ikke ønsket å arbeide gratis.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Linker til noen relevante lover fra Lov om Sosiale tjenester i NAV.

§ 1. Lovens formål

Formålet med loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.

Lovens formål er ganske selvforklarende

§ 2. Lovens virkeområde

Lovens bestemmelser om tjenester gjelder for alle som oppholder seg i riket.

Som du ser her holder det å oppholde seg innenfor landets grenser for at regelverket skal omfatte deg.

§ 18. Stønad til livsopphold

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.

Som du ser her har du rettigheter hvis du ikke klarer å forsørge deg selv. Ikke sikkert du får så mye, men nok til å overleve.

§ 19. Stønad i særlige tilfeller

Kommunen kan i særlige tilfeller, selv om vilkårene i § 18 ikke er tilstede, yte økonomisk hjelp til personer som trenger det for å kunne overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon.

Syns ikke du burde gjøre dumme ting som å skade deg selv, det kan gå frykelig galt, selv om du tror du vet hva du driver med. Som snart ferdigutdannet sosionom er jeg av den oppfatning at det ikke skal være nødvendig for noen å bo på gata. Stå på krava for du har faktisk rettigheter oppi alt dette. Mange vil nok prøve å sno seg unna pga. dårlig kommuneøkonomi, de synes det er ubehagelig å snakke med mennesker og hundre andre dårlige unnskyldninger. Det er mange muligheter de har for å hjelpe deg. Men jeg vet at Oslo kommune opererer med egne regler og praksiser som de ikke har i resten av landet, så de kan være ekstra vanskelige. Du må bare ikke gi opp, for da sitter du der i et telt i skogen, og vurderer å stikke deg selv med kniv, bare for å være et par dager på sykehus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...