vannernamm Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Så. Jeg lagde en tråd om NAV, for å se hva jeg kunne få ut der. Men her er historien. Jeg kommer til å miste leiligheten jeg har nå pga. jeg har ikke penger eller jobb. Pengene jeg brukte til å betale leie på leiligheten var penger jeg hadde tjent svart. Jeg har ikke klart å få en ny jobb, da jeg er ganske udugelig på mange måter. NAV ser jo så klart dumt på meg når jeg sier ikke kommer til å ha noe sted å bo om 1 mnd. og de vil ikke hjelpe meg med å betale leiligheten. Da jeg ikke har jobbet og skattet. Det sikkerhetsnettet gjelder visst kun om du er utlending eller har skattet... Men hva med familie og venner? Høres kanskje for godt til å være sant men jeg har faktisk ikke venner. Jeg har flytta over 20 ganger i mitt liv oppigjennom barndommen!! Jeg har aldri klart å danne et ordentlig vennskapsforhold. Jeg har absolutt ingen på f. eks. telefonen min, eller facebook etc. 0! Familie? Jeg er enebarn og foreldrene mine bor i et lite hus i ingenstedsland og de har ikke rom for meg. Jeg har aldri hatt nært forhold til dem, og jeg liker dem egentlig ikke. Ofte følt at jeg ikke engang stammer fra dem. Jeg har ikke snakket med dem på over 2 år heller. Hvis jeg hadde gått i detaljer så ville alle skjønt med engang at det ikke gikk... Jeg har vurdert å bruke de pengene jeg har igjen på å kjøpe telt og primus el. og bare reise på NAV hver dag til jeg får hjelp. Bare prøve å få hjelp hver eneste dag. Til slutt må dem gi opp tenker jeg Bor i Oslo nå, og lurer på hvor jeg kan sove i telt. Hvert kult om folk kunne markere på kartet hvor det passet best. Hvor kan jeg gå på do? Pusse tennene mine? Hvordan skaffer jeg meg vann? Jeg er ikke narkoman, og ønsker egentlig ikke å være i nærheten av dem... Det andre jeg har tenkt på er å gjøre noe så kriminelt at jeg faktisk blir satt i bur. Men da ønsker jeg ikke å skade noen! Eller skade noe privatvirksomhet. Men regner med at dere ikke kan komme med forslag der? Jeg tenkte også på muligheten at hvis teltet ble uutholdelig så kunne jeg også skadet meg selv på en sånn måte at de ville lagt meg inn på psykiatrisk for selvskading? Eks. gå inn på rikshospitale og knivstikke meg selv i magen. Alle tips for å komme ut av dette blir satt stor pris på. Jeg må ut av leiligheten, hjelper ikke om jeg har penger engang. Utleier har sagt jeg må ut uansett, da andre kommer til overta. Takk for all hjelp! 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Ajaj. Såklart hsr du krav på sosialstønad fra nav. Det har alle uten inntekt. Lenke til kommentar
vannernamm Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Ajaj. Såklart hsr du krav på sosialstønad fra nav. Det har alle uten inntekt. Tro meg. Hos NAV blir jeg sett på som århundrets idiot! De sitter bare å ser rart på meg. Har ikke noe annet valg enn å bare gå hjem igjen og prøve igjen senere... Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Har du søkt om sosialstønad? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Da må du heller prøve å bytte saksbehandler eller navkontor... Hvorfor må du bo i oslo? Flytt et annet sted og begynn helt fra bunn av. Få sendt søknad med en seriøs saksbehandler om sosial stønad til livsopphold og bolig. Gå deretter på det lokale kommunekontoret og søk Husbanken om bostøtte. Du har krav på hjelp. Lenke til kommentar
vannernamm Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Når dere nevner det. Jeg har jo boadresse i Oslo. Hva vil skje med den når jeg ikke har noe hjem? Hva skjer med all posten min? Hvilken kommune mener dere jeg burde reise til? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Har du søkt? svar da. Du trenger slett ikke gå uten noe hjem, med mindre det er det du vil. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Møt opp med ferdig utfyllt søknad om sosialstønad, med alle nødvendige kopier/papirer. Nå har jeg ikke hatt så veldig mye kontakt med NAV, ei heller vært i din posisjon, men min erfaring er at om du gjør mest mulig av arbeidet selv så pusher de det gjennom papirmølla for deg. Endret 13. februar 2012 av dwezirads Lenke til kommentar
vannernamm Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg vet ikke hva sosialstønad er engang. Hvor henter jeg det da? Hva er det fornoe? Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Når dere nevner det. Jeg har jo boadresse i Oslo. Hva vil skje med den når jeg ikke har noe hjem? Hva skjer med all posten min? Hvilken kommune mener dere jeg burde reise til? Jeg minnes når jeg selv var bostedsløs og tenkte at det skulle være en smal sak å fikse postboks hos posten, men den gang ei.. det må man ha fast adresse for å få. Postboks kan kanskje være en ide å skaffe allerede nå om du er sikker på at du blir uten bopel. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg vet ikke hva sosialstønad er engang. Hvor henter jeg det da? Hva er det fornoe? Du må få fingern ut av rævva hvis du vil at det skal skje noe. Dra på ditt lokale nav kontor. Spør om å få et sosialstønadskjema. Ta det med deg hjem. Fyll det ut. Ta med alle papirer som trengs. (Bla. ligningsattest, kontoutskrifter for 3 siste mnd og husleiekontrakt) Lever søknaden hos NAV. Ca en mnd behandlingstid, kansje litt lengre. Sosialhjelp Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg vet ikke hva sosialstønad er engang. Hvor henter jeg det da? Hva er det fornoe? Du har jo tydeligvis tilgang til nett og NAV har ganske omfattende nettsider hvor du finner det meste du trenger av informasjon og søknader. http://www.nav.no Lenke til kommentar
vannernamm Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Men... jeg har aldri tjent penger på lovlig vis... jeg har ikke skatta fem flate øre! Aldri fylt ut en selvangivelse engang! Har jeg faktisk krav på hjelp? Et sted å bo? Lenke til kommentar
vannernamm Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Ok. Jeg var ikke klar over det. Hvor lenge får jeg det da? Varer det bare x-antall mnd.? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Men... jeg har aldri tjent penger på lovlig vis... jeg har ikke skatta fem flate øre! Aldri fylt ut en selvangivelse engang! Har jeg faktisk krav på hjelp? Et sted å bo? Det er neppe noe problem å leve på NAV hele livet. Særlig lukurativt er det ikke (med mindre du jobber svart ved siden av). Det er vel heller ikke særlig bra for selvbildet å la samfunnet ta vare på seg uten å yte noe igjen for det. Men sånn er det nå en gang å bo i Norge. NAV har også ordninger for folk som av forskjellige grunner ikke klarer å komme seg inn i arbeidslivet. Kanskje du kunne prøve å komme deg inn i de programmene? Uansett. Helt seriøst. Les deg opp på nettsidene deres. Om du møter opp og vet hva du snakker om og har rett på neste gang kan de ikke bare sitte og se dumt på deg. Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Ganske sikker på at alle husstander som har samlet bruttoinntekt på under 200.000 har rett til NAV stønad, selv om de aldri har skattet en eneste krone. Er ikke lenge siden jeg leste om det men jeg husket ikke hva stønaden heter, men de som jobber på NAV vet det, om de sier de ikke vet det så lyver de.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Men... jeg har aldri tjent penger på lovlig vis... jeg har ikke skatta fem flate øre! Aldri fylt ut en selvangivelse engang! Har jeg faktisk krav på hjelp? Et sted å bo? strengt talt så er vel dette som kommer å biter deg i halen nå. Hadde du jobbet lovlig ville du kanskje opparbeidet deg rett til dagpenger. 2 Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Kom til Toten og jobb svart hos bønder. Lenke til kommentar
vannernamm Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Ja, beklager. Jeg har et ganske forskrudd syn på hvordan samfunnet fungerer. Når jeg har sett uteliggere har jeg alltid tenkt at det sikkerhetsnettet du leste om i samfunnsfag boka de engang.. det eksisterer ikke! Men takk for hjelp. Skal løpe bort til dem å be om det støndaarket, og fylle ut. Og vise dem at jeg århundrets snylter. Endret 13. februar 2012 av vannernamm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå