Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor stor er sjansen for gravid?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også verdt å nevne at noen ganger så skjer det noe med jenter i det de blir gravide. Det er ikke sikkert de føler seg bekvem med å ta abort selv om de sa at de kom til å gjøre det om det skjedde et uhell. Jeg sier ikke dette for å legge noen skyld på jenter, men gutter burde vite at det kan skje.

 

Det er lett å si at man kommer til å ta abort, men ikke like lett å vite om man klarer det før man faktisk har vært i situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke giddet lese hele posten, men skal forklare hvordan ting virker, jeg:

 

Jenter har en ting som skjer som kalles ovulasjon (også kalt eggløsnig). Denne tingen skjer én gang per måned, mellom to mens-perioder. Ovulasjon er at egget slippes løs fra eggstokken og går ned i egglederen. Det er i denne perioden ei jente kan bli gravid. Det er litt vanskelig å si akkurat når dette skal skje, men man kan regne 3 dager +/- fra dagen som er mellom to mensener. Når egget er sluppet løs, lever det ikke så lenge (tror det er et døgn eller no), og når det dør, kan det igjen ikke bli befruktet.

 

Man har også det at sædcellene må jo kunne svømme opp i den riktige egglederen (som det er to av), og møte egget. Sædceller kan dø underveis, ikke rekke opp, havne i feil eggleder osv. De lever i ca 2-3 dager inne i jenta/kvinnen.

 

Med alle disse tingene, er det ganske lav sjangse for å gjøre noen gravid en tilfeldig valgt dag, men...

 

å komme langt inne i henne uten kondom, mellom to mensener er det dummeste du kan gjøre!! Det er nettop da det er størst sjangse for at hun kan bli gravid! Denne jenta burde finne ut om slike ting, før hun bestemmer seg for å ha ubeskytta sex! For ikke å snakke om kjønnssykdommer :wallbash:

 

Damn, the fail is strong in this one!

Endret av ktmore
Lenke til kommentar

i og med at jeg bare har hatt en partner før og er sikker på at jeg ikke har noen kjønnssykdommer, og hun var jomfru, total ute lukka vi kjønnssykdommer..

men sener i livet er det jo såklart en viktig ting å tenke på.

 

takker så meget for svar! litt forskjellige informasjoner her.. menmen :p

 

 

Hilsen TS

 

Postet av anonym: d44c45a79b744ae976199d85745f3861

Lenke til kommentar

i og med at jeg bare har hatt en partner før og er sikker på at jeg ikke har noen kjønnssykdommer, og hun var jomfru, total ute lukka vi kjønnssykdommer..

men sener i livet er det jo såklart en viktig ting å tenke på.

 

takker så meget for svar! litt forskjellige informasjoner her.. menmen :p

 

 

Hilsen TS

 

Postet av anonym: d44c45a79b744ae976199d85745f3861

 

Merk deg: det er mange ting som gjør at å bli gravid faktisk ER vanskelig, men: noen er mer "heldige" enn andre. Noen kan vile bli gravid, men det tar dem mange måneder, mens noen kan ha ubeskytta sex én gang, og bli gravid. Så vææær så snill å bruk kondom med mindre du har lyst på barn - det er ikke alle jenter som tar abort, og det kan ende med at du må forsørge en unge i 18 år...

 

Og: du kan stole på informasjonen jeg ga deg, selv om jeg ser at mange tulle litt med deg - som alltid :roll:

Endret av ktmore
Lenke til kommentar

tullet med feil informasjon?

 

De lever i ca 2-3 dager inne i jenta/kvinnen.

 

Men våre sædceller er mer hardføre og kan i beste fall overleve nesten en uke

 

vertfall, kjøpte en test idag.. så da satser hun å ta den på fredag eller lørdag. Ingen som protester på at det er for tidlig?

 

så er det bare å krysse fingra..

 

Postet av anonym: d44c45a79b744ae976199d85745f3861

Lenke til kommentar
De lever i ca 2-3 dager inne i jenta/kvinnen.

 

Men våre sædceller er mer hardføre og kan i beste fall overleve nesten en uke

 

Oki: mesteparten av sædcellene dør i løpet av 1-2 dager inne i jenta. Kan leve totalt opptil 5 dager i rette omgivelser (inne i livmoren, livmorshalsen, egglederne). NÅ burde det være fullstendig riktig ;)

 

 

vertfall, kjøpte en test idag.. så da satser hun å ta den på fredag eller lørdag. Ingen som protester på at det er for tidlig?

 

så er det bare å krysse fingra..

 

 

Kan være litt tidlig, tror jeg... tror det var ca 4 dager før man fikk mensen at testen kunne oppdage gaviditet (?)

 

Kan jeg bare få spørre: hvordan reagerte jenta når du sa til henne at hun hadde totalt feil når det gjaldt at det var trygt for deg å komme inni henne...? Du trenger ikke svare, jeg er bare nysgjerrig egentlig :whistle:

Lenke til kommentar

tullet med feil informasjon?

De lever i ca 2-3 dager inne i jenta/kvinnen.
Men våre sædceller er mer hardføre og kan i beste fall overleve nesten en uke

 

Mammalian sperm cells can survive within the female reproductive tract for more than 5 days post coitus.[1]

Link

 

Mammalian sperm cells can live for up to 3 days inside the female reproductive system.

Link

 

En sædcelle lever maksimalt fem dager i de kvinnelige kjønnsorganer.

Link

 

Sædceller overlever flere dager i kvinnens indre kjønnsorganer, angivelsene varierer noe, egget lever i inntil ett døgn etter eggløsning. "Klinikk for seksuell opplysning" regner perioden for mulig befruktning slik: 6 dager før eggløsning til 1 dag etter eggløsning.

Link

 

Kommer nok an på hvilken kilde du leser.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hei igjen alle sammen :)

 

vil bare takke dere alle for all den informasjonen jeg har fått inn i hue via denne tråden. :thumbup:

 

Hun fikk mensen idag, så testen jeg kjøpte var bortkasta penger. Men den følelsen jeg fikk når hun sa hun hadde fått mensen kan ikke beskrives! Føltes nesten bedre enn hele sexen :blush:

 

vil takke dere nok en gang!

 

 

btw: det må være mensen sant? det kan ikke være noen andre blødninger? O:)

 

Postet av anonym: d44c45a79b744ae976199d85745f3861

  • Liker 2
Lenke til kommentar

btw: det må være mensen sant? det kan ikke være noen andre blødninger? O:)

 

Postet av anonym: d44c45a79b744ae976199d85745f3861

 

Det kan være festeblødninger.

 

Hmm...ja...det hadde nok vært lurt å se hvor lenge blødninene varer :ermm:

 

Tråd om festeblødning fra Diskusjon.no: her

Endret av ktmore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...